Slovenské centrum dizajnu v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR vyhlásilo nový,
v poradí už 14. ročník súťaže Národná cena za dizajn. Po minuloročnom 13. ročníku, ktorý bol venovaný komunikačnému dizajnu, je Národná cena za dizajn 2017 zameraná na produktový dizajn. Je určená pre profesionálnych produktových dizajnérov, študentov produktového dizajnu a súvisiacich odborných disciplín, iných odborníkov pracujúcich v oblasti produktového dizajnu a výrobcov a klientov v oblasti produktového dizajnu.
O získanie ocenenia je možné uchádzať sa v kategóriách profesionálny dizajn, študentský dizajn a dizajn s pridanou hodnotou prácami, ktoré boli vytvorené od 1. 1. 2015 do 31. 12. 2016.
Prihlasovanie prác
Prihlasovanie prác sa bude konať výlučne online. Online prihlasovanie do súťaže je možné na adrese www.scd.sk/ncd do 17. júla 2017.
Zasadnutie medzinárodnej odbornej poroty sa bude konať 26. júla, súťaž bude definitívne vyhodnotená do 31. j.úla
Diela finalistov budú prezentované na výstave v podkroví Slovenského múzea dizajnu v Hurbanových kasárňach v Bratislave od 27. septembra do 30. novembra. Slávnostné vyhlásenie výsledkov sa uskutoční v piatok 13. októbra.
Úplné znenie súťažných podmienok je dostupné na webovej stránke Slovenského centra dizajnu na adrese www.scd.sk/ncd.
Cena verejnosti
Rovnako ako minulý rok, aj v tomto roku budú mať návštevníci možnosť vybrať svojho favorita na udelenie Ceny verejnosti, ktorej súčasťou bude aj výsledok hlasovania na internete. Hlasovať sa oplatí, pretože v rámci finisáže výstavy finalistov konajúcej sa 30. novembra, budú vyžrebovaní výhercovia hodnotných balíčkov kníh od vydavateľstva Slovart.
Svoju cenu udelia aj zástupcovia médií.
K výstave NCD 2017 bude vydaný špeciálny katalóg vystavených prác a autori víťazných diel budú prezentovaní videoprofilmi.
Zloženie medzinárodnej poroty
Lilli Hollein, Rakúsko
riaditeľka Vienna Design Week
Agnieszka Jacobson, Poľsko
kurátorka, žurnalistka, umelecká riaditeľka v School of Form, Poznaň
Olo Křížová, Česká republika
vedúca designu a trendov v Preciosa Crystal Components kreatívna riaditeľka Fashion LIVE! a Czech Fashion Council
Michal Kačmár, Slovensko
Design Director v spoločnosti Dynamic Crystal a transport dizajnér v štúdiu FERATdesign
Majo Lukáč, Slovensko
dizajnér v Ghost Bikes (Nemecko)
Adam Štěch, Česká republika
kurátor a teoretik dizajnu, Okolo
Sebastian Hackenschmidt, Rakúsko
kurátor zbierky nábytku, Österreichisches Museum für angewandte Kunst / Gegenwartskunst, Viedeň
Členovia poroty s poradným hlasom:
Jozef Švolík, riaditeľ odboru umenia, Ministerstvo kultúry SR
Zdena Hajnalová, riaditeľku odboru známok a dizajnov, Úrad priemyselného vlastníctva
Komunikačná kampaň
Ambasádorom sa stal Maroš Schmidt, absolvent priemyselného dizajnu na VŠVU, dizajnér na voľnej nohe, kurátor a vedúci Slovenského múzea dizajnu SCD.
Druhou tvárou je slovenský raper Branči Kováč alias Vec, ktorý má k dizajnu skutočne blízko aj v súkromí.
V prvej fáze kampane obaja apelujú výzvou adresovanou dizajnérom, študentom a výrobcom produktov k prihláseniu prác do súťaže. Druhá fáza bude zameraná okrem odbornej komunity aj na širokú verejnosť s cieľom spropagovať dizajn ako súčasť nášho života a pozvať na výstavu finalistov súťaže – prehliadky toho najlepšieho – ako aj hlasovať v kategórii Cena verejnosti.
Súčasťou kampane sú aj naše „ikony dizajnu“ rôznych generácií - Viliam Chlebo, Štefan Klein a Lenka Sršňová. Kampaň sa tiež poohliadne za finalistami predošlého ročníka a ocenenými dizajnami produktov.
Pod kreatívny koncept kampane, ktorého ambíciou je osloviť široké publikum, sa podpísal kreatívny tím RADIM-DEJAN-MILAN.
V roku 2015 v súťaži Národná cena za dizajn so zameraním na produktový dizajn súťažilo 121 prác, z toho 58 v kategórii profesionálny dizajn, 11 v kategórii študentského dizajnu a 19 v kategórii experimentálny dizajn.