Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
17.11.2019, 07:30

Týždeň v médiách: O miliónovej prezidentke v relácii Inkognito. Prečo je prezidentka iba pre vyvolených?

Niekedy televízii stačí na dosiahnutie úspechu len dobrý marketing. Niekedy nie je dosť ani pol milióna eur.

Týždeň v médiách: O miliónovej prezidentke v relácii Inkognito. Prečo je prezidentka iba pre vyvolených?
Zdroj: TV JOJ

Prezidentka Zuzana Čaputová prijala pozvanie do zábavnej relácie TV Joj. Do kresla tajného hosťa v roky obľúbenej zábavnej relácii Inkognito sa posadila preto, že išlo o jubilejnú 300. epizódu relácie. Spolu s moderátorom Vladom Voštinárom čelila bonmotom štvorice hádačov v zložení Hudák, Čekovský, Kramár a Vajda.

Pre televíziu Joj bola účasť hlavy štátu v Inkognite skvelým marketingovým počinom. Sledovanosť relácie bola rekordná a vystrelila na úroveň prenosov majtrovstiev sveta v hokeji. Pri obrazovkách bolo 900-tisíc divákov, pričom časť relácie s prezidentkou sledovalo viac ako milión divákov. A to sú čísla, ktoré dnes televízia len tak ľahko nezíska.

​Inkognito sa tak stalo doposiaľ najsledovanejším zábavným programom roka a televízia Joj mala takmer 40-percentný podiel na trhu. Je to tento rok najvyšší výkon spomedzi všetkých komerčných programov slovenských televízií okrem MS v hokeji.

Účinkovanie prezidentky v zábavnej relácii komerčnej televízie neušlo viacerým bublinám na facebooku. Napríklad Transparency International Slovensko (TIS) situáciu vnímala z pohľadu, či je vhodná účasť hlavy štátu v zábavných programoch komerčnej televízie, ktorú vlastní finančná skupina J&T. Podľa TIS jej tak prezidentka darovala úspech, čo je v dnešnej dobe boja proti oligarchom krokom vedľa.

„Možno to nie je úroveň Penty, ale J&T má tiež na rováši dosť škandálov za tých 30 rokov. Zábavných relácií je dosť aj vo verejnoprávnej televízii, prečo nemohla ísť tam?“, pýta sa v statuse. V početných reakciách ľudia vyjadrili s názorom TIS súhlas, ale aj opačný názor a upozornili, že samotná TIS má blog na portáli sme.sk, ktorý spoluvlastní finančná skupina Penta.

TIS nebola jedinou, ktorá kritizovala prezidentku Čaputovú v relácii Inkognito. Viacerým prekážal fakt, že Inkognito je ľudová zábava, kde prezidentka nemá čo hľadať. Dovolíme si tvrdiť, že Inkognito nie je v žiadnom prípade ľudová zábava. Takých "ľudových" zábavných relácií je na Slovensku určite viac, ale Inkognito k nim nepatrí. Je to skôr typická relácia pre komerčnú televíziu, ktorej úlohou je zabaviť čo najviac divákov - masy, príjemným, i keď zďaleka nie sofistikovaným humorom.

Predpokladáme, že prezidentka je tu pre všetkých Slovákov a nielen pre vyvolených, ktorí počúvajú Živé kvety a tolerujú pozvanie tejto skupiny na palubu prezidentkinho lietadla, rovnako ako tu nie je iba pre návštevníkov hudobného festivalu Pohoda či pre skupinu ľudí, ktorí sa snažia vyjsť na jeden z vrcholov Slovenska.

Nero a Seneca alebo návrat inscenácií do RTVS

Je zvláštne, že bublina, ktorá riešila nedostatočnú intelektuálnu úroveň relácie Inkognito, sa sťažovala aj na reláciu na verejnoprávnej Jednotke. RTVS sa rozhodla oživiť televízne inscenácie a uviedla adaptáciu divadelnej hry Nero a Seneca v réžii Mareka Ťapáka, programového riaditeľa televízie. Na obrazovky ho nasadila pred týždňom, v lukratívnom nedeľnom prime time na Jednotke. A Nero a Seneca bola naozaj reláciou pre vybraného diváka.

