Z pohľadu Bauer Media Slovakia išlo o mimoriadne náročný rok. Jednak kvôli tomu, že sme tento rok intenzívne pracovali na aktualizácii našej skupinovej medzinárodnej audio stratégie na nasledujúcich 10 rokov, a tiež preto, že ekonomická situácia v Európe, a tým aj na Slovensku, výrazne zaostala za očakávaniami a predpoveďami spred roka, čo sa prejavilo na slabších než očakávaných hospodárskych výsledkoch.
Z pohľadu ARS išlo takisto o veľmi náročný rok, symbolizovaný najmä veľmi nejasným a nepredvídateľným právnym prostredím, v ktorom podnikáme. Opatrenia či návrhy zo strany vládnucej väčšiny neprinášajú jasnú a spoľahlivú víziu ďalšieho rozvoja nášho sektora. Na druhej strane, vznik ASAI a vstup ARS do ASAI je jednoznačným a dôležitým signálom smerom dovnútra aj navonok, že si uvedomujeme rastúci vplyv AI na náš biznis a že máme záujem sa aktívne podieľať na formovaní etického rámca jeho využívania na našom trhu, a tiež podieľať sa na edukácii a ďalšom rozvoji AI v prostredí médií na Slovensku.
S napätím očakávame, ako sa bude formovať mediálne prostredie na Slovensku
Z čisto biznisového hľadiska budeme s napätím očakávať vývoj makroekonomickej situácie v EÚ a dosahy na ekonomiku SR. Očakávame tiež výrazne negatívne dosahy plynúce z nevyhnutnej konsolidácie verejných financií, ktoré avizuje ministerstvo financií. Treba dodať, že mnohé z opatrení budú mať negatívny vplyv nielen na finančnú situáciu vysielateľov, ale tiež na ďalší rozvojový potenciál celej ekonomiky SR.
Rovnako budeme s napätím sledovať, ako sa zvyšok koalície a tiež orgány EÚ vyrovnajú s návrhmi a predstavami SNS o ďalšom formovaní a regulovaní mediálneho prostredia na Slovensku, ktoré namiesto trendu postupnej deregulácie nastoleného v ostatných rokoch smerujú skôr k zvýšeniu regulácie a potenciálne monokratickému riadeniu orgánov regulácie.
Očakávame nové možnosti, ktoré prinnesie vývoj v AI
Potenciál AI vnímame v dvoch rovinách. Využívame štandardné AI nástroje, ktoré sme tak ako mnoho iných firiem implementovali do neviditeľných, ale veľmi dôležitých procesov, ako je analýza dát.
A potom je tu špecifické využitie umelej inteligencie, ktoré súvisí s oblasťou, v ktorej pôsobíme. A my sme hlavne tvorcami obsahu, ktorý šírime nielen prostredníctvom našich rádií, ale aj formou podcastov a videí.
AI nástroje nám pomáhajú produkovať viac audio a videoobsahu za rovnaký čas. A, samozrejme, otvárajú nám nové možnosti. Ak ušetríme čas na príprave a postprodukcii, máme viac času na nové nápady.
Pre tento účel sme v Bauer Media vyvinuli riešenie s názvom AI portal, ktoré spája bežne dostupné a pre nás užitočné AI nástroje do jedného – obsahuje pokročilého asistenta na prácu s textom, prekladač, transkripciu, generovanie voice overov, ale aj modul na kompletnú produkciu reklamných spotov (od návrhu textu až po finálny mix hlasu s hudobným podkladom. Využívame to pri produkcii reklamných spotov do digitálneho audia. Naši klienti si môžu objednať výrobu spotu, ktorý na základe zadania napíše aj vygeneruje umelá inteligencia. Kvalita je na vysokej úrovni, ale výroba je rýchlejšia a lacnejšia.
Vo vysielaní Rádia Expres už pôsobí DJ „poháňaný“ umelou inteligenciou. Volá sa DJ Robo, ale nevytvorili sme ho s cieľom nahradiť živých moderátorov. Je to skôr zábava a príležitosť na testovanie technológií.
Praktický význam pre nás má voice cloning, keď dokážeme vyrobiť kópiu reálneho moderátorského alebo reklamného hlasu a ten človek nemusí byť fyzicky prítomný pri nahrávaní. Samozrejme, s jeho súhlasom.
V najbližšej budúcnosti plánujeme ešte viac a efektívnejšie využívať existujúce nástroje a očakávame aj nové možnosti, ktoré určite prídu, lebo vývoj v oblasti AI je veľmi dynamický.