Napríklad v Kalifornií si môžete cez aplikáciu objednať taxík, ktorý vás odvezie bez vodiča do vami zvoleného miesta. Auto dokáže jazdiť v hustej premávke a vy môžete zozadu s údivom pozorovať samotočiaci sa volant. Prvý autonómny taxík bol v Kalifornií predstavený už v roku 2022 hneď po tom čo to miestna legislatíva umožnila.
Názory na autonómne taxíkysa USA v líšia. Zatiaľ čo niektorí si nevedia autonómne taxíky vynachváliť a považujú cestovanie s nimi za veľký zážitok, iní proti nim protestujú.„Potrebujeme mať dohľad. A my tu v Kalifornii nie sme pokusné králiky,“ povedal Edward Escobar, zakladateľ Aliancie pre nezávislých pracovníkov.
Vyrazia na cesty samoriadiace kamióny?
Medzitým chcú v Texase už tento rok spustiť plne autonómne nákladiaky na trase Houston a Dallas. Len pred pár dňami zverejnilo CBS News reportáž o autonómnom 18 kolesovom nákladiaku s 25 kamerami i senzormi a 4 anténami. Vo vozidle sedeli operátori, ktorých jedinou úlohou bolo uistiť sa, že samoriadiace nákladné vozidlo vykonáva svoju prácu.
Vodič, ktorý bol pripravený uchopiť volant počas testovacích jázd doposiaľ nemusel zasiahnuť. „Verím, že svet sa narodil pripravený na nákladné auto, ako je toto,“ povedal Ossa Fisher, prezident spoločnosti Aurora, ktorá sa venuje autonómnym technológiám.
Morálna dilema a zvýšená konzumácia alkoholu
Akademici a výskumníci sa už roky venujú morálnej dileme v súvislosti s autonómnymi autami. Napríklad v prípade krízovej situácie kde sa už nebude dať zabrániť stretu s chodcami, má auto rozpoznávať deti od dospelých a podľa toho zmeniť smer? Ako nastaviť algoritmy pri možnej čelnej zrážke? Má auto prudko vybočiť z cesty a ohroziť eventuálne chodcov/cyklistov, alebo len brzdiť a čelnej zrážku zmierniť?
Je potrebné brať ohľad prioritne na pasažierov alebo na chodcov/cyklistov, ktorí sú potenciálne zraniteľnejší. Na tieto otázky odborníci stále hľadajú odpovede.„Kto ponesie zodpovednosť za prípadnú nehodu, pokiaľ vo vozidle už nebude vodič. Akým spôsobom vysporiadať celý rad vážnych etických otázok. A je jasné, že technológia je tu ďalej, než sú právne podmienky,“ upozornil v ČT 24 minister Martin Kupka.Éra autonómnych áut môže prinášať aj sociálne problémy napr. v podobe vyššej konzumácie alkoholu. V zahraničnej štúdií uviedlo 37 percent respondentov, že keby mali autonómne auto, dopriali by si viac alkoholu ako zvyčajne.
Inovácie aj z Česka
Európske unikátne laboratórium zameriavajúce sa na kooperatívne telematické systémy pre využitie v autonómnom riadení a kybernetickú bezpečnosť v doprave CertiLab vyvinulo „diaľkový zastavovač auta“ na dopyt polície. „V rámci Európy sme, pokiaľ nám je známe, jediní, ktorí sa touto problematikou zaoberáme," povedal Zdeněk Lokajz laboratória CertiLab pri Fakulte dopravnej ČVUT.
Miesto divokých policajných naháňačiek policajti budú môcť zastaviť vozidlo jedným klikom. „Tou modernou technológiou, na ktorú my cielime, je bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami známa napríklad pod skratkou V2X (Vehicle-to-everything - pozn. red.) alebo ako kooperatívne systémy. Tieto technológie už sa dnes dostávajú do komerčne vyrábaných vozidiel,“ vysvetľuje ďalej. V2X nie je ani zďaleka vo všetkých nových autách, situácia sa má ale zmeniť, a to aj v súvislosti s rozšírením autonómnych vozidiel.
Autonómia sa zďaleka netýka len dopravných prostriedkov. Spoločnosť SNT – Spider new technology momentálne ako jediná na trhu vyrába certifikované autonómne komerčné kosačky na trávu vhodné pre drsné a svahovité terény veľkých plôch. Autonómny Spider, ktorý váži takmer 400 kg, bol testovaný na 8 000 ha solárnych parkov v Nemecku a Španielsku.„Pokiaľ chceme udržať technologický krok, musíme neustále prinášať na trh nové inovatívne modely. Autonómny model prináša lepší výkon a nižšie prevádzkové náklady. Je to efektívny pomocník, ktorý navyše šetrí pracovnú silu,“ povedal Lubomír Dvořák, zakladateľ spoločnosti SNT – Spider new technology, ktorá vyváža do celého sveta.
Autonómne prepravné vozidlá testujú aj letiská v Amsterdame a Taline
Letisko vTalline testuje samoriadiace prepravné vozidlá, ktoré prepravujú zásielky malých balíkov a zamestnancov leteckej spoločnosti. Tie sú vybavené senzormi, ako sú lidary a kamery, ktoré poskytujú 360° viditeľnosť a umožňujú rýchle reakcie na každú situáciu. AuveTech sa podľa partnerov rozhodol otestovať svoje autonómne vozidlá práve v tejto lokalite, pretože pohyb na letisku si vyžaduje dodržiavanie viacerých pravidiel a postupov.
Riivo Tuvike, predseda predstavenstva letiska v Talline, uviedol: „Toto nám umožňuje vytvoriť bezprecedentnú skúsenosť s tým, ako v budúcnosti využívať autonómne vozidlá pre potreby letísk, ako je napríklad preprava cestujúcich.“ Podobne aj amsterdamské letisko do konca apríla testuje dve vozidlá, pričom spätná väzba je zatiaľ pozitívna. Prepravná služba sa považuje za bezpečnú aj za pozitívnu skúsenosť a 89 percent používateľov uviedlo, že by boli ochotní ju znova použiť.