Prinášame druhú časť kľúčových udalostí mediálneho trhu za uplynulý rok.
RTVS: Veľká téma od koncesií, cez nového riaditeľa až po úspechy v programe
Verejnoprávna televízia bola jednou z veľkých tém niekoľkokrát – témy boli rôzne: od koncesií, cez nového generálneho riaditeľa, až po úspechy v sledovanosti správ či rôznych iných relácií. Ale poďme po poriadku. V médiách začala po voľbách rezonovať téma koncesionárskych poplatkov. Od roku 2017 sa po trinástich rokoch mali navýšiť zo sumy 4,64 eur na 7 eur.
Novela bola pripravená, médiá písali o tom ako o hotovej veci. Nestalo sa tak. Na posunutí termínu sa zhodla koalícia na čele s lídrom SNS a predsedom parlamentu Andrejom Dankom. Po voľbách sa začalo hovoriť aj o novom šéfovi RTVS, napriek tomu, že Václavovi Mikovi končí jeho funkčné obdobie až budúci rok.
Okrem diskusií či Mika vydrží a či bude kandidovať aj budúci rok, padali rôzne mená na kandidáta šéfa verejnoprávnej televízie počnúc Zuzanou Ťapákovou, Karolom Farkašovským či súčasným šéfom TASR - Jaroslavom Rezníkom.
Napriek týmto nepotvrdeným rečiam verejnoprávna televízia na čele s Václavom Mikom dosahovala čiastkové úspechy v sledovanosti. Od dna sa odrazila napríklad sledovanosť hlavných správ. Začiatkom roka mala aj vďaka voľbám verejnoprávna televízia takmer dvojnásobný priemerný počet divákov v porovnaní s jarou.
Začiatkpetroom novembra sa objavili výsledky Medianu, podľa ktorého má RTVS najobjektívnejšie televízne spravodajstvo. Dlhodobého lídra televíziu Markíza tak odsunula na druhé miesto. V súvislosti so sledovanosťou sa hovorilo aj o projekte Milujem Slovensko, ktorý v piatok dosahoval najvyššie ratingy sledovanosti aj v porovnaní s komerčnými televíziami. A to v prípade RTVS nebývalo vôbec zvykom.
Boj rádií proti povinným kvótam
Súkromné rádiá museli vyčleniť od prvého apríla najmenej 20 percent a od roku 2017 budú musieť vyčleniť najmenej 25 percent vysielacieho času mesačne pre slovenskú tvorbu.
Tento krok mnohé rádiá kritizujú a Radu pre vysielanie a retransmisiu žiadajú o výnimky. Zo šestnástich žiadostí o výnimky odvtedy Rada úplne alebo čiastočne vyhovela desiatim. V súvislosti s kvótami na slovenskú hudbu začala doteraz jedenásť správnych konaní.
Pozrite si aj:
Vznik najsilnejšieho lokálneho mediálneho domu
História východoslovenského media housu skupiny KRATKY GLOBAL je pomerne krátka. Na jeseň 2014 spustil v Košiciach večerník košice:dnes. Neskôr sa do ich portfólia dostala televízia TV naša a rádio KISS.
Od októbra sa denník košice:dnes, televízia tv:naša a ich online sa zjednotili pod značkou košice:dnes. De facto sa tak stali najväčším mediálnym domom na východnom Slovensku so základňou v Košiciach.
OTO v iných rukách
Vydavateľský dom Ringier Axel Springer Slovakia sa rozhodol ukončiť spoluprácu s agentúrou Art Production Agency (APA), ktorá organizuje divácku anketu OTO – Osobnosť televíznej obrazovky. Týždenník Život týmto zároveň končí ako garant a hlavný mediálny partner.
Ďalší, v poradí 17. ročník ankety OTO, pripravovaný už v spolupráci s News and Media Holding, sa bude konať v sobotu 11. marca 2017 v priestoroch Slovenského národného divadla. Vysielateľom slávnostného galavečera, na ktorom sú vyhlasované výsledky ankety OTO je Slovenská televízia. Galavečer bude vysielaný v priamom televíznom prenose na Jednotke.
Fun rádio kúpilo desať webových domén
Tretie najpočúvanejšie rádio posilňuje svoju online pozíciu na trhu. Nedávno pribudol do online portfólia zábavný portál saukludni.sk a spravodajský portál infosprávy.sk.
Aktuálne sa portfólio rozširuje webové domény hokej.sk, profutbal.sk, f1.sk, auto.sk, mobil.sk, spravy.sk, beauty.sk, mesec.sk, point.sk a hockey.sk. Media representative všetkých webov Fun rádia ostáva naďalej Radio Group.
Narodeninové oslavy
Významné výročie si v roku 2016 pripomenula tak verejnoprávna televízia ako aj rozhlas. Kým televízia oslávila šesťdesiat rokov svojej existencie, rozhlas deväťdesiat rokov. Obe verejnoprávne inštitúcie pripravili pre svojich divákov či poslucháčov bohatý program.
Ten vyvrcholil veľkolepým koncertom v rozhlase a to 13. novembra, ako aj 14. novembra, oslavami výročia televízie v historickej budove SND. Televízia pripravila k výročiu niekoľko zaujímavých formátov ako napríklad Zlaté časy, Zlatá lýra či Fetiše televízie.
Narodeninové oslavy prichystala v tomto roku aj televízia Markíza. Tá oslávila svoje dvadsiate výročie v lete tohto roka. Divákom túto udalosť pripomínala najmä špeciálnymi upútavkami na svojom webe, v deň výročia sa v hlavných správach divákom prihovorili prví moderátori vôbec – Vladimír Repčík a Andrea Vadkerti.
Oslavovali aj printy
V lete oslávil 25.výročie náš najpredávanejší a najčítanejší denník Nový Čas. Čitateľom v rámci výročia pripravil trhaciu súťaž v hodnote 25 tisíc eur. Súťaž s názvom mala patričný názov Čas ukáže, kto je víťaz.
Desiate výročie oslávil začiatkom septembra aj denník Plus JEDEN DEŇ. Aj ten pre čitateľov pripravil veľkú súťaž s cenami v hodnote za 40 tisíc eur.
Havas media má oficiálne zastúpenie na Slovensku
Novinkou na poli mediálnych agentúr je oficiálne zastúpenie Havas media na našom trhu. Havas Media Slovakia má zároveň aj na rok 2017 podpísanú franchisovú zmluvu s mediálnou agentúrou Unimedia. Agentúre Havas Media Slovakia šéfuje Denisa Šoporová, ktorá je zároveň šéfkou agentúry Médea Slovakia.
Médea Slovakia je jedným z klientov agentúry Havas media Slovakia. Slovenský Havas media je stopercentne vlastnený českým Havas Media Czech Republic. 40 percent vlastní Jaromír Soukup, 60 percent Havas media. Na Slovensku zabezpečuje nákup klientov agentúry Havas media Slovakia slovenská Unimedia.