Na jeseň sa všetko spomaľuje: svetlo, energia aj nálada. Podľa dát NMS Market Research Slovakia až 44 % Slovákov neprečítalo za posledný rok ani jednu knihu. Väčšina pritom tvrdí, že by čítať chcela a že si dokonca chce počas dňa nájsť na to príležitosť. Momenty, keď máme čas, však väčšinou vypĺňame mobilom, pretože svoju obľúbenú knihu jednoducho „nemáme poruke“.
Panta Rhei sa rozhodlo tento problém vnímať ako výzvu. Ak chceme, aby ľudia čítali viac, nemusíme ich presviedčať. Musíme im to uľahčiť.
Značka si všimla jednoduchý vzorec správania: v bežnom dni majú ľudia pri sebe všetko: telefón, slúchadlá, laptop, vodu, no knihu takmer nikdy. Väčšina populárnych kníh je jednoducho veľkých, ťažkých a zaberá príliš veľa miesta. Knihu si neberieme počas voľných chvíľ dňa nie preto, že nechceme čítať, ale preto, že nosiť ju so sebou je skrátka nepraktické.
Tento detail sa stal základom jesennej kampane známeho slovenského kníhkupectva.
Namiesto hľadania nových dôvodov, prečo čítať, sa Panta Rhei rozhodlo odstrániť praktickú bariéru, prečo častejšie nečítame.
Toľko radosti, koľko unesieš
Z pozorovania vznikol jednoduchý nápad: ak ľudia knihu nenosia, lebo je veľká, a preto nečítajú, ponúknime im menšiu. Kampaň „Toľko radosti, koľko unesieš“ predstavuje sériu vreckových titulov – malých kníh, ktoré sa zmestia do kabelky, kabáta či vrecka.
Vzhľadom na jesenné obdobie, keď väčšina ľudí potrebuje dostať z letargie, boli knihy ladené v optimistických žánroch. Tieto knihy ako „malé radosti“ majú za cieľ ukázať, že čítanie počas dňa môže byť rovnako jednoduché ako scrollovanie na sociálnych sieťach, a navyše zaručí lepšiu náladu.
„Nechceli sme ľudí presviedčať, aby čítali zásadne viac. Chceli sme im to len fyzicky uľahčiť, aby vôbec začali malými krokmi. Napríklad nosením knihy so sebou.“ hovorí Jana Kseničová, brand manager Panta Rhei. „Ak máme knihu stále pri sebe, je oveľa vyššia šanca, že sa nám počas dňa nájde na ňu chvíľka. Nemusí to byť pritom ani žiaden veľký záväzok v podobe 500-stranového titulu,“ dodáva.
Keď sa kniha stane doplnkom
Aby myšlienka ožila aj mimo predajní, značka sa rozhodla preniesť ju do sveta, ktorému mladí rozumejú najlepšie – na sociálne siete.
Po vzore herca Jacoba Elordiho, ktorý sa stal virálnym symbolom, keď si z knihy spravil módny doplnok, sa aj v kampani objavuje motív „book as accessory“.
Influenceri z módneho, lifestyle aj knižného prostredia ukazujú, že kniha môže byť aj štýlový doplnok, s ktorým sa dá pochváliť.
Kniha so záložkou prevesená na retiazke, trčiaca z kabelky alebo zladená s outfitom sa stala symbolom kampane na sociálnych sieťach a ukázala nový pohľad na bežnú vec, ktorú väčšinou schovávame pred svetom.
„Boli sme príjemne prekvapení, ako pozitívne content creatori reagovali. Téma knihy ako doplnku ich okamžite zaujala a mnohí sa do kampane zapojili s úprimným nadšením,“ hovorí Patrícia Kubelová, social media specialist Panta Rhei. „Ukazuje to, že popularita kníh u mladých naozaj rastie, ako to naznačujú aj prieskumy.“
Z knihy sa tak stáva niečo, čo chceš mať pri sebe – nie preto, že musíš, ale preto, že to vyzerá dobre a cíti sa dobre.
Radosť ako stratégia
Jesenná kampaň je súčasťou kreatívneho konceptu „Radosti“, ktorým Panta Rhei dlhodobo posilňuje svoju pozíciu experta na radosť. Značka sa tak postupne posúva od klasického kníhkupectva k brandu, ktorý chce byť synonymom pozitívnej nálady a optimizmu na každý deň pre všetkých.
Jesennú kampaň a akcie môžete zažiť na predajniach Panta Rhei do konca októbra 2025 a zachytíte ju aj online v rámci digitálu, PR a sociálnych sietí.
Sledujte novinky a inšpirácie aj na @pantarhei.sk a ak neviete, ktorá kniha je pre vás tá pravá, skúste knižný kvíz Panta Rhei, ktorý vám pomôže nájsť titul presne pre Vás.

