StoryEditor

Šéf spravodajstva Markízy: Sme lídrom. Nemusíme nikoho doháňať a sami určujeme trendy

12.09.2025, 11:34
  • Michal Kratochvíl, riaditeľ Centra spravodajstva a publicistiky TV Markíza stále odmieta, že v redakcii sa diali alebo dejú neprimerané tlaky či cenzúra. 
  • Vyjadrenie bývalej moderátorky Markízy Zuzany Čimovej o cenzúre a odstraňovaní nepohodlných ľudí ho prekvapilo a sklamalo: „Ako keby to písal niekto iný, nie Zuzana." 
  • „Mal som viac vysvetľovať, čo chcem dosiahnuť, aké sú moje ciele, prečo zrazu mením radenie správ Televíznych novín, prečo do nich chcem pridať zábavnejšie prvky," hovorí Kratochvíl v podcaste Stratégií OK360°.
  • V rozhovore hodnotí prvý rok Karolíny Lacovej v pozícii moderátorky Na telo aj prvé mesiace ich nového online projektu TN Live.
  • Rozhovor s Michalom Kratochvílom si môžete pozrieť vo videu alebo vypočuť na všetkých podcastových platformách. 

Rozhovor nahrávame v štvrtok 11. septembra. Tento týždeň bola opäť na pretrase Markíza. Vaša bývalá moderátorka Zuzana Čimová zverejnila pomerne ostrý status. Opäť hovorila o cenzúre a odstraňovaní nepohodlných ľudí. Očakávali ste také ostré vyjadrenie? 

Neočakával, musím priznať, že ma to veľmi prekvapilo a sklamalo. Ako riaditeľ spravodajstva odmietam akúkoľvek cenzúru v TV Markíza. Prekvapuje ma, že Zuzana Čimová má potrebu takto komunikovať. Niekoľko mesiacov sme viedli rokovania o jej pokračovaní v Markíze, rozišli sme sa s ňou podľa mňa veľmi slušne s nadštandardnými podmienkami. Keď som si prečítal jej status, tak to bol pre mňa šok, ako keby to písal niekto iný, nie Zuzana.  Zarezonovalo to aj vnútri redakcie. Chodili za mnou ľudia, aby sme sa už vyjadrili a odmietli tieto obvinenia, pretože ich urážajú. 

Zuzana hovorila o cenzúre a odstraňovaní nepohodlných ľudí.  Televízia sa voči jej vyjadreniam ohradila, Čimová vraj ukončila svoj pracovný pomer s nadštandardnými podmienkami a vedenie trvá na tom, že novinári pracujú slobodne. Trváte na tom aj vy? 

Absolútne. 

Ide o ďalší zo série podobných konfliktov, niečo podobné sme videli pri odchode Viktora Vinczeho, Gabriely Kajtárovovej či predtým Adela Ghanama a Michala Kovačiča. V prípade Čimovej ste vy ale pomerne dlho hovorili, že bude pokračovať v Markíze, že intenzívne rokujete, aby zostala. Bol nakoniec jej odchod nezvratný? 

Áno, boli sme v kontakte. Chceli sme jej ponúknuť niekoľko rôznych pozícií. Doteraz si myslím, že by bola skvelou tvárou projektu TN LIVE, ktorý ukazuje obrovský potenciál. To, že sme sa nakoniec rozlúčili, bola jej slobodná vôľa. V mojich očiach to nebolo nezvratné, v jej očiach asi áno. 

Prečo podľa vás odišla? Mohla od vás alebo od niekoho iného cítiť neprimerané tlaky alebo to bolo kvôli jej kolegovi Viktorovi Vinczemu? 

Toto nie je otázka na mňa. Úprimne si myslím, že je to výborná moderátorka, ktorá predviedla skvelú prácu a mohla v Markíze pokračovať. 

Do Markízy ste prišli začiatkom roku 2024. Redakcia hovorí, že odvtedy sa začali problémy. Keď sa na to celé pozriete spätne, urobili by ste dnes niečo inak? 

