StoryEditor

Slovenské pivovary objavili cider. Aké má šance?

25.02.2015, 11:00
Dva najväčšie pivovary na Slovensku prinášajú na trh cider. Aký úspech môže dosiahnuť.

Na Slovensku vzníká trh ciderov. Dva najväčšie pivovary pôsobiace na Slovensku – Heineken Slovensko a Pivovary Topvar, aktuálne uviedli na trh nové produkty kategórie cider, ktoré doteraz na Slovensku neboli dostupné. Konkrétne aké novinky prinášajú, aký úspech im predpokladajú a čo očakáva šéfka pivovarníkov? Stratégie sa na cider pozreli bližšie.

"Cider je najrýchlejšie rastúcou kategóriou alkoholických nápojov na svete. Má potenciál nájsť si svoju vlastnú cieľovú skupinu, je zaujímavou alternatívou," tvrdí v rozhovore pre Stratégie prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Júlia Hurná.

Obaja noví a zatiaľ jediní hráči na slovenskom trhu ciderov svojim produktom veria. "Sme presvedčení, že cider má veľký potenciál aj na slovenskom a stredoeurópskom trhu. Potvrdzujú to aj skúsenosti zo susednej Českej republiky," tvrdí brand manager Heinekenu pre značku Strongbow Peter Nikodem a dodáva štatistiky zo sveta o jeho raste. Aj Pivovary Topvar vychádzajú z úspechu v Česku, kde majú svoj cider Kingswood už dva roky. "Tam je našou najúspešnejšou novinkou mimo kategórie piva," tvrdí manažérka komunikácie Pivovarov Topvar Miroslava Remenárová. Ich kompletné odpovede nájdete na konci správy.

 

Čo Heineken a Pivovary Topvar prinášajú

Spoločnosť Heineken Slovensko uvádza na slovenský trh cider Strongbow, ktorý je najpredávanejším ciderom vo svete s podielom 14 %. Vyrába sa v Hurbanove, odkiaľ ho bude spoločnosť dodávať na šesť trhov regiónu strednej a východnej Európy, vrátane Slovenska. Hurbanovo sa tak stalo prvým pivovarom v rámci koncernu Heineken celosvetovo, ktorý okrem výroby piva pokrýva aj výrobu cideru, a zároveň celosvetovo tretím závodom na výrobu Strongbow. Na pultoch predajní a v Horeca prevádzkach na Slovensku je Strongbow dostupný v troch rôznych príchutiach – základná príchuť Strongbow Gold Apple (jablko), Strongbow Honey (med) a Strongbow Red berries (červené bobuľové ovocie). Všetky tri príchute sa v súčasnosti predávajú vo fľašiach s objemom 0,33l, v najbližších týždňoch aj v plechovkách s objemom 0,4l, Strongbow Gold Apple je dostupný aj ako čapovaný.

Pivovary Topvar rozširujú svoje portfólio o cider Kingswood, ktorý sa v maloobchodnej sieti sa predáva vo fľaši s objemom 0,4 litra a od marca bude v predajnom kanáli HoReCa dostupný aj v čapovanej podobe. Cider Kingswood (4,5 % alkoholu) vychádza síce z britskej tradície jablčných ciderov, ale jeho chuť bola vytvorená podľa chuťových preferencií spotrebiteľov v strednej Európe. „Chceli sme vytvoriť autentickú jablkovú chuť, ktorá je jedinečná a vytvorená na mieru pre českého a slovenského spotrebiteľa,“ vysvetľuje Grant McKenzie, riaditeľ marketingu Pivovary Topvar. Správnu chuť Kingswoodu ladili degustátori niekoľko mesiacov. Miešali rôzne kombinácie odrôd jabĺk a vyskúšali ich pritom viac ako dvadsať variantov.

 

Čo je cider

Cider je alkoholický nápoj (4 – 6 %) vyrábaný kvasením jablčnej šťavy. Vyrába sa z jedného druhu alebo zmiešaním viacerých druhov jabĺk. Vďaka rôznym odrodám existujú cidery rôznych chutí. Je jedným z najstarších alkoholických nápojov na svete a jeho tradícia má korene vo Veľkej Británii. Kategória ciderov je najrýchlejšie rastúcou zo všetkých alkoholických nápojov a ako Heineken Slovensko tak Pivovary Topvar vidia jej veľký potenciál aj na Slovensku.

