Prieskum Eurobarometer bol zverejnený pri príležitosti dvojdňového kolokvia, ktoré dnes pokračuje v Bruseli a ktorého organizátorom je Európska komisia. Jeho účastníci diskutujú o problémoch plurality médií a demokracie.
Z prieskumu Eurobarometra vyplynulo, že 57 percent respondentov neverí, že médiá v ich krajine nie sú pod politickým či komerčným vplyvom. Iba 53 percent opýtaných sa domnieva, že im médiá poskytujú dôveryhodné informácie. Nedôvera v médiá je nižšia medzi ľuďmi s nižším vzdelaním.
Len 37 percent z oslovených si myslí, že orgán, ktorý v ich krajine dohliada na nezávislosť audiovizuálnych médií je sám nezávislý. Prieskum tiež ukázal, že tri štvrtiny ľudí, ktorí diskutujú na sociálnych sieťach, zažili kvôli svojim názorom na internete vyhrážky.
„Občania sa musia cítiť bezpeční pri vyjadrovaní svojich názorov na internete a novinárom musí byť umožnené pracovať slobodne. Komisia sa bude zaoberať ochranou zdrojov novinárov aj pravidlami whistleblowingu v Európskej únii,“ uviedla pred dnešným rokovaním v Bruseli európska komisárka pre spravodlivosť, ochranu spotrebiteľa a rovnosť pohlavia Věra Jourová.