Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
17.05.2020, 10:00

Týždeň v médiách: Dusno okolo RTVS. Verejnoprávnu inštitúciu kritizujú politici, aj známy redaktor

Verejnoprávnu inštitúciu šokuje, že Mediálny výbor NR SR spochybňuje jej kredit.

Týždeň v médiách: Dusno okolo RTVS. Verejnoprávnu inštitúciu kritizujú politici, aj známy redaktor
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Aj popri témach súvisiacich s koronakrízou a opätovným naštartovaním ekonomiky, venujú pozornosť médiá aj iným témam. V uplynulom týždni to bola opäť verejnoprávna inštitúcia. Dôvodom bol fakt, že zasadal Mediálny výbor NR SR pre kultúru a médiá, ktorý opäť kritizoval činnosť RTVS.

Podľa predsedu výboru Kristiána Čekovského z OĽaNO inštitúcia nehospodárne nakladá s financiami pri výrobe programov. V priebehu roka 2019 sa náklady na výrobu programov zvýšili o 5,8 milióna eur. Čekovský upozornil aj na to, že väčšiu časť prostriedkov čerpali externí dodávatelia.

Podľa Čekovského sú viaceré relácie RTVS predražené, ide podľa neho  napríklad o programy ako Zdravá maškrta, Folklorika či Nero a Seneca, kde vidí i konflikt záujmov programového riaditeľa RTVS Mareka Ťapáka.

RTVS sa voči podozreniu z predražovania programov ohradila. Vo verejnoprávnej inštitúcii sú šokovaní z toho, že niektorí členovia Výboru NR SR pre kultúru a médiá spochybňujú jej kredit. Podľa verejnoprávnej inštitúcie sú informácie o vybraných projektoch vytrhnuté z kontextu. Vo vysielaní RTVS stúpol podiel pôvodnej tvorby a v súčasnosti vyrába programy za nižšie ceny ako pred niekoľkými rokmi, bráni sa RTVS.

Ale podľa Čekovského nejde iba o predražené programy, Čekovský vytýkal verejnoprávnej inštitúcii aj nedostatok objektívnosti v spravodajstve. Mediálny výbor požiadal Radu RTVS, aby prešetrila zabezpečenie nestrannosti a plurality v spravodajstve a publicistike. A zdá sa, že na budúcom zasadnutí Rady RTVS to bude pestré. Do verejnoprávnej inštitúcie sa neobúvajú iba politici, ale aj známy moderátor z jej radov.

Portál omediach priniesol informáciu o tom, že šéf domácej redakcie spravodajstva v Slovenskej televízii a známy moderátor Miroslav Frindt poslal list generálnemu riaditeľovi Jaroslavovi Rezníkovi, v ktorom ho žiadal o vyriešenie situácie v spravodajstve. Keďže šéf telerozhlasu nereagoval, moderátor podľa portálu poslal sťažnosť aj na Radu RTVS, podnet podal aj na Inšpektorát práce.

Zdroj: mediawatch.sk

​Frindt v liste píše, že situácia v spravodajstve pod vedením Vahrama Chuguryana je neudržateľná. Chuguryan podľa moderátora nezvláda manažovanie redakcie odborne, ani ľudsky. Polarizuje redakciu, neinformuje o zámeroch, vedie autoritatívne, vytvára konfliktnú atmosféru. Podporuje neschopných... Zdá sa, že list nezostane nepovšimnutý a bude sa nim zaoberať Rada RTVS na zasadnutí koncom mája.

Pripomeňme, že v programovom vyhlásení novej vlády sa hovorí aj o plánoch s verejnoprávnou inštitúciou. Nová vláda zváži zavedenie nového finančného modelu financovania RTVS, a chce  prehodnotiť a prípadne navrhnúť nový mechanizmus voľby generálneho riaditeľa RTVS do budúcnosti tak, aby bol proces jeho výberu v čo najširšom možnom zábere apolitický. Generálneho riaditeľa RTVS u nás volí  Národná rada SR na návrh príslušného výboru Národnej rady SR. Voľba generálneho riaditeľa je napriek verejnému vypočutiu kandidátov rýdzo politickou záležitosťou.