Prišiel som koncom novembra 2023 a do funkcie ma menovali 20. decembra. A keď sa pýtate či by som dnes niečo urobil inak, tak áno. V prvej chvíli som neodhadol politické napätie v redakcii spravodajstva, zle som odhadol niektorých ľudí a mal som s nimi viac komunikovať. To zistila aj Editoriálna rada CME, ktorá prišla do Bratislavy na čele s uznávaným novinárom Hansom Mahrom. Hovorili s ľuďmi a skonštatovali, že sa tu nediala žiadna cenzúra ani zásahy do vysielania, ale nastali komunikačné chyby. Začal som totiž meniť spravodajstvo, aby dokázalo uspieť v 21. storočí, aby sa posunulo a aby som ho vytiahol zo zabehnutých koľají, v ktorých sa nachádzalo. 

Boli tie chyby manažérske alebo komunikačné?

Primárne boli komunikačné. Mal som viac vysvetľovať, čo chcem dosiahnuť, aké sú moje ciele, prečo zrazu mením radenie správ Televíznych novín, prečo do nich chcem pridať zábavnejšie prvky. Bol by som zlý manažér, keby som si to nepriznal. Dnes to už viem a myslím si, že tieto chyby sa nedejú. S redakciou sme sa naučili komunikovať a komunikujeme viac ako rok úplne normálne. 

Peter Gažík, generálny riaditeľ Markízy, je navonok stále na vašej strane. Cítite aj osobne jeho podporu? 

Vždy som cítil jeho podporu. Mali sme na to podobný názor, veľa vecí spolu konzultujeme, pretože je to skúsený manažér. 

Pomohla vám jeho intervencia pri urovnaní vzťahov? 

Generálny riaditeľ je autorita televízie, ktorá je finálna. Peter je známy tým, že sa k nemu môže každý objednať, povedať si svoj názor a debatovať. A toto určite pomohlo. Chceme sa s ľuďmi baviť o problémoch, o tom, čo sa im nepáči a čo by chceli zlepšiť. 

V rozhovore pre Mediálne.sk Gažík zdôraznil, že celá firma, vrátane spravodajstva sa v otázke procesov výrazne posunula dopredu. A spravodajstvo podrobujete nezávislej analytike. Môžete prosím vysvetliť, čo to znamená? 

Televízia si najala agentúru Media Tenor, ktorá robí mediálne analýzy, napríklad aj pre Českú televíziu. Sleduje kvalitu spravodajstva, či sú reportáže vyvážené, či sa nedopúšťame skreslenia. Ide o kompletnú analýzu spravodajských príspevkov, ktorú táto agentúra robí pre všetky krajiny CME. Každý mesiac dostanem číslo, koľko percent reportáží bolo v priadku a koľko nie. 

Aká atmosféra dnes vládne v spravodajstve Markízy? 

Vysvetlím to na príklade spomínaného Media Tenoru. Od začiatku k analýze panovala nedôvera, preto sme ju otvorili všetkým redaktorom, aby vedeli, ako sa na reportáže pozerajú z výskumníckeho pohľadu a dávajú spätnú väzbu. Keď som nastúpil, tak sme mali 86% bezchybných reportáží. Posledné tri mesiace sme už na 95 percentách. Kvalita spravodajstva sa výrazne zlepšila, spravodajstvo nikam neuhýba, nikomu nenadržiava, robí spravodajský obsah na všetky strany tak, aby každý dostal rovnaký priestor na vyjadrenia. 

Nie je tam riziko, že spravodajstvo nemá názor? 

Spravodajstvo plnoformátovej televízie nemá mať názor. Má byť vyvážené, nestranné a objektívne. Samozrejme, môžeme sa baviť o konkrétnych príkladoch, kedy treba ľuďom vysvetliť, že niektorá strana má pravdu. Pri všeobecných otázkach a špecificky pri aktuálnej politickej situácii je nevyhnutné, aby všetky strany dostali rovnaký priestor. 

Stále debatujete o hranici medzi cenzúrou a štandardným editoriálnym procesom? Ale to už máte dnes vyriešené? 

Myslím si, že to máme vyriešené, pretože sme si vysvetlili, čo je to editoriálny proces. Keď som nastúpil, tak v tomto procese boli diery. Dnes schvaľujeme témy ráno na porade a keď sa reportér vráti, tak musí reportáž napsať do redakčného systému, editor ju schváli a ide sa strihať. Po postrihaní je tam vedúci vydania alebo producent Televíznych novín, ktorý všetko vidí aj obrazovo.

