Verejnoprávna televízia sa oproti komerčným drží svojej zvolenej stratégie už vyše 19 rokov. Práve v tomto období stavili na vedomostné zábavné programy a fandia im doteraz. Komerčné televízie v čase pred hlavnými správami vysielajú zábavu v podobe seriálu či relácii o varení. Vincent Štofaník, ktorý bol donedávna šéfom programu STVR vysvetľuje, prečo sa viac zameriavajú na edukáciu a či vôbec sledujú, čo vysiela ich komerčná konkurencia. „Práveže sa nad tým intenzívne zamýšľame a v programovej ponuke sa snažíme divákom ponúknuť vhodnú alternatívu ku konkurenčným programom. Vedomostné súťaže majú navyše aj pridanú hodnotu vo forme edukatívneho rozmeru,“ vysvetlil.
Historické dáta potvrdzujú, že dôvera Slovenskej televízie ku kvízom je oprávnená. STV spustila vedomostný denný kvíz Duel ešte v roku 2006. O rok nato nasadila reláciu 5 proti 5 s moderátorom Andrejom Bičanom. „Vedomostné súťažné programy priťahujú divákov z mnohých dôvodov. Ponúkajú napätie, ale tiež zábavu a majú pridanú informačnú hodnotu. Diváci radi sledujú, ako súťažiaci bojujú o výhru, prekonávajú prekážky a ukazujú svoje mimoriadne schopnosti. Diváci si často vyberú obľúbeného súťažiaceho, ktorému držia palce, čím sú viac vtiahnutí do deja. Som presvedčený, že tieto programy ponúkajú ľuďom aj zábavný rozmer, ktorý im dáva práve v čase návratu z práce možnosť zabudnúť na starosti bežného života,“ vysvetľuje Štofaník.
Vedomosti so zábavným rozmerom5 proti 5 mala najsilnejšie obdobie v roku 2015, keď dokázala v univerzálnej cieľovke 12+ prilákať k obrazovkám až 307-tisíc divákov. Komerčné televízie vtedy iba hľadali, čo by im mohlo zafungovať. V tom čase sa sústreďovali na podobné projekty, a to relácie o varení a pečení. Markíza krátkodobo vysielala pomerne neúspešnú reláciu Majster pekár. JOJka si išla na vlne úspechu s reláciou Moja mama varí lepšie ako tvoja. Podvečerná šou Andreja Bičana sa vysielala až do mája 2022. Zrušil ju až generálny riaditeľ Ľuboš Machaj a dôvodom boli financie.
Pre verejnoprávneho vysielateľa bol tento zahraničný formát pridrahý. „Televízny trh je dynamický a my sa snažíme v čase reagovať na požiadavky a očakávania divákov, ale tiež berieme do úvahy plány konkurencie. V rámci dlhodobejších plánov rozvoja programovej ponuky STVR prebiehajú, samozrejme, interné diskusie, v ktorých debatujeme aj o možných zmenách a nových reláciách, ktoré by obohatili televízne vysielanie. Uvedomujeme si dôležitosť zaraďovania nového programového obsahu, ktorý bude reflektovať súčasné trendy, spĺňať parametre verejnoprávnosti a zároveň bude divácky atraktívny,“ jasne skonštatoval Vincent Štofaník. Z jeho slov sa dá usúdiť, že s 5 proti 5 nateraz v Mlynskej doline nepočítajú.
Traf to! netrafilo cieľ
Verejnoprávna televízia namiesto Bičana nasadila Juraja Tabačeka s programom Traf to!. Tento program však divákov nezaujal a po pol roku ho zrušili. Išlo pritom o vlastný autorský formát bez zahraničnej predlohy. Divákov najviac zaujala úvodná epizóda, ktorú si zaplo 257-tisíc divákov nad 12 rokov. Ďalšie epizódy však divákov strácali a v závere tento program sledovalo iba 144-tisícové publikum. A to je málo. „Pri pôvodných, originálnych formátoch ide vysielateľ vždy do rizika, že nemusia dosiahnuť očakávaný úspech. Nie sú otestované na iných trhoch a úspech u divákov preto nie je možné garantovať. Rozhodli sme sa preto staviť opäť na overený licencovaný formát Všade dobre, doma naj a ten dosahuje výborné výsledky,“ vysvetlil programový riaditeľ. V roku 2024 vedenie televízie rozhodlo, že vedomostným formátom, ktoré im vychádzajú najlepšie, zostanú verní a ešte aj pritvrdia. K Duelu tak do podvečerného pásma nasadili dvojičku vedomostného charakteru. Nevymýšľali nový formát, ale išli do licencovaného programu. Všade dobre, doma naj je založená na vedomostných otázkach, ktoré sú spojené so Slovenskom.
Aj streamovacie platformy podvečernou konkurenciou
S dvojicou vedomostných formátov vysielaných za sebou sa STVR zastabilizovala. No napriek tomu sa im nepodarilo v prvých dvoch mesiacoch roku 2025 dostať do rebríčka TOP 500 programov. Televízia je však s ich výkonmi podľa Štofaníka spokojná. A tak ku klasickému dennému Duelu pridala aj špeciál Duel šampiónov, ktorý slušne uspel aj v nedeľnom prime time slote. Ale vráťme sa k podvečernému programu. Relácia Všade dobre, doma naj sa zastabilizovala v univerzálnom publiku, ktoré zohľadňuje všetkých divákov nad 12 rokov, nad hranicou 200-tisíc divákov.
V niektorých dňoch dokáže zaujať aj viac ako 250-tisícové publikum, čo je často viac, ako oslovia prime time programy verejnoprávnej televízie. „Podľa mňa je za tým silný divácky návyk. Sú to denné formáty a mnohí ľudia majú zaužívaný stabilný režim sledovania televízie po príchode z práce alebo zo školy, ale večer sa už môžu venovať iným aktivitám. Treba zdôrazniť aj fakt, že v hlavnom vysielacom čase (prime time) vstupuje do hry tvrdý konkurenčný súboj, a to nielen medzi televíznymi vysielateľmi, ale aj streamovacími platformami. Podvečer ponúka menej alternatívnych lákadiel,“ odpovedal.
Nájsť zaujímavý licencovaný program, ktorý by sa dal ušiť na výrobu dennej produkcie a bol by pre divákov atraktívny, je veľká televízna alchýmia. Závisí od samotného formátu, ale aj od výberu moderátora. Ten je aj podľa programového riaditeľa STVR kľúčovou súčasťou programu, vedomostné súťažné relácie nevynímajúc. „Ovplyvňuje atmosféru, dynamiku a celkový zážitok divákov aj súťažiacich. Zabezpečuje, aby súťaž prebiehala hladko, aby súťažiaci dodržiavali pravidlá a diváci rozumeli priebehu hry. Musí vedieť dramaticky vystavať momenty napätia alebo odľahčiť situáciu humorom. Úloha moderátora je v tomto type programov naozaj dôležitá a adekvátne k tomu sme pristupovali aj k výberu moderátorov našich úspešných podvečerných súťažných formátov.“