Pri príležitosti Svetového dňa televízie sa v Bratislave konala odborná konferencia TELEvízia 20.25, ktorú zorganizovala Asociácia televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) v spolupráci s Radou pre mediálne služby (RpMS). Podujatie sa venovalo aktuálnym výzvam televízneho sektora, prioritne postaveniu televízneho vysielania v čase šírenia hoaxov a dezinformácií, mediálnej gramotnosti divákov či spoločenskej zodpovednosti médií.
„Televízny sektor prechádza veľkými zmenami – od technologických inovácií až po nové regulačné rámce. Obrazovka, na ktorej ľudia sledujú obsah sa mení, emócie ale zostávajú. Prvý ročník konferencie TELEvízia 20.25 sme pripravili preto, aby sme vytvorili priestor pre stakeholderov na diskusiu o úlohe a zodpovednosti televízií v čase nárastu dezinformácií. Chceme posilňovať dôveru v štandardné médiá a pripomínať, že profesionálna žurnalistika je pre spoločnosť kľúčová,“ povedal predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík.
Televízia zostáva atraktívnym a dôveryhodným médiom
Zástupcovia slovenských súkromných televízií združených v ATVS, Markíza, Joj a TA3, sa zhodli, že v období informačného pretlaku, rýchleho šírenia neoverených správ a rastúceho vplyvu sociálnych sietí zostáva televízne vysielanie dôležitým garantom dôveryhodnosti. Práve dôvera publika sa podľa nich stáva jednou
z najväčších hodnôt aj záväzkov televíznych médií. Podľa Dáriusa Haraksina, šéfredaktora Televízie JOJ 24 je „dôležité, aby si divák overoval informácie z internetu a neregulovaného prostredia práve v tradičných médiách, akými sú aj televízie. Tie majú totižto pevne nastavené redakčné a overovacie procesy.”
Dôveryhodnosť a dôležitosť televízie si uvedomujú aj diváci. Dáta podľa Ľubomíra Šimáška, riaditeľa Mediaboard Slovakia, ukazujú, že sledovanosť televízie neklesá. Diváci ju však v porovnaní s minulosťou konzumujú viacerými kanálmi. Faktom však je, že veľká časť populácie si stále zapína večerné správy, od ktorých podľa prieskumov očakáva najmä faktickosť a dôveryhodnosť.
Sociálne siete sa stali plnohodntným informačným kanálom
Televízni vysielatelia združení v ATVS jednotne poukazujú na to, že sociálne siete zásadne zmenili spôsob, akým ľudia konzumujú informácie. Vnímajú to najmä ako príležitosť.
„Značky, ktoré dbajú na dôveryhodnosť a sú regulované, by mali aktívne vstupovať do priestoru sociálnych sietí. Potvrdzuje sa nám, že ľudia si k nim cestu nájdu a dokážu si obsah spojiť so značkou,“ uviedla Zuzana Martináková, riaditeľka Centra spravodajstva a publicistiky TA3. Zároveň dodala, že v televízii v posledných mesiacoch výrazne investovali práve do sociálnych platforiem.
Rečníci konferencie upozornili aj na to, že sociálne siete sú miestom, kde veľmi efektívne funguje obsah dezinformačných médií. Tie s digitálnym priestorom pracujú dlhodobo a cielene. Aj preto je podľa zástupcov ATVS dôležité, aby sa tradičné médiá usilovali o silnejšie postavenie v mediálnom prostredí.
Útoky na novinárov pretrvávajú, médiá ich chránia viac
Témou odbornej konferencie boli aj útoky na novinárov a médiá, ktorých počet zostáva stále vysoký. Len v tomto roku bolo zaznamenaných viac ako 300 sponzorovaných útokov na novinárov zo strany politikov a politických subjektov. Cieľom týchto atakov je podľa televíznych zástupcov oslabovať dôveru voči tým, ktorí kontrolujú verejný priestor. V niektorých prípadoch môžu byť podľa nich aj súčasťou širších hybridných operácií.
„Ataky sa množia a televízie musia hľadať vhodné spôsoby, ako na ne reagovať. Častokrát je to náročné, keďže sa dejú na kanáloch, kde televízia nemá dosah. Našim cieľom je rozširovať vysielanie a dosah aj na sociálne médiá tak, aby sa overené správy od nás dostávali k čo najširšiemu publiku,“ uviedol Tibor Mattyašovský, šéfredaktor spravodajstva televízie Markíza.
Situácia v oblasti ochrany novinárov sa v posledných rokoch citeľne zlepšila najmä vďaka podpore a zodpovednosti materských televízií. V televíziách je už dnes napríklad štandardom poskytovať redaktorom právnu podporu. Napriek tomu podľa novinárov v prvej línii zostáva dôležité pokračovať v hľadaní spôsobov, ako ďalej posilňovať ochranu nezávislej žurnalistiky a novinárskej práce.

