Pre niektorých amerických novinárov je čím ďalej ťažšie udržiavať vo verejnom priestore neutrálny postoj k dianiu na politickej scéne, najmä ku kampani Donalda Trumpa. Na sociálnej sieti twitter sa v posledných dňoch objavili príspevky, ktoré nešetria posmechom, napísal denník The Washington Post.
"Celý národ už si od istej osoby potrebuje oddýchnuť," napísal na svojom účte Michael Hirsh, celoštátny editor časopisu Politico. Príspevok pod hashtagom "už aby bol koniec" zverejnil minulý týždeň, keď mu jeden z kolegov povedal, že je vyčerpaný písaním správ o republikánskom kandidátovi.
Ďalší ironický príspevok prišiel od Hirschovho kolegu Bena Whitea. Slovom "scampaign" (z angl. "scamp" a "campaign", "uličník" a "kampaň") komentoval správu, podľa ktorej Trump za peniaze darcov kúpil vydanie jednej zo svojich kníh v hodnote takmer 300-tisíc dolárov. Zosmiešňujúce príspevky zverejnil aj napríklad Alex Burns z denníka New York Times.
Bez obmedzení
Od novinárov v spravodajstve sa všeobecne očakáva, že si navonok zachovajú odstup od spracovávaných tém. Prostriedky ako twitter však ideál objektívneho či aspoň rozumne vyváženého a nekonfliktného spravodajstva podstatne skomplikovali. Medzi novinárom a príjemcom tu nestojí prekážka v podobe editora.
Bez názoru
Väčšina médií preto pôsobenie pracovníkov na sociálnych sieťach premietla do zamestnaneckých predpisov. Washington Post v tých svojich odporúča vyvarovať sa vulgarizmov, vyjadrovania politických preferencií a vyostrených názorových výmen s čitateľmi. Agentúra Associated Press zas vyžaduje, aby zamestnanci "v žiadnom verejnom prostredí neuvádzali svoje názory na sporné společenské témy".
Niektorí novinári považujú podobné výroky za opodstatnené vzhľadom na to, aký postoj voči nim Donald Trump vo svojej kampani zaujal. Mediálny analytik Tim Graham, podľa vlastných slov zdržanlivý stúpenec Trumpa, však vidí v týchto postupoch nebezpečie: "Každý takýto tweet len živí predstavu, že médiá sú nástrojom liberálov."