„Už údaje za prvý štvrťrok nám naznačujú, že rok 2024 bude pre e-commerce úspešný. V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023 narástol priemerný obrat na jeden e-shop o 7 percent,” približuje Michal Farkaš, marketingový manažér Shoptetu.
Objednávame za viac peňazí
Celkový obrat slovenských e-shopov na Shoptete sa počas prvých troch mesiacov medziročne zvýšil z necelých 74 miliónov v roku 2023 na vyše 102 miliónov eur v roku 2024. „Cena priemernej objednávky stúpla na takmer 78 eur, čo je nárast o viac ako 8 percent. Toto číslo prekračuje medziročnú infláciu, ktorá sa pohybovala okolo 3 percent. Môžeme teda usúdiť, že ľudia míňali na svoje online nákupy viac peňazí,” hovorí Michal Farkaš.
Rast sa pritom netýkal len samotných objednávok či obratu. Len na Shoptete počas prvých troch mesiacov pribudlo 450 nových e-shopov. Každý deň sa teda založilo priemerne aspoň päť nových online obchodov. „Ak sa opäť nevyskytne nečakaná globálna situácia, ktorá by zamávala so svetovou ekonomikou, môžeme očakávať rekordné zisky e-shopov na Shoptete, ale aj rast celého slovenského e-commerce.”
Nárast v oblasti kozmetiky aj potravínOproti minulému roku pritom výrazne stúpli segmenty kozmetiky a parfumov (nárast o 66 percent), či potravín a nápojov (nárast o 51 percent). Mnoho nakupujúcich oceňuje výhodnejšie ceny ako v tradičných obchodoch a pohodlie doručenia až domov. Dôležitý je však ešte jeden faktor. Online zákazníci často kúpia aj tovar, ktorý v bežných kamenných prevádzkach nedostanú.
„Veľa online obchodov ponúka aj netradičné výrobky. Či už sú to rôzne suroviny z medzinárodnej kuchyne, potraviny vhodné pri intoleranciách, prírodná kozmetiku od slovenského výrobcu alebo napríklad kozmetika z oslieho mlieka dovezená z Grécka,” vysvetľuje Michal Farkaš zo Shoptetu.
O 36 percent stúpol segment farmaceutických produktov a zdravia, predaj domácich a záhradných potrieb sa zvýšil o 27 percent. Ľudia častejšie objednávali aj knihy a časopisy, a to o 25 percent. Výraznejšie poklesy zaznamenali len dva segmenty. Cestovanie pokleslo o 24 percent, hudba a film o 20 percent.