Aká bola sezóna 2014/2015 pre slovenské stanice? Stratégie prinášajú jej zhodnotenie.
Televízina sezóna priniesla súboje Búrlivého vína s Divokými koňmi, najlepšiu sériu Milujem Slovensko, pokusy ako Dr. Ema či Doktori, ale aj Hornú Dolnú - divácky najúspešnejší seriál od čias Susedov. Pozrite si, aký to malo vplyv na výkony Markízy, Joj a Jednotky.
Skupina CME získala s troma stanicami Markíza, Doma a Dajto v komerčnej cieľovej skupine 12-54 celosezónny trhový podiel 32,2 %. Skupine Joj patrilo s televíziami Joj, Plus a Wau 22,4 % trhu. Prevádzkuje aj ďalšie stanice, tie však Stratégie nereportujú, navyše ich podiely sú zanedbateľné.
Ako na tom boli hlavné stanice v 12-54
Markíza: celodenne 24,0 %, medziročný pokles o 1,9 bodu
TV Joj: celodenne 16,0 %, medziročný nárast o 0,7 bodu
Širšia cieľová skupina 12+ je dôležitá pre verejnoprávnu RTVS. S dvoma kanálmi obsadila 12,7 % trhu.
Ako na tom bola Jednotka v 12+: celodenne 10,3 %, medziročný nárast o 0,9 bodu
Čo sa podpísalo pod výkony hlavných staníc
Markíza mala dobre rozbehnutú jeseň, Búrlivé víno fungovalo s podielmi okolo 30 % v 12-54. Dôležitý slot cez pracovné dni o 20:30 bol teda stabilný, navyše Markíze sa vydarila Farma, nadväzujúca na Búrlivé víno o 21:40. Piata séria dosahovala ešte lepšie výkony ako tá predošlá.
Pod staničnými priemermi skončila seriálová novinka Markízy Doktori, ale keďže sa vysielala iba raz týždenne, na celkové výsledky stanice mala len minimálny vplyv.
Na jar ovplyvnila situáciu Joj s Divokými koňmi, nasadenými do priamej konkurencie Búrlivého vína. Nový seriál cielil na veľmi podobného diváka ako Búrlivé víno - prevažne ženského. Pre Búrlivé víno znamenal vážnejšiu konkurenciu než Panelák, preto aj denný seriál Markízy oproti jeseni klesol.
Na jar sa na Markíze dobre uchytila týždenná Chart Show a seriál Horná Dolná. Ten sa stal najsledovanejším projektom sezóny. V reklamne dôležitej skupine 12-54 ho pozerávalo priemerne 628 tisíc divákov pri shari 48,0 %.
Markíza sa pred letom rozhodla ukončiť podvečerný seriál Chlapi neplačú. Viac k sledovanosti Markízy: Búrlivé víno na jeseň, Farma na jeseň, Kredenc na jeseň, Horná Dolná na jar, Chlapi neplačú - kompletný vývoj seriálu.
Vývoj trhových podielov Markízy v 12-54
TV Joj mala na jeseň ako hlavný večerný program Panelák, ktorý zaznamenal jednu zo svojich slabších sezón. Nový týždenný seriál Dr. Ema nedosahoval staničné priemery. Čo však stanici na jeseň vyšlo, bola nová šou Vila Rozborila V siedmom nebi. Typické boli pre ňu podiely okolo 28 % v 12-54.
Na jar nasadila Joj Divoké kone a, ako sme už spomínali, lepšie cielili na ženy než Panelák. Ten sa presunul na neskoršiu hodinu a Joj napokon informovala, že svoj denný seriál touto sériou aj ukončí.
Vilo Rozboril pokračoval ďalej, na jar dostal nový formát Tanec snov. Výkony V siedmom nebi nedosahoval, ale 23-percentné podiely znamenali pre Joj nadpriemer. Viac k sledovanosti Joj: V siedmom nebi na jeseň, štart Dr. Emy, štart Divokých koní, finále seriálu Panelák, Tanec snov na jar.
Vývoj trhových podielov Joj v 12-54
Vývoj trhových podielov menších staníc v 12-54
Jednotka si vybudovala dva stabilné sloty s televíznou zábavou: utorok s Nikto nie je dokonalý a piatok s Milujem Slovensko. Šou Martina Nikodýma mala dokonca na jeseň najsilnejšiu sezónu so 400-tisícovou sledovanosťou a 20-percentnými podielmi v 12+. Na jar ju úspešne nahradila game show Čo ja viem, ktorá s najúspešnejšími časťami tiež prekračovala dvadsiatky.
V univerzálnej cieľovke 12+ nezafungoval nový jesenný seriál Superhrdinovia - bol to projekt nastavený na detského diváka, ale nasadený na "dospelácku" 20. hodinu. Na jar ponúkla Jednotka v tradičnom dramatickom okne v nedeľu o 20. hodine seriál Tajné životy, tie jej priniesli dobré čísla a vyústili až do objednávky druhej série.
Jednotka na prelome rokov zrušila programovú stálicu, sobotnú Poštu pre teba a nahradila ju novým projektom s Katarínou Brychtovou Nečakané stretnutia. Lepšie výkony zatiaľ neprináša.
"Problematické" sloty ostali Jednotke v pondelok a vo štvrtok, kedy sa spolieha na akvizície. Streda býva dobrá s Ligou majstrov. Celkovo však Jednotka medziročne rástla. Viac k sledovanosti Jednotky: Milujem Slovensko na jeseň, štart Tajných životov, štart Neskoro večer: Talkshow Petra Marcina, blog k programingu Superhrdinov.
Vývoj celodenných trhových podielov Jednotky a Dvojky v 12+
zdroj dát: PMT/TNS SK. Trhové podiely sú priemerom za 36. týždeň 2014 až 26. týždeň 2015. Pri medziročnom porovnaní ide o rovnaké obdobie spred roka, t. j. sezóna 2013/2014 bez leta.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: Ivan Krasko