V nasledujúcich piatich rokoch budú hlavné kritériá pri výbere automobilu jeho spotreba (podľa 92 percent respondentov), bezpečnosť (78 percent), komfort (77 percent) a ekologickosť (71 percent).
Motoristi z regiónu TRIAD (západná Európa, Japonsko a Severná Amerika) sa pritom viac orientujú na menšie, efektívnejšie a ekologickejšie autá. Naopak zákazníci v rozvíjajúcich sa krajinách BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína) dávajú prednosť väčším a luxusnejším automobilom vyššej triedy. Údaje vyplývajú z aktuálnej štúdie celosvetovej siete poradenských spoločností KPMG Global Automotive Executive Survey 2013, ktorá zisťovala názory medzi dvesto manažérmi z automobilového odvetvia.
Záujem o automobily na väčšine vyspelých trhoch klesá. V Európe sa v roku 2012 predalo približne o milión automobilov menej ako v roku 2011. Je to dôsledok pretrvávajúcej ekonomickej krízy, stúpajúcich cien pohonných hmôt a tendencie obmedzovať automobilovú dopravu v mestách. Automobilový priemysel sa tak ocitá na prahu novej éry.
,,Pozornosť automobiliek sa obracia na rastúcu strednú triedu v novovznikajúcich ekonomikách BRIC, teda v Brazílii, Rusku, Indii a Číne. Štyria z desiatich manažérov vidia najväčší potenciál v juhovýchodnej Ázii. V roku 2018 by krajiny BRIC mali dosiahnuť 50 percentný podiel predaja na celosvetovom trhu. Naviac by do troch až piatich rokov mali významný objem automobilov vyvážať, zatiaľ čo teraz ich celá produkcia smeruje na ich domáce trhy, "hovorí Peter Nemečkay, senior manažér zodpovedný za služby pre automobilový priemysel spoločnosti KPMG na Slovensku.
Západné krajiny šetria, krajiny BRIC vyžadujú pohodlie
Hlavným kritériom výberu automobilu pre nasledujúce roky je jeho spotreba. Za veľmi dôležitý považuje tento faktor 92 percent manažérov v automobilovom priemysle.
,,Úspornosť je kľúčová predovšetkým pre európske krajiny a Japonsko. Čím ďalej tým viac tento trend preniká na americký trh, kde v poslednej dobe prišlo k významnému zdraženiu pohonných hmôt“, dopĺňa Peter Nemečkay.
Medzi zákazníkmi je stále dôležitá ohľaduplnosť áut k životnému prostrediu – ako významnú ju vidí 71 percent respondentov. Stále je však až na štvrtom mieste za bezpečnosťou a komfortom pri jazde, ktoré uprednostňuje 78 percent percent opýtaných. Dôraz na komfort je ešte väčší v rozvíjajúcich sa ekonomikách, kde ho za dôležitý považuje 83 percent opýtaných.

Týmto preferenciám zodpovedajú aj očakávania rastu jednotlivých trhov. V Západných krajinách spotrebitelia uprednostňujú menšie, efektívnejšie a ekologickejšie autá. Ich stúpajúci dopyt predpokladá 58 percent respondentov.
,,Najväčší záujem pritom smeruje na menšie typy automobilov, teda malé a mini autá. Porastie tiež význam lacnejších modelov áut, ktorých ponuku posilňuje väčšina automobiliek. Je tak možné povedať, že európskych zákazníkov stále viac zaujíma predovšetkým stav ich peňaženky. To sa prejavuje ako pri výbere kategórie automobilu, tak aj pri posudzovaní úspornosti áut," vysvetľuje Peter Nemečkay.
Naopak v rozvíjajúcich sa ekonomikách sú trendom väčšie, športové a terénne automobily, viacúčelové automobily a pod., bez ohľadu na dopady na životné prostredie. Nárast záujmu o tieto typy očakáva 66 percent respondentov.
,,Na kategóriu luxusnejších automobilov ma v krajinách BRIC dosah len obmedzené množstvo zákazníkov. Je však možné očakávať, že veľa terajších užívateľov lacnejších automobilov si v budúcnosti zaobstará drahší automobil a to hneď, ako to ich finančná situácia dovolí. V týchto krajinách je totiž väčší a drahší automobil vyjadrením sociálneho statusu," doplňuje Peter Nemečkay.
Súmrak elektrických áut?
Hlavným trendom do roku 2025 zostáva pre tri štvrtiny respondentov elektromobilita. Napriek tomu dochádza k odklonu od čisto elektrických automobilov k hybridným verziám, ktoré budú podľa 36 percent manažérov už za päť rokov najpríťažlivejšou kategóriou. Investície do tzv. plug in hybridov (teda automobilov využívajúcich okrem klasického vznetového motoru aj elektrický pohon) plánuje navýšiť 24 percent firiem. Do primárne batériových technológií pritom investuje len 8 percent.
Najväčšie prostriedky tak automobilky, investujú do zmenšovania spaľovacích motorov. Teraz už túto zmenu do svojich výrobných plánov zahŕňa 29 percent automobiliek, vrátane 40 percent z Číny.
,,Výrobcovia zisťujú, že náklady na vývoj technológií aj samotnú výrobu elektromobilov sú natoľko vysoké, že vyvolávajú pochybnosti o týchto investíciách. Zároveň sa obávajú, že vsadia všetko na zlú kartu. Kombinácia rôznych technológií môže oproti tomu priniesť úsporné opatrenia za cenu, ktorá bude pre veľa zákazníkov zaujímavá. Až prax ukáže, ktorá technológia bude mať dlhodobé šance na úspech," dodáva Peter Nemečkay.
Podiel elektromobilov by v ďalších 15 rokoch nemal prekročiť 15 percent. V Európe sa v roku 2027 očakáva dokonca len šesťpercentný podiel elektromobilov na celkovom predaji áut.
Zdroj: KPMG

