Česká Nova, od ktorej má Markíza námet, so svojím seriálom Zlatá labuť toľko vody nenamútila. A preto padlo rozhodnutie do leta ho ukončiť.
Námet na Dunaj, k vašim službám vznikol v Českej republike. Stojí za ním trojica autorov Filip Bobiňski, Ján Coufal, Peter Šizling. Bobiňski spoločne s Coufalom súčasne napísal so svojim tímom aj seriálový scenár. Na slovenské potreby ho upravila Evita Twardzik. Obe televízie si od dobových noviniek sľubovali veľa, Nova dokonca prípravu Zlatej labute prirovnávala k štartu novej seriálovej epochy českého televízneho lídra.
Oba seriály priniesli na pozadí turbulentných udalostí prelomu tridsiatych a štyridsiatych rokov minulého storočia dramatický príbeh rodiny Kučerov. Tá otvorila luxusný obchodný dom. Seriál odhaľuje aj ďalšie osudy ľudí, ktorí sú s ním spätí. No aj keď mali štart rovnaký, je medzi nimi niekoľko rozdielov. Zatiaľ čo na Slovensku sa takmer celý seriál odohráva v ateliéroch, v Česku mali tvorcovia výhodu širších filmových lokalít. Väčšie hlavne mesto, so zachovalým historickým centrom ponúkalo štábu viac dobových filmových lokácií, ktoré výrazne využívali. Na Slovensku sa tvorcovia snažia pracovať na takej malej ploche, ktorú majú k dispozícii. A možno práve to im otvorilo priestor na výraznú kreativitu a nápaditosť. Spoločná len základná linkaÚprava českého námetu bola pre slovenské publikum viac ako nutná, keďže dej mal zohľadňovať reálie danej doby. Česi mali nemecký protektorát a my Slovenský štát. História oboch štátov vtedy ubiehala úplne iným smerom. „V Čechách bol vtedy život úplne iný. A potom tu máme zas ten rozdiel medzi českým a slovenským divákom. Tu sa zas musíme oprieť o emócie. Česi potrebujú mať viac fakty,“ vysvetlila vlani v rozhovore pre Stratégie vedúca vývoja hranej tvorby skupiny Markíza Eva Twardzik.
Navyše u nás museli doplniť gardistov. Esesáci sa inak správali u nás a inak v Česku. Tvorcovia menili aj charaktery jednotlivých postáv. V Česku mali Barandov, my sme tu mali maximálne tak divadlo. Dá sa povedať, že oba seriály majú preto spoločnú len základnú dejovú linku, ktorá mala rozsah len pár prvých strán, potom už každá televízia išla vlastným dejovým príbehom. Aj nástup do televízie bol rozdielny. Markíza spustila Dunaj, k vašim službám vlani 10. januára, s niekoľkotýždňovým predstihom, a to dve epizódy počas jedného týždňa. Reagovala tak na skorý minuloročný nástup konkurenčného seriálu Nemocnica na Jojke. Nova sa so Zlatou labuťou neponáhľala, naopak počkala s jej štartom na február a uvádzala ho iba s jednou časťou do týždňa. Opačná trajektóriaVýrazný rozdiel čakal seriálové dvojičky aj v sledovanosti. Kým Dunaj sa úvodom ešte v sledovanosti trápil a podielom na trhu sa pohyboval v nižších večerných priemeroch Markízy na úrovni okolo 22 percent v komerčnej cieľovke 12-54. V univerzálnej cieľovke všetkých divákov nad 12 rokov ho sledovalo len okolo 400 tisícové publikum. Prvé časti Zlatej labute prilákali ku obrazovkám vyše milióna divákov nad 12 rokov. No pri oboch seriáloch sa začala situácia otáčať.
Dunaj, k vašim službám každou časťou naberal divákov. V jesennej vysielacej štruktúre už výrazne viedol s podielmi na trhu vyskakujúcim výraznejšie nad 25 percent a už viac ako pol rok neklesol v univerzálnom publiku sledovanosťou pod hranicu pol milióna divákov. To ho zaraďuje ku aktuálne naúspešnejším projektom na slovenskom televíznom trhu. Včerajšia devätnásta premiérová epizóda 5. série Dunaja v hlavnej, obchodne podstatnej cieľovej skupine 13-55 zaznamenala rating 8,4 percenta a nadpriemerný podiel na trhu 26,6 percenta. Konkurenčný seriál Nemocnica na TV Joj zaostal s polovičným podielom na trhu 12,8 percenta a český kriminálny seriál Podozrenie zaznamenal na Jednotke RTVS podiely na trhu 6,5 a 5,1 percenta. Rodinná sága včera pritiahla k obrazovkám Markízy celkovo 512-tisíc divákov starších ako 12 rokov, pričom v čase vysielania zasiahla dokonca až 663-tisíc divákov. Zlatá labuť zamáva divákom už čoskoroOpačnou trajektóriou išla sledovanosť Zlatej labute. Tá po pár dieloch začala zaostávať za populárnym seriálom ZOO na Prime. Nova Zlatú labuť nakoniec vymenila s iným svojím seriálom - Jedna rodina a dobový seriál tak presunula do neskoršieho vysielacieho času po 21.30 hodine. No aj v tomto časovom pásme seriál ďalej strácal divákov.
Najnovšie diely tak prilákali ku obrazovkám niečo cez pol milióna, teda dostali sa na úroveň Dunaja. Pritom český televízny trh je raz tak veľký, ako ten slovenský. Český televízny líder tak prišiel s radikálnym rozhodnutím a seriál ukončuje. „Áno, môžeme potvrdiť, že tohtoročná jarná sezóna prinesie finále tohto dobového seriálu,“ potvrdil pre Stratégie PR manažér TV Nova Michal Prokeš. Zlatá labuť tak má televízny osud definitívne spočítaný a diváci čoskoro zažijú jeho finále. Opačne je na tom Markíza, ktorá dúfa, že so seriálom to potiahne ešte niekoľko televíznych sezón. Tvorcovia divákom odkazujú, že majú pre nich pripravených ešte veľa dramatických zvratov.