Rebríček, ktorý vznikol v spolupráci so spoločnosťou LEGO, je v súlade s kampaňou „She Built That“, ktorá búra stereotypy a povzbudzuje dievčatá, aby sa videli ako staviteľky budúcnosti.
Časopis TIME predstavuje svoj vôbec prvý rebríček Dievčatá roka, ktorý oceňuje 10 mladých líderiek, ktoré svojimi činmi inšpirujú komunity po celom svete. Tento rebríček, zostavený oceneným redakčným tímom časopisu TIME, vznikol vďaka podpore spoločnosti LEGO a jeho cieľom je oslavovať a povzbudzovať dievčatá, aby prekonávali spoločenské stereotypy, nebáli sa vstupovať do oblastí tradične spájaných s chlapcami a rozvíjali svoju tvorivosť a sebavedomie.
Historicky prvý rebríček časopisu TIME predstavuje dievčatá, ktoré menia svet
Rebríček TIME Dievčatá roka 2025 zahŕňa 10 ocenených, medzi ktorými sú: spisovateľka Rutendo Shadaya (16 rokov) z Nového Zélandu, športovkyňa Coco Yoshizawa (15 rokov) z Japonska, inovátorka Valerie Chiu (15 rokov) z Číny, umelkyňa Zoé Clauzure (15 rokov) z Francúzska, inovátorka Clara Proksch (12 rokov) z Nemecka, športovkyňa Ivanna Richards (17 rokov) z Mexika, inovátorka Kornelia Wieczorek (17 rokov) z Poľska, cestovateľka Defne Özcan (17 rokov) z Turecka, inovátorka Rebecca Young (12 rokov) zo Spojeného kráľovstva a obhajkyňa Naomi DeBerry (12 rokov) zo Spojených štátov.
„V časopise TIME dlhodobo veríme, že schopnosť viesť nepozná vekové hranice. Dôkazom sú tieto inšpiratívne mladé dievčatá, ktoré sme zaradili do nášho historicky prvého rebríčka TIME Dievčatá roka. Tieto dievčatá s odvahou a odhodlaním pomáhajú svojim komunitám a dávajú veciam zmysel,“ uviedla generálna riaditeľka TIME Jessica Sibley. „Vďaka spolupráci so spoločnosťou LEGO sme hrdí na to, že môžeme ukázať tie, ktoré dokážu premeniť predstavivosť na skutočný vplyv na svet okolo seba.“
Senior editorka časopisu TIME Dayana Sarkisova k novému rebríčku uviedla: „Tieto dievčatá sú súčasťou generácie, ktorá mení pohľad na skutočné vodcovstvo. Ich generácia vie, že na zmenu netreba čakať až do dospelosti – začína sa tým, že si všimnete problémy a odmietnete ich prijať ako niečo, čo sa nedá zmeniť. Dievčatá roka časopisu TIME – ktorých úspechy sa odohrali vo veku od 12 do 17 rokov – dokazujú, že zmena vašej komunity a inšpirácia ostatných môže mať vplyv na celý svet.“
Okrem toho spoločnosti LEGO a TIME Studios vytvorili limitovanú edíciu animovanej obálky časopisu TIME, ktorá zobrazuje tohtoročné Dievčatá roka ako minifigúrky LEGO®. Každá figúrka odráža ich úspechy a animácia je sprevádzaná novou pesničkou LEGO, She Built That.
Výskum spoločnosti LEGO: Dievčatá sa nepovažujú za staviteľky a chýbajú im ženské vzory
Nedávna štúdia spoločnosti LEGO odhalila, že pojem „stavenie“ má skreslené vnímanie. Dievčatám často nerezonuje – väčšina (70 %) mladých žien po celom svete si ťažko predstavuje samu seba ako niekoho, kto je dobrý v stavbe. Rovnako aj väčšina rodičov (72 %) cíti, že dievčatám chýbajú viditeľné ženské vzory, ktoré by budovali svet.
Podľa prieskumu, na ktorom sa zúčastnilo 32 605 rodičov a detí z 21 krajín, úspechy žien zostávajú pre deti z veľkej časti neviditeľné. Deti napríklad dvakrát častejšie pripisujú hlavné vynálezy mužom – väčšina verí, že Wi-Fi (69 %), chladničky (63 %) a dokonca aj softvér na pristátie na Mesiaci (68 %) vynájdené mužmi, hoci v skutočnosti všetky tieto vynálezy vytvorili ženy.
Julia Goldin, produktová a marketingová riaditeľka spoločnosti LEGO, k tomu uviedla: „Nič nemôže zastaviť to, čo dievčatá dokážu vytvoriť. Rebríček Dievčatá roka TIME je krokom k tomu, aby budúce generácie mali vzory, ktoré si zaslúžia: mladé ženy z celého sveta, ktoré nielen snívajú o lepšom svete, ale aktívne ho budujú. Spolu s časopisom TIME dúfame, že ich príbehy inšpirujú ďalšiu generáciu nezdolateľných tvorcov, aby smelo snívali, sledovali svoje ciele a zanechali v tomto svete svoju nezameniteľnú stopu.“
Tento prístup dokonale zapadá do poslania spoločnosti LEGO: budovať sebavedomie, rozvíjať predstavivosť a kreativitu prostredníctvom hry a plne otvárať potenciál každého dieťaťa. Táto spolupráca je navyše prirodzeným rozšírením kampane spoločnosti LEGO „She Built That“, ktorej cieľom je búrať zastarané spoločenské stereotypy, ktoré môžu obmedzovať potenciál dievčat, a naopak ich povzbudzovať, aby sa vnímali ako staviteľky v každom zmysle tohto slova.

