Ľudstvo pravdepodobne zahubí umelá inteligencia.
StoryEditor

Svetové médiá blokujú umelú inteligenciu. Rabuje nám obsah, sťažujú sa

31.08.2023, 09:00
Autor:
ČTKČTK

Žiadajú jasné stanovenie pravidiel. 

Niektoré veľké mediálne domy alebo spravodajské servery zablokovali nástroju umelej inteligencie  GPTBot prístup k svojim textom. Robota, ktorý čerpá podklady z otvorených zdrojov v tichosti spustila spoločnosť OpenAI, ktorá stojí aj za chatovacím nástrojom ChatGPT.

Americké médiá The New York Times a CNN, austrálska stanica ABC alebo tlačové agentúry Reuters a Bloomberg sa ale rozhodli robotu rázne zabuchnúť dvere a svoje texty s ním nezdieľať. Uviedla to agentúra AFP.

Robot GPTBot sa snaží "nasať" čo najväčšie množstvo súvislých textov, ktoré používa ako podklady pre fungovanie modelov tvoriacich texty. Sám kalifornský start-up OpenAI však zverejnil spôsob, ako robotovi zamedziť v prístupe k dátam. Digitálny štít proti robotovi teraz ale zdvíha stále viac serverov a stránok.

Za prvé dva týždne fungovania robota mu odoprelo prístup asi desať percent z tisíc najväčších serverov na svete, odhaduje nástroj na detekciu plagiátov Originality.ai. Patrí medzi ne aj internetový obchod Amazon či fotobanka Shutterstock. Zoznam sa bude každý týždeň zväčšovať zhruba o päť percent webov, uvádza Originality.ai.

Vo Francúzsku sa robotu GPTBot vzopreli servery skupiny France Médias Monde, kam patria napríklad televízne stanice France 24 alebo rádio RFI, on-line server Mediapart, verejnoprávny rozhlas Radio France alebo súkromná televízna stanica TF1.

Šéfka Radio France Sibyle Veilová prístup AI kritizovala ako neprijateľné "nedovolené rabovanie obsahu". "Nie je dôvod, aby sa učili na našom obsahu bez toho, aby čokoľvek poskytli na oplátku," dodal jej kolega zodpovedný za inovácie Laurent Frisch. Vadí mu tiež, že rozhlas netuší, ako sa s ich dátami ďalej nakladá. 

Vincent Fleury z France Médias Monde upozorňuje, že umelá inteligencia môže premiešať dáta od serióznych médií s inými zdrojmi, a tvoriť tak zavádzajúci kontext.

Väčšina predstaviteľov médií sa podľa AFP zhodne, že je potrebné s OpenAI začať dialóg o generatívnej umelej inteligencii, uzavrieť zmluvy a dohodnúť sa na odmene.

V Spojených štátoch tlačová agentúra Associated Press  v júli s OpenAI uzavrela dohodu. Výmenou za prístup k archívnym textom AP od roku 1985 môže tlačová agentúra využívať technológie a odborné znalosti o AI.

OpenAI tiež prisľúbila päť miliónov dolárov organizácii American Journalism Project, ktorá podporuje regionálne médiá, a až päť miliónov dolárov na financovanie využitia svojho rozhrania API, ktoré má novinárom pomôcť integrovať nástroje AI do ich tvorby.

O naliehavosti debaty o pravidlách pre umelú inteligenciu svedčí aj skutočnosť, že v auguste desať veľkých medzinárodných mediálnych domov, vrátane AFP, AP alebo Gannett/USA Today, vyzvalo politikov a hlavných aktérov v sektore, aby jasne stanovili pravidlá pre používanie umelej inteligencie v spravodajstve, dodáva francúzska tlačová agentúra.

 

01 - Modified: 2024-09-09 06:36:40 - Feat.: - Title: Šéfka komunikácie Microsoft: AI je pre mňa múdrejší kolega, ale zatiaľ to nie je pre každého 02 - Modified: 2024-04-16 08:31:02 - Feat.: - Title: AI: Najdôležitejšie nástroje, ich silné a slabé stránky 03 - Modified: 2023-05-10 07:21:40 - Feat.: - Title: Je AI naozaj revolúciou vo vyhľadávaní? Aké riziká so sebou prináša a čo sa bude musieť stať s legislatívou? (anketa Stratégií) 04 - Modified: 2023-05-10 07:20:52 - Feat.: - Title: Začína sa nová éra vyhľadávania na internete. Stratí SEO svoj význam?
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 05:01