Potrebujeme ďalšie oči, aby videli reportáž pred zaradením do vysielania. Najhoršie, čo by sme mohli urobiť, je eliminovať editoriálny proces, pretože by tradičné médiá stratili zmysel. Kontrola nám dáva to, čo nemá nikto iný. Informácie sú nezávislé, overené viacerými pohľadmi a môžeme zaručiť, že nie sú ohnuté do prava ani do ľava.

Pred pár mesiacmi ste spustili veľký online projekt TN Live. Čo vám hovoria dáta, bolo to správne rozhodnutie v správny čas? 

Bolo to najlepšie rozhodnutie, aké sme mohli urobiť. Za prvých osem týždňov sme urobili milión video views, hovorím o kombinácii live streamu aj videí a nepočítam sem sociálne siete. Pred tromi týždňami sme urobili za týždeň 250-tisíc video views za týždeň. Máme veľmi dobré čísla, ktoré nás tešia. TN LIVE je stále v roku nula a ešte sme sa  poriadne nerozbehli. 

Ako sa po spustení TN Live zmenila dynamika redakcie? 

Zo začiatku bola v redakcii ľahká nedôvera. A poviem vám, čo ľudí asi najviac nakoplo. Jedna naša bývalá kolegyňa, ktorá keď odchádzala, tak dala rozhovor, v ktorom TN Live označila za "nejaký smiešny web". Redakcia si vtedy povedala, že to teda nie a nenechajú sa urážať a ohovárať, že urobíme TN Live ešte lepším. Inak, aj ona nakoniec skončila na webe. 

Prednedávnom bol v tomto podcaste generálny riaditeľ TA3 Maroš Havran a priznal, že má problém presvedčiť ľudí, že TA3 nie je len televízia, ale je to multiplatforma. Možno je normálne, že ľudia prišli do Markízy robiť do televízie a teraz vám neveria alebo pochybujú a zmysluplnosti nových formátov.

Možno je to presne tak, ako to hovoríte a ľudí treba presvedčiť. TN Live je pre nás projekt pre rok 2030, je to platforma budúcnosti. Kto nepochopí, že internet je budúcnosť a bude trvať na starých veciach, tak bude musieť odísť. Internet má obrovský potenciál a dôležitosť spravodajských redakcií sa nebude počítať na základe share, ale podľa zásahu na všetkých platformách. Prepočet bude zložitý, ale pomôže získať obraz o tom, aké dôležité je médium v konkrétnej krajine. TN Live je základným kameňom tejto budúcnosti. 

Ako fungujete v praxi? Čo sa zmenilo? 

Ľudia premýšľajú nad tým, čo môžu ponúknuť TN Live. Prepájanie nám funguje skvelo. Tento týždeň sme mali prvú debatu z Európskeho parlamentu z Bruselu, ktorú robil Martin Prôčka. Vysielali sme ju na TN Live a jej zostrih išiel v Televíznych novinách. Robíme obsah a následne ho využijeme na všetkých streamoch. 

Ktoré témy vám fungujú práve na online a v lineárnej televízii by určite nedostali také miesto? 

Napríklad sme začali produkovať podcast Bavme sa o lige. Ten by v plnoformátovom vysielaní Markízy nedostal priestor, ale pre TN Live je to ideálne, pretože dokáže osloviť konkrétne publikum. Podobne to aj pri Krimi s Kristínou Kovesovou alebo Putovanie po horách s Jánom Tribulom, kde prinášame úplne nový rozhovor s hosťom. Teraz prichádzajú európske témy, ktoré sú komplikované ale potrebujeme ich vysielať. 

Stalo sa z TN Live zaujímavé miesto na tréning talentov? 

Deje sa to každý deň. Chceme umožniť ľuďom, aby moderovali vysielanie TN Live. Živo vstupujú do vysielania a prehlbujú si svoje schopnosti. Máme dve nové reportérky, ktoré sme pretiahli od konkurencie a ukazujú sa ako skvelá akvizícia pre TN Live. Tento projekt je skvelým inkubátorom talentov a máme veľké hviezdy, ktoré budú čoskoro známe. 

Vráťme sa z online do televízie. Trošku máme v posledných týždňoch chaos z interpretácie peoplemetrového merania. S Jojkou sa doťahujete o to, kto je lídrom sledovanosti, hlavne v spravodajstve. Prečo vášho konkurenta obviňuje z dezinterpretácie výsledkov? 

