RTVS začala vysielať Čo ja viem. Je to veľmi dôležitá novinka, a to z jedného dôvodu: ukazuje, ako bude vyzerať televízna zábava budúcnosti.
Ale to už neplatí v X krajinách a o pár rokov nebude ani na Slovensku. Na čo sa treba pripraviť? Mladí čoraz menej sledujú televíziu. Tí, čo ju sledujú, majú v ruke mobil alebo tablet a sú online. Diváci zvysoka kašľú na to, kedy televízia zaradí do programu ich seriál - jednoducho si ho nahrajú a pozrú inokedy. A vôbec sa im nechce posielať spoplatnené SMS-ky: chcú podporiť svojich favoritov, ale zadarmo.
K nám to prichádza iba postupne. Niečo naznačila Markíza so Super TV, ale Čo ja viem na Jednotke naplno ukázalo, ako sa mení televízny zážitok. Nie, nebolo to vďaka Adele Banášovej ani Marcelovi Merčiakovi (ktorý, mimochodom, úlohu kvízmajstra zvládol skvelo). Postarala sa o to aplikácia, vďaka ktorej môžu diváci zároveň so súťažiacimi v štúdiu cez svoje mobily a tablety hrať hru, odpovedať na otázky v rovnakom časovom limite a na konci vedieť, ako uspeli v porovnaní so zvyškom Slovenska. Interaktívne a zároveň naplno využívajúce "second screen experience".
Aha, čo odznelo na veľtrhu MIPTV - matka formátov SuperStar či Got Talent neodporúča v našom regióne Twitter:
FremantleMedia “don’t focus heavily on Twitter in Eastern Europe because nobody uses Twitter in Eastern Europe, for most part” #MIPFormats
— MIP Markets (@mip) April 6, 2014
Presne tak, tlačiť do slovenských televízií Twitter je dnes zbytočné. Takisto aj keby v Čo ja viem nebola žiadna aplikácia, mala by pravdepodobne rovnakú sledovanosť. Ale RTVS si to aspoň odskúšala. A divákom ukázala, ako bude vyzerať sledovanie televízie v budúcnosti. Aj k nám príde to, že niektoré skupiny divákov čisto televíznym obsahom k obrazovkám nepritiahnete. Bez aplikácií, twitterov či hlasovania zadarmo to už nepôjde.