Rok 2024 bol turbulentný, ale podarilo sa nám splniť naše ciele. Sme radi, že nám rastú digitálni predplatitelia Hospodárskych novín a že o obsah, ktorý tvoríme, je záujem. V roku 2024 sme obhájili prvé miesta v predaji našich titulov. TV Max je najpredávanejší dvojtýždenník na trhu s predajom 100 000 ks, Evita je stále najpredávanejší ženský magazín s veľkým predstihom pred konkurenciou a Rytmus života je najpredávanejší ženský týždenník. Tešia nás aj výsledky Eurotelevízie, ktorá je najobľúbenejším programovým týždenníkom a druhým najpredávanejším týždenníkom vôbec. Vianočné vydanie navyše tradične býva najpredávanejším titulom najkrajších sviatkov v roku s predajom viac ako 170-tisíc kusov. Teší nás však aj priazeň, ktorú nám prejavujú čitatelia aj našich krížoviek a ďalších magazínov, ktoré patria do portfólia vydavateľstva. Aj aj čísla, ktoré dosahujú naše webové stránky. Tento rok k hnonline.sk, svetevity.sk a brainee.sk pribudlo varimespolu.sk. A predali sme takmer 40 000 kníh, ktoré vyšli pod hlavičkou Mafra Slovakia.
Zvýšená DPH nepraje printovým médiám
V prvom rade sa budeme musieť vysporiadať so zvýšenou DPH na časopisy. Aj keď ministerstvo financií avizovalo, že DPH na noviny a časopisy klesne na 5 percent, schválená realita je taká, že sa to týka len denníkov. Pri inej periodicite to znamená, že DPH ide hore z 20 na 23 percent, čo automaticky znamená zdražovanie jednotlivých titulov. A to je pri klesajúcom printovom trhu problém. Prvými obeťami toho sú magazíny Moja Chalupa a RUNGO, ktoré v roku 2025 už nebudeme vydávať, lebo sa pre vydavateľstvo stávajú nerentabilné. Veríme však, že content, ktorý produkujeme v iných časopisoch v rámci vydavateľstva, je pre ľudí zaujímavý a že kúpa ich obľúbeného časopisu je súčasťou ich každodenného života. Okrem toho máme v pláne ďalej rozvíjať aj naše knižné portfólio a organizovanie odborných podujatí pod hlavičkou HNkonferencie vrátane tradičnej a úspešnej marketingovej konferencie Stratégie fórum.
AI nástroje sa stávajú cenným pomocníkom aj pri tvorbe vizuálov
Umelú inteligenciu v rámci vydavateľstva využívame napríklad pri fotografiách. Vydali sme niekoľko tituliek našich magazínov, kde fotografiu vykreovala umelá inteligencia. Pri tvorbe obsahu je aktuálne je skôr pomocníkom, ako radovým pracovníkom. Na začiatku a na konci musí byť vždy človek. Nemyslím si, že v roku 2025 v tomto nastane zásadný posun. Do ďalšieho obdobia to bude závisieť od vývoja tohto nástroja, ktorý môže byť pre média určite zaujímavý.