Ohradili sme sa proti jednej praktike, ktorú začala robiť TV JOJ. Začali totiž sledovať iba svoj slot. To znamená, že porovnávajú dáta od 19.30. Naša spravodajská relácia sa však začína o 19.00 a tam sú naše hlavné udalosti. Oni vysekávajú úsek od 19.30 do konca ich relácie, a to je v rozpore s pravidlami firmy, ktorá prevádzkuje peoplemetrové merania. 

Vám sa nepáči ani to, že spočítavajú výkony Novín JOJ a Joj 24? Čo je na tom zlé?

Takto sme to nikdy nepovedali. A nie je to ani proti pravidlám. Nech to robia. Po skončení leta je ale už úplne jasné, kto je v tejto krajine spravodajským lídrom. Ukazujú to aj včerajšie čísla (10.9.2025),  mali sme 32,6 % a Noviny JOJ 17,2% v komerčnej skupine 14-56 rokov.

JOJka si začala viac všímať cieľovú skupinu 12+. Vy sa viac sústreďujete na komerčnú, mladšiu cieľovku. Prečo? 

Áno, my sa sústredíme na komerčnú cieľovku, je to budúcnosť našej krajiny. Z komerčného hľadiska nás to živí. Jojka sa cez prázdniny nechala počuť, že majú najsledovanejšiu spravodajskú reláciu a najviac ovplyvňujú. Treba si ale uvedomiť, že Markíza má špecifického diváka, ktorý je mladší a netrávi leto pred televíznou obrazovkou. Divák Jojky je starší a sleduje vysielanie cez anténu. Preto je pre nás leto ťažké. V prvých septembrových dňoch vidíme, že sme sa vrátili na vrchol. Aj včera mala v 12+ Markíza 28% a Jojka 21%. Aj keby si pripočítali Joj 24, tak im to nevychádza, aby mali najsledovanejšie spravodajstvo. 

Prečo je Markíza lídrom trhu? 

Je to kombinácia kvality a dramaturgie. To, že sme lídrom znamená, že nemusíme nikoho doháňať a sami určujeme trendy. Ideme za našimi divákmi, ukazujeme, ako žijú, aké majú problémy a chceme im správy vysvetliť. Vo všetkých výskumoch vidíme, že ľudia sa v tejto dobe nevyznajú a potrebujú ju vysvetliť a pochopiť, ako niečo dopadne na ich životy. 

Prečo sa politické témy vytrácajú z prvých, logicky najlukratívnejších pozícií a často ich vidíme až v druhej tretine vysielania? 

To nie je pravda. 

Často sa stáva, že sa politické témy objavia až v 20. minúte a to je dosť neskoro. 

Spočítal som si to, od 1. septembra sme 6-krát vysielali politiku ako tému číslo jeden. Okrem toho sme začínali začiatkom školského roku alebo nehodou autobusu pri Košiciach. Nie je pravda, že politiku násilne posúvame do 20. minúty. Áno, nájdete ju tam, ale už predtým sa dvakrát objavila. Niektorí ľudia to nechápu, ale pasujú sa za expertov na spracovanie a scenáre Televíznych novín. Snažíme sa povedať ľuďom, že sa oplatí pozerať celé Televízne noviny, pretože dostanú mix udalostí. Včera sme 24 minút vysielali o dvoch udalostich - o dronoch nad Poľskom a o konsolidácii. A mali sme sledovanosť 32,6 %. 

Aký je kľúč k správnemu namixovaniu tém a ich poradia? 

Nevytvárať bloky ale rozmiestniť reportáže. Okrem toho pridať showbiz, odovzdávanie cien, urobiť "no comment" peknú svetelnú šou, aby si ľudia aj počas Televíznych novín oddýchli. Je to naše know how. 

Môže to nakoniec skĺznuť až do infotainmentu? 

Nie, zásadným správam venujeme dostatok času. Spravodajstvo však bojuje so sociálnymi sieťami a internetom, množstvo ľudí pozerá televízor zároveň s druhou obrazovkou, kde si pozerajú Instagram či Facebook a my musíme zaujať, správy zdynamizovať. 

Do vysielania sa vrátilo Na telo. Rok funguje pod moderátorským vedením Karolíny Lacovej. Ako sa podľa vás zhostila tejto úlohy? 

