Martin Heržo, obchodný riaditeľ JOJ Group, Juraj Máťuš, obchodný riaditeľ TV Markíza a Miriam Kittler, riaditeľka Media RTVS.
StoryEditor

Ceny za športové licencie sú za hranicou únosnosti, tvrdia zástupcovia 3 najsilnejších slovenských televízií

  • Stratégie vám prinášajú rozhovor s obchodnými riaditeľmi troch najväčších slovenských televíznych vysielateľov.
  • Na budúci rok sa bude cena za televíznu reklamu zvyšovať až o približne 20 percent. Bude to stačiť na pokrytie ich nákladov?
  • Čaká nás opäť vypredaný priestor? Aké stanice a aké programy chystajú, aby prilákali nových divákov?
  • To je len zopár otázok, na ktoré sme u Juraja Máťuša z Markízy, Miriam Kittler z RTVS a Martina Herža z Jojky hľadali odpovede.

Začnime aktuálne. Môžu vám vyjadrenia predsedu vlády Roberta Fica skomplikovať vaše obchodné ciele?

J. M.: K tejto téme sa nebudeme vyjadrovať.

M. H.: Celé je to o efektivite. Nemali by sme na to nazerať z pohľadu, že štát si chce z pozície moci predplácať médiá. Treba sa pozerať, čo vám to reálne prináša. Ak chcete medzi ľudí dostať nejakú informáciu, tak to musíte urobiť tak, aby ju dostali všetci.

Úloha štátu je robiť osvetové kampane a mal by na to využiť všetky kanály. Najhoršia smrť v marketingu je subjektívny marketing. Marketingový, generálny riaditeľ, ale ani predseda vlády alebo ministri by nemali rozhodovať na základe subjektívneho pohľadu. Ale deje sa to aj v komercii.

Obávate sa neprimeraného tlaku z hľadiska štátu?

M. H.: Máme licenciu na nezávislé plnoformátové vysielanie. Nedá sa to kúpiť a ani to tak nefunguje.

M. K.: Štátne, hlavne eurofondové kampane sú pre obchodných riaditeľov vždy iba čerešničkou na torte. Nie veľmi s nimi v rozpočtoch a prediktoch na ďalší rok počítame... Dlhodobo máme skúsenosť s výkyvmi a vlnami týchto kampaní. Nikdy nevieme, koľko tých peňazí bude a kedy prídu, nič nemáme garantované.

Veľakrát sa stane, že podpíšeme zmluvy a nakoniec sa nenaplnia. RTVS v tomto ťahá za kratší koniec, robia sa rôzne mediamixy a závisí od konkrétneho eurofondového projektu, kam pôjde. Stáva sa, že do RTVS prichádza výrazne menej peňazí ako do komerčných televízií.

Čo Tipos? Je to tretí najväčší zadávateľ reklamy a pre vás dôležitý zdroj príjmu.

M. K.: Keď som prišla na prvé stretnutie do Tiposu, tak som nebola nadšená z prerozdelenia financií. Z môjho pohľadu národná lotériová a verejnoprávna televízia majú obdobné cieľové skupiny. Netvrdím však, že je to pri všetkých produktoch a musí ísť o vyvážený mix, ale zdá sa mi nepomer rozdelených peňazí ku kolegom do komerčných televízií. Stále si za týmto stojím. Privítam, ak sa Tipos pozrie na mediamix na budúci rok a svoje výdavky do reklamy prerozdelí iným pomerom.

Môže vám spôsobiť prípadná politická nepriazeň veľké škrty cez rozpočty?

M. H.: To záleží na manažmentoch jednotlivých spoločností. Nie je to však iba o štátnych kampaniach. Ak sa štát rozhodne, že bude zdaňovať niektoré segmenty, ktoré sú silnými televíznymi zadávateľmi, tak sa peniaze budú hľadať určite aj v marketingových rozpočtoch.

Každá zmena vlády a nové programové vyhlásenie so sebou nesie riziko pre podnikateľské prostredie, bez ohľadu na to, či ste médium, energetika alebo retail. Dnes sa čaká na to, kde sa budú hľadať peniaze do štátneho rozpočtu, a tie sa z pohľadu tejto vlády asi budú hľadať viac v podnikateľskom prostredí ako u bežných ľudí. Ale aby som sa vrátil k vašej otázke. Áno, je možné, že nás to vie negatívne postihnúť, lebo podnikáme na Slovensku.

M. K.: Akékoľvek zvýšené daňové nároky na jednotlivé spoločnosti môžu zásadne spôsobiť výpadky v štátnom rozpočte. Firmy sa zacyklia, budú menej komunikovať, menej predávať, menej odvádzať do štátneho rozpočtu a následne často aj prepúšťať.

RTVS je dnes v trošku inej pozícii ako komerčné televízie. Čo očakávate z pozície obchodu od novej vlády?

M. K.: Áno, bola by som rada, ak by sme mali väčšie percento na umiestňovanie reklamy. Ale aké percento bude ešte korektné? Každá jedna mediálna spoločnosť potrebuje konkurenciu, zasahuje nejakú cieľovú skupinu. Bola by som šťastná, ak by sme mohli získať z reklamného trhu čo najväčší budget, boli by sme lídrom trhu.

Ale ak chceme zachovať pluralitu, tak musíme výdavky rozdeliť medzi viaceré médiá. RTVS má jednoznačný záujem udržať si exkluzivitu a nerozdeľovať program reklamným brejkmi. To je výhoda a benefit pre diváka. Ale áno, zvýšenie percenta reklamy v RTVS by som z obchodného hľadiska určite privítala.

Na začiatku mesiaca ste predstavili svoje obchodné politiky na rok 2024. Odvtedy sa intenzívne stretávate s klientmi. Aké reakcie dostávate na nové podmienky?

M. K.: My nerobíme žiadne bombastické predstavenia. Naša obchodná politika je však omnoho jednoduchšia. Nerobili sme ani prezentáciu programovej štruktúry. Priznám sa, že veľmi ťažko sa nám robili niektoré veci, pretože až v polovici novembra sme uzavreli formáty na jar. Nevieme urobiť obchodnú prezentáciu takú košatú a pestrú ako kolegovia.

Prezradím však, že mám 13-percentnú infláciu. V konečnom dôsledku sa budeme hýbať na úrovni 15 až 17 percent, počítame s tým, že tam budú sekundárne inflačné faktory. Môže sa stať aj to, čo v roku 2023, že sme infláciu nastavili na 15, v realite ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-18 15:59:56 - Feat.: - Title: Koaliční politici sa vracajú do Markízy: Do Na telo príde Matúš Šutaj Eštok 02 - Modified: 2024-10-17 08:48:07 - Feat.: - Title: Nová moderátorka Na telo: V nedeľu príde aj politik koalície​ 03 - Modified: 2024-09-25 07:11:41 - Feat.: - Title: Na telo sa vracia na obrazovky. Markíza potvrdila meno novej moderátorky 04 - Modified: 2024-09-19 05:57:40 - Feat.: - Title: Fanúšikovia Slovana hromžia: Voyo pred začiatkom zápasu s Celticom skolabovalo 05 - Modified: 2024-09-16 05:42:49 - Feat.: - Title: Športovú redakciu TV Joj posilní známa tvár
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 19:43