Cider vo svete

Za posledných 10 rokov zaznamenala Veľká Británia výrazný vzostup predaja cideru. Britská národná asociácia výrobcov ciderov (The National Association of Cider Makers) v roku 2011 predpokladala, že vo Veľkej Británii je minimálne 480 aktívnych výrobcov. V roku 2008 produkcia cideru vo Veľkej Británii predstavovala 61,9 % produkcie cideru v celej Európskej únii. Podiel cideru v celkovej spotrebe alkoholu bol v tomto roku vo Veľkej Británii 7,9 %.

Vo Francúzsku sa cider nazývá „cidre“ a delí sa na Cidre Doux, Demi Sec a Cidre Brut. Cidre Doux je cider sladký, s obsahom alkoholu zväčša do 3 %. Demi Sec je cider polosuchý, s obsahom alkoholu najčastejšie medzi 3 až 5 %. Cidre Brut je cider suchý, obsahujúci alkohol zhruba od 4,5 % vyššie.

V Španielsku existuje tradícia výroby a pitia cideru v niekoľkých oblastiach severného Španielska, a to hlavne v Astúrii a v Baskicku. Najviac cideru sa vyrába v atlantickom regióne Astúria. Cider, lokálne prezývaný „sidra“, tu miestni pokladajú za neoddeliteľnú súčasť miestnej kultúry. Tradičný „sidra“ z Astúrie je tichý cider, ktorý má od 4 do 8 % objemu alkoholu.

 

ANKETA

1. Čo Vás motivovalo uviesť cider Strongbow na slovenský trh?

2. Ako bude novinka komunikovaná?

Peter Nikodem, brand manager Strongbow

1. Cider je kategória, ktorá vo svete rastie najrýchlejšie zo všetkých alkoholických nápojov. Rastie dvakrát rýchlejšie ako pivo a štyrikrát rýchlejšie ako víno, pričom za posledných 5 rokov jej objem vzrástol o 25%. Heineken je najväčším producentom cideru vo svete a vďaka viac ako storočnej tradícii závodov Bulmer´s a Stassen, ako aj výskumnému a vývojovému centru Stassen, je skutočným expertom v jeho výrobe a vývoji. Sme presvedčení, že cider má veľký potenciál aj na slovenskom a stredoeurópskom trhu. Potvrdzujú to aj skúsenosti zo susednej Českej republiky.

2. K uvedeniu Strongbow sme naplánovali zaujímavú marketingovú kampaň, ktorá bude kombináciou televízie, vonkajšej reklamy, printov, PR a kreatívnej online komunikácie. Detaily pripravovanej kampane z pochopiteľných dôvodov nebudeme zverejňovať, môžeme však prezradiť, že pôjde o zaujímavé prepojenie globálneho a lokálneho konceptu kampane pre značku Strongbow.

Miroslava Remenárová, Manager Corporate Affairs and Communications Pivovary Topvar

1. Kategória ciderov je jednou z najrýchlejšie rastúcich nápojových kategórií na svete a mimoriadny úspech dosiahla aj v susednej Českej republike, kde sme uviedli cider Kingswood pred necelými dvomi rokmi. Tam je našou najúspešnejšou novinkou mimo kategórie piva. Kingswood etabloval kategóriu ciderov a jej celkovému rastu pomohol o viac ako 600 %. Medzi českými spotrebiteľmi sa stal suverénnou jednotkou. „Rovnaké očakávania máme aj na Slovensku, kde cider predstavuje odpoveď na záujem konzumentov o rôznorodosť a inovácie. Už prvé výsledky za dva týždne, odkedy je v predaji Kingswood vo fľaškovom balení, boli mimoriadne sľubné. Slovenský trh sme tak otvorili svetovým trendom a pustili sme sa do budovania kategórie cideru aj tu,“ uviedol Grant McKenzie, marketingový riaditeľ Pivovarov Topvar.

2. Cider Kingswood je v maloobchodnej sieti od začiatku februára vo fľaškovom balení a od marca bude uvedený aj do predajného kanálu HoReCa ako čapovaný nápoj. Uvedenie značky Kingswood na trh podporíme výraznou ATL kampaňou počas jari. Znalosť značky, ako aj vedomosti slovenských spotrebiteľov o kategórii ciderov budeme budovať prostredníctvom TV kampane, outdoorových nosičov, online médií a zapojíme aj PR podporu. Takisto sa budeme zameriavať na prvotnú skúsenosť slovenských konzumentov so značkou, preto budeme podporovať značku prostredníctvom aktivácií v mieste predaja v retailovom, ako aj HoReCa kanále.

 

TV spot Kingswood

https://www.youtube.com/watch?v=qO2jZxnbA2A

Zdroj: rm

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
30. apríl 2024 15:39