Skvelo. Mala ťažký štart, pretože cítila obrovský tlak, prichádzala z rozhlasu do televízie. Ale prvý rok zvládla výborne, som spokojný, aké čísla robí Na telo. Ale priznávam, že máme silnú konkurenciu. 

Diváci boli roky zvyknutí na štýl Michala Kovačiča, predsa len, Karolína je iný typ moderátorky. Zmenila sa celková DNA relácie? 

Musela sa zmeniť. Upokojila sa atmosféra v tíme, už sa tam tak veľmi nekričí. 

Našla Karolína v Markíze priateľské prostredie? 

To je ťažká otázka. Dali sme jej ale absolútnu podprou. Dnes ju však už ľudia berú ako veľmi dobrú moderátorku, ktorá vie klásť otázky. Má to však ťažké. Politické prostredie je primárne mužské a pre ženu - moderátorku je to náročné. 

S novým štúdiom sa na obrazovky vrátili aj politici vládnej koalície. Máte to už s nimi vyriešené, chcú chodiť do Markízy? 

Chodia k nám všetci, zatiaľ neprišiel iba Róbert Fico. Stále sme im posielali pozvánky, zrazu začali chodiť a my im kladieme nepríjemné otázky. Karolína to vie. 

Ste spokojný s číslami sledovanosti? Relácia mala slabší nábeh, divákov bolo výrazne menej ako v predchádzajúcich sezónach, niekedy ledva atakovala 200-tisícové publikum, niektoré časti mali výrazne cez 300-tisíc. Prečo prichádzalo k týmto rozdielom? Ako ste si to rozanalyzovali? 

Výber hostí je zložitá alchýmia. Minulú nedeľu sa nám to podarilo perfektne, keď prišli Tibor Gapar a Michal Šimečka, a Na Telo malo výborné čísla. Ľudia mi často hovoria, že Na telo malo v minulosti lepšie čísla, no treba si uvedomiť,  s čím ich teraz porovnávame. Posledný rok Michala Kovačiča bol supervolebný, čo pritiahlo divákov k obrazovkám. Porovnajme to o dva roky. 

Na telo má ale silných súperov - TA3 má výborné čísla s reláciou V politike, Joj 24 má novú diskusnú reláciu, STVR dosahuje kvalitné výsledky sledovanosti s O 5 minút 12. Môže byť aj toto jeden z dôvodov slabšej sledovanosti Na telo? 

Áno, a v tomto je naša súťaž krásna. Trh nakoniec určí, ktoré relácie prežijú. Tým, že sa preťahujeme o prvenstvo s O 5 minút 12, je to zaujímavé. Tento súboj ma baví. 

Môže byť, že Slováci majú jednoducho politiky v nedeľu plné zuby a volia iný program? 

Ťažko sa mi na to odpovedá, pretože som na Slovensku iba rok a trištvrte. Pýtal som sa ale na to kolegov, a tí mi povedali, že politická debata v nedeľu patrí k slovenskému koloritu. 

Ako reagujete na slová predsedu vlády Roberta Fica o tom, že nedeľné debaty by sa mali skončiť. Čo si o tom myslíte? 

Televízie si sami majú určiť, kde a kedy bude politická debata. Nakoniec však rozhodne divák. Ak bude mať diskusia nulovú sledovanosť, tak my ju nebudeme vysielať. 

 

01 - Modified: 2025-12-12 15:45:48 - Feat.: - Title: Hádky, fyzické ataky a urážky v parlamente, či snaha oslabiť postavenie kajúcnikov 02 - Modified: 2025-12-06 09:42:57 - Feat.: - Title: O ekonomickej vízii Slovenska, budúcnosti EÚ, energopomoci a o pomeroch v koalícii 03 - Modified: 2025-11-28 16:30:56 - Feat.: - Title: Čo s Úradom na ochranu oznamovateľov, vzťahmi v koalícii a Benešovými dekrétmi? 04 - Modified: 2025-11-25 10:38:44 - Feat.: - Title: Ako zachrániť e-commercové prepady? Zabudnite na covidové roky, presuňte focus na kreatívu a buďte flexibilní 05 - Modified: 2025-11-21 15:55:04 - Feat.: - Title: Hlas stupňuje tlak v koalícii, bude vláda cenzurovať weby a má Lajčák Ficovu dôveru?
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2025 12:57