Sľubovanú televíznu lahôdku si vychutnalo 37-tisíc divákov a Jednotka dosiahla podiel na trhu 1,7 percenta, čo je výrazný podpriemer televízie. Vyšší výkon v prime time mala dokonca Dvojka a tiež všetky menšie stanice komerčných televízií.

Na porovnanie, RTVS k obrazovkám dokáže pritiahnuť trikrát viac divákov napríklad s reprízami Živého biča alebo Alžbetinho dvora, ktoré sledovalo na Dvojke mimo hlavného vysielacieho času 110-tisíc divákov. Ďalším príkladom môžu byť reprízy novších slovenských filmov ako Baba z ľadu alebo Vojtech, ktoré si v septembri na Jednotke pozrelo 200-tisíc divákov.

Niet divu, že sa médiá pozreli na to, koľko tento projekt verejnoprávnu televíziu stál. Podľa portálu mediaboom investovala viac než 500-tisíc eur, autorský honorár režiséra Ťapáka bol podľa Centrálneho registra zmlúv 12-tisíc eur. Televízia ho vyplatila svojmu programovému riaditeľovi cez jeho spoločnosť M. T. JAN.

Takto veľkorysý rozpočet investovala RTVS napríklad do jednej epizódy výpravnej historickej minisérie Mária Terézia, ktorá vznikala v koprodukcii troch krajín. Prvá séria lámala rekordy sledovanosti, každú z dvoch častí si pred dvoma rokmi na Vianoce pozrelo takmer 800-tisíc divákov. Jednotka dosiahla takmer 30 percentný podiel na trhu a tiež najvyššiu sledovanosť svojho programu mimo športu od decembra 2015.

RTVS považuje odvysielanú adaptáciu divadelnej hry Nero a Seneca za úspešný projekt a chce nakrúcať dve až tri takéto televízne inscenácie ročne. „Nero a Seneca odštartuje cyklus Svetová dráma, ktorý bude RTVS pripravovať vo svojich štúdiách,“ uviedla hovorkyňa Erika Rusnáková.

Ďalšie udalosti v skratke:

  • Pri príležitosti  30. výročia Nežnej revolúcie vystúpia predseda vlády Peter Pellegrini a predseda parlamentu Andrej Danko v RTVS so svojimi príhovormi. November ’89 si pripomenú aj politické diskusie. Hosťami sú viaceré tváre revolúcie a tiež prezidentka Zuzana Čaputová.
  • Rada RTVS sa zaoberala štúdiou Transparency International Slovensko, ktorá poukázala na nadštandardný prístup verejnoprávnej televízie k SNS a jej predsedovi Andrejovi Dankovi. So závermi analýzy sa stotožnili aj Spravodajské odbory RTVS. Rada si pozvala na svoje zasadnutie šéfa spravodajstva Vahrama Chuguryana, venovali sa však najmä tomu, kto stojí za TIS a prečo takúto analýzu robili.
  • Na Slovensku vzniká nová platforma pre žurnalistov. Pod názvom Cech novinárov je spustená symbolicky 17. novembra. Podľa zakladateľa Michala Franka sa bude zameriavať sa na boj proti dezinformáciám a prejavom neznášanlivosti.
  • Na ľahké zmanipulovanie ľudí upozorňuje deepfake video s prejavom českého prezidenta Miloša Zemana. Krátke video, v ktorom Zeman hlása o potrebe chrániť novinára, je súčasťou kampane HBO na nový seriál Bez vedomia z obdobia nežnej revolúcie.
  • Facebook do septembra tohto roka zrušil miliardy falošných účtov. Väčšinu zablokoval niekoľko minút po založení, podľa vyjadrenia spoločnosti každý deň zablokuje milióny pokusov.
  • Novinári vyberali najlepšie svetové reklamy. Do užšieho výberu sa spomedzi 3 410 prác zo 61 krajín nominovali aj práce dvoch slovenských agentúr.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.