Kým sa toto udeje predpokladáme, že RTVS bude pod stálym drobnohľadom nového Mediálneho výboru NR SR.

Dobrou správou vo všeobecnosti je, že televízie postupne avizujú obnovenie výroby programov, a to za prísnych hygienických pravidiel. Obnovenie výroby už avizovala RTVS. Od júna a v letných mesiacoch bude nakrúcať Záhady tela, Milujem Slovensko a ďalšie relácie, predbežne má v pláne tiež prvú klapku novej vianočnej rozprávky O liečivej vode. Televízia JOJ napríklad oznámila, že začne s postupnou obnovou nakrúcania druhej série Nového života. Televízia tiež začne pripravovať osemdielnu minisériu s pracovným názvom Osem hodín, a to v spolupráci s Českou televíziou.

V uplynulom týždni Markíza napríklad priniesla na obrazovky špeciálny diel Hornej Dolnej z karantény, a tiež avizovala dokončenie tejto série Superstar.

Celkovo, ak aj televízie oznamujú návrat k výrobe programov, nejaký veľkolepý program od nich v tejto fáze nečakajme. Ide skôr o prípravu ne jesennú sezónnu, ktorá je pre nich vo všeobecnosti zaujímavejšia ako letná, do ktorej momentálne smerujeme.

Neznamená to, že televízie nebojujú o diváka. Naopak, televízia JOJ v uplynulom týždni opäť privítala netradičného hosťa v Inkognite. Tajným hosťom bol náš premiér Igor Matovič. Celá relácia sa niesla v neformálnom duchu, Matovič celý čas vtipkoval, čo-to odkryl zo svojho súkromia i z veľkej politiky. JOJ-ke Matovič priniesol vysokú sledovanosť, reláciu si pozrelo 616-tisíc divákov najviac od začiatku roka. Igor Matovič ale nebol jediným politikom v tejto úlohe. Minulý rok v novembri bola tajnou hostkou prezidentka Zuzana Čaputová, reláciu si v tom čase pozrelo milión divákov. Zdá sa, že sledovanosť relácie tentoraz kopírovala aj posledný prieskum dôveryhodnosti politikov, v ktorom jednoznačne dominuje naša prezidentka. Ktovie mimochodom akú sledovanosť by televízii doručil Peter Pellegrini?

Televízia Markíza zasa bodovala u divákov so špeciálnym dielom Hornej dolnej v karanténe. Pripísala si sledovanosť 9,8 percenta a trhový podiel 25 percent. Úspešným programom je aj Superstar, ktorá sa pravidelne stáva najsledovanejším nespravodajským programom týždňa.

V susednom Česku prednedávnom začala vysielať spravodajská stanica CNN Prima NEWS. Ako nová stanica vie, že musí prinášať nielen spravodajstvo, ale najmä zaujať divákov. V uplynulom týždni sa jej to podarilo dokonca dvakrát. Odvysielala napríklad rozhovor s členom, Romanom Šmuclerom, ktorý polemizoval o nosení rúška. Podľa Šmuclera plošné nosenie rúška nemá význam a odporučil aj moderátorovi, aby si ho dal dole, pretože sa obaja nachádzajú v dostatočnej vzdialenosti od seba.

Druhýkrát sa podarilo zaujať CNN Prime News na sociálnych sieťach, keď moderátorka televízie chcela anglicky vyspovedať českú ministerku financií Alenu Schillerovú, ktorá čelí kritike novinárov, že sa kvôli slabej znalosti angličtiny vyhýba videokonferenciám s kolegami iných európskych štátov. Ministerka sa novinárke otočila chrbtom a odišla. Dopadlo to takto nejako:

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.