„Hospodárenie v poslednom kvartáli vykazuje medziročné zlepšenie. Zo strategického pohľadu sa nám darí, ale musím priznať, že sme čakali viac,“ hovorí finančný riaditeľ skupiny Kofola Daniel Buryš a pokračuje: „V Československu sme pozíciu aj rast udržali, navyše v našom portfóliu pribudli nové značky, z toho mám veľkú radosť. V Adriatickom regióne sa nám plní to, v čo sme verili, teda v silný rast. A v Poľsku? Pokles je o niečo menší, než predchádzajúci rok. Predovšetkým sa nám darí robiť zmeny k zdravému obchodnému modelu. Ale vyhraté nemáme. Sme presvedčení, že naše dlhodobé investície smerujúce k čo najprírodnejším potravinám sú správne a budeme v tomto trende pokračovať.“
Kofola bez Poľska zvýšila medziročné celkové tržby o 8,6%. So započítaním Poľska tržby skupine klesli o 0,5%. Veľkú zásluhu na celkovom výsledku má domáci československý trh, kde tržby rástli o 3,2%. Vyšší predaj zaznamenali predovšetkým značky Kofola, Rajec a Vinea.
Kofola popri výrobe a predaji vlastných nápojov v minulom roku na československom trhu posilnila aj ako distribútor. Na začiatku minulého roka sa stala výhradným distribútorom tradičných značiek kúpeľných prameňov Bílinskej kyselky, Rudolfovho prameňa a Zaječickej horkej. Okrem uvedených aktivít bola firma aktívna aj v rozširovaní svojho podnikania. Potvrdzuje to aj čerstvá akvizícia tradičnej českej firmy LEROS, jedného z najväčších tradičných výrobcov vysoko kvalitných bylinných čajov z liečivých rastlín. „Pre Kofolu sú prírodné produkty na prvom mieste. So značkou UGO, najväčšou sieťou Freshbarov a Salatérií v strednej Európe, sú produkty z liečivých rastlín LEROS ďalšou kľúčovou súčasťou na našej ceste k zdravým produktom. Táto firma bude pre nás aj dôležitým zdrojom kvalitných bylín do Kofoly i Rajca,“ pochvaľuje si akvizíciu Jannis Samaras, generálny riaditeľ skupiny.
Hospodárenie firmy na poľskom trhu zaznamenalo medziročný pokles tržieb o 28%, pričom hlavnou príčinou je stále pokles v segmente privátnych značiek a stavba nového biznisu. Pozitívnym signálom z poľského trhu je fakt, že medziročný pokles tržieb je aj napriek nákladom na modernizáciu a koncentráciu výroby nižší než v predchádzajúcom roku a tiež to, že sa firme darí vykonávať zmeny podporujúce biznis na tamojšom trhu. Kofola napríklad na tomto trhu od začiatku roka distribuuje nápoje Nestea, ale chce sa presadiť aj s novými produktmi. Preto sa v priebehu minulého roka dohodla na kúpe miestnej, rýchlo rastúce firmy Premium Rosa, ktorej hlavnou doménou sú vysoko kvalitné prírodné produkty, ako sú napríklad sirupy, šťavy a džemy.
Stabilne rástol biznis firmy aj v Adriatickom regióne, kde tržby narástli o 29,8%. Darilo sa najmä našim vlajkovým lodiam - minerálnej vode Radenska a tradičnej limonáde ORA. Tento rok plánujeme tempo udržať. V Chorvátsku sme dostavali obchodný tím a distribučné kanály. Do skupiny sa nám podarilo úspešne začleniť výrobný závod v Lipiku, ktorý sme prevzali na konci roka 2016. To všetko nám v roku 2018 pomôže k silnému rastu vyrábaných značiek pramenitých a minerálnych vôd Studena a Studenac.
V tisíckach eur |
12M2017* |
12M2016* |
Zmena 2017/2016 |
Zmena 2017/2016 |
Tržby |
264 462 |
265 817 |
-1 355 |
-0,5% |
Prevádzkový zisk (EBIT) |
14 620 |
20 561 |
-5 941 |
-28,9% |
EBITDA |
36 088 |
40 424 |
-4 336 |
-10,7% |
* upravené o jednorazové položky
** upravené o jednorázové položky prepočítané kurzom dvanásťmesačného obdobia končiaceho 31. 12. 2017