Začiatok tohto roka priniesol turbulenciu na trhu televízií. Od začiatku tohto roka skupina Markíza nešíri svoje vysielanie prostredníctvom terestriálu. Odchodom z DBV-T tak prišla Markíza o časť svojich divákov a skupina JOJ sa dokázala dostať v prime time a access prime na vedúcu pozíciu.
To, že od 1. januára nebudú stanice skupiny Markíza šírené cez anténu, oznámila televízia ešte v lete minulého roka. Dôvod bol úplne pragmatický – efektivita. Ako uviedla Markíza vo svojej tlačovej správe, celá skupina so stanicami Markíza, Doma a Dajto bola v januári 2017 trhovým lídrom celodenne v obchodnej cieľovej skupine 12-54. Počas prvého mesiaca bola najsledovanejšou televíznou skupinou 17 z 31 dní.
Vedúcu pozíciu na trhu si skupina Markíza udržala na trhu v rámci svojho distribučného priestoru, teda v domácnostiach, ktoré sledujú televíziu prostredníctvom káblového a satelitného príjmu – rovnako celodenne ako aj v prime-time. „Je to pre nás jednoznačný dôkaz, že diváci oceňujú našu programovú ponuku,“ hovorí Matthias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza.
Markíza sa vyjadrila, že až 54-tisíc domácností (čo predstavuje asi 27 % spomedzi všetkých zákazníkov, ktorí sledovali televíziu výlučne prostredníctvom terestriálneho vysielania) počas niekoľkých uplynulých týždňov zmenilo spôsob prijímania signálu. Vývoj situácie sa doposiaľ v štruktúre TNS panelu neodrazil. „Veríme, že diskusia akcionárov PMT bude konštruktívna a pozitívna, takže zmena na úrovni DVB-T sa v rámci TNS panelu prejaví v dohľadnej dobe, plynulo a promptne,“ povedal Florian Skala, obchodný riaditeľ skupiny Markíza.
Markíza dosiahla v januári priemerný celodenný oodiel 17,7 percenta v komerčnej cieľovej skupine divákov 12-54, čo znamená medziročný pokles o takmer 5 percent. JOJ zaznamenala v januári celodenný podiel o desatinu percentuálneho bodu nižší, dosiahla 17,6 percenta, čo pre JOJ znamená medziročný nárast cez 2 percentuálne body.
Podvečer a večer bol po taktovkou JOJ
JOJ Group si so stanicami JOJ, Plus a Wau obsadila v prvom mesiaci tohto roka pozíciu trhového lídra v prime time a access prime. V podvečernom vysielaní si nadpriemerné výkony udržiavala relácia Moja mama varí lepšie ako tvoja, úspech v prime time priniesli JOJ najmä hlavné spravodajské relácie, nový seriál Prázdniny, ale aj stálice Inkognito či V siedmom nebi. Markíza v januári neodštartovala v prime time žiadny zo svojich nových seriálov či ďalších sérií osvedčených ťahákov.
JOJ dosiahla v januárovom prime time podiel takmer 22 percent, čím si medziročne polepšila o 2,1 percentuálneho bodu. Markíza zaostala v hlavnom vysielacom čase za svojím konkurentom o 3 body. Poklesla však aj medziročne, a to až o 5,7 bodu.
JOJ sa mimoriadne darilo s novým komediálnym seriálom Prázdniny. Pri jeho štarte v stredu 18. januára zaznamenala celá skupina svoju druhú najlepšiu sledovanosť v tohtoročnom prime time v univerzálnej cieľovej skupine (15,8 % sledovanosť a 35,1 % podiel) a aj v komerčnej cieľovej skupine divákov 12-54 (30,7 % podiel). V rámci komerčnej cieľovej skupiny divákov 12-54 dosiahla dokonca svoj najlepší celodenný výkon za posledný rok.
Pre obidve komerčné televízie je odchod Markízy z terestriálneho vysielania výzvou. Markíza sa chce najneskôr do mája vrátiť na pozíciu jednoznačného trhového lídra a JOJ sa naopak naskytla možnosť využiť vzniknutú situáciu na upevnenie a zlepšenie svojej pozície na trhu.