Tohtoročný program prinesie do Košíc viac ako 13 rečníčok a rečníkov, ktorí budú hovoriť o témach brandingu, vizuálnych efektov vo filme či reklamy až po dizajn digitálnych produktov a ďalšie kreatívne disciplíny. Výber hostí už tradične kurátorsky smeruje k rozmanitosti samotného odvetvia a využitie lokálneho kontextu v praxi. Návštevníci sa tak môžu tešiť na doteraz najrozmanitejší medzinárodný line-up spomedzi minulých ročníkov.
Novinkou šiesteho ročníka je aj doplnenie programu o dva workshopy so zameraním na rozvoj praktických skúseností, ktoré sú venované dizajnérom i širšej komunite kreatívcov.Workshopy ako novinka ročníka
Tri dni plné dizajnu odštartujú už vo štvrtok, 9. októbra, a to dvomi prakticky orientovanými workshopmi. Tie sú určené pre dizajnérov aj širšiu kreatívnu komunitu, ktorá chce rozšíriť svoje zručnosti o nové prístupy a techniky.
Workshop Typography in a Liquid Chaos bude vedený lektormi Tinou Touli (GR) a Thiagom Maiom (BR) sa zameriava na rozvoj kreativity prostredníctvom experimentovania s analógovými a digitálnymi technikami. Počas 3,5 hodiny budú účastníci vytvárať originálne vizuály a učiť sa, ako kombinovať rôzne prístupy pri tvorbe výrazného obsahu pre digitálne prostredie – či už pre vlastné projekty alebo pre klientov. Počas workshopu Interactive websites with the new GSAP panel in Webflow pod vedením Izy Mrozowskej (PL), ktorá sa predstavila ako rečníčka počas piateho vydania Eastern Conf, si účastníci osvoja praktickú znalosť tvorby webstránok bez potreby kódovania. Účastníci tak získajú schopnosť vytvárať funkčné a vizuálne atraktívne landing pages nezávisle od developerského tímu. Medzinárodná komunita a živá atmosféraDôraz na dôležitosť lokálneho kontextu ako zdroja inšpirácie sa premieta aj do programu šiesteho ročníka. Spolu 13 prezentácií odznie v podaní vyše 13 rečníčok a rečníkov zo Slovenska, Česka, Poľska či dokonca Grécka i Fínska, ktorých mená a tvorba častokrát rezonuje aj za hranicami Európy. Prednášky budú prebiehať v slovenčine, češtine a angličtine so simultánnym tlmočením v oboch smeroch. Súčasťou každej prezentácie ostáva krátky priestor na otázky z publika, ktorý vytvára priestor na prepojenie medzi rečníkmi a návštevníkmi.
Eastern Design Conference však nie je len o podnetoch a inšpirácií, nemalú časť diania zastáva aj spoločenský rozmer – spoločné raňajky, obedy a večerný program, ktoré prirodzene podporujú networking a budovanie komunity medzi lokálnymi aj zahraničnými účastníkmi. Tohtoročný vizuál konferencie sa nesie v znamení nostalgieTohtoročná vizuálna identita pracuje s prvkom nostalgie a nepoznaného kultúrneho dedičstva v rámci dizajnu na Slovensku. Inšpiráciou sa stali ilustrácie a vizuály, ktoré si mnohí pamätajú z obálok školských zošitov 90. a 00. rokov z produkcie Slavošovských papierní, resp. spoločnosti Notes. Poznáme ich ako hravé kresby či fotografie v dobovom spracované, ktoré však dodnes nesú silnú vizuálnu stopu v pamäti väčšiny ľudí, ktorí v tých časoch chodili do školy na Slovensku.
Autorom väčšiny týchto dizajnov je výtvarník Milan Bandurčin, s ktorým organizátori natočili krátky dokumentárny film o tomto fenoméne. Tieto vizuály poslúžili taktiež ako výstupný bod pre tohtoročný vizuál Eastern Design Conference, v ktorom ich autori citujú a transformujú do súčasnej formy v rámci propagácie podujatia. Toto podujatie podporilo Mesto Košice. Workshopy z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
V rozmanitom line-upe Eastern Design Conference 2025 sa medzi inými predstavia aj:Zuzanna Rogatty [PL] - je poľská dizajnérka žijúca v Brooklyne. Má viac než desaťročné skúsenosti s prelínaním typografie a brandingu. Pôsobila ako kreatívna riaditeľka v štúdiu COLLINS (predtým v štúdiu Pentagram) a spolupracovala s klientmi ako The New York Times, Nike a Google. Je držiteľkou ocenenia Young Guns a laureátkou cien TDC a ADC. Jej práca odráža globálne vplyvy, vrátane života na Havaji, a hlbokú zvedavosť, ktorá poháňa jej tvorivý proces.
Tina Touli [GR] - je kreatívna riaditeľka a multidisciplinárna dizajnérka pôsobiaca v Londýne, ktorá sa venuje tlačovým aj digitálnym médiám. Spolupracovala s klientmi ako Adobe, CNN, Dell, Tate či Converse. V roku 2017 ju magazín Print Magazine označil za jednu z najlepších mladých dizajnérok sveta. Vystupovala na svetových podujatiach, ako sú Adobe MAX a OFFF Festival. Jej práca bola publikovaná v magazínoch Communication Arts, Computer Arts a v knihe Design{h}ers od vydavateľstva Viction:ary.
Javier Jaén [ES] - je grafický dizajnér a ilustrátor známy svojím symbolickým, hravým štýlom zakotveným v každodennom živote. Venuje sa najmä editoriálovej ilustrácii, obálkam kníh a vizuálnej komunikácii v kultúrnej oblasti. Medzi jeho klientov patria The New York Times, The New Yorker, Time, Harvard, Greenpeace, Penguin či Louis Vuitton. Pôsobil ako pedagóg na IED a IDEP a pravidelne vedie workshopy a prednášky. Jeho práca získala ocenenia od AGI, Society of Illustrators, American Illustration, Laus, D&AD a ďalších. Vystavoval v New Yorku, Londýne, Mexiku, Barcelone a ďalších mestách.
Antero Jokinen [FIN] - je fínsky kreatívny riaditeľ, dizajnér a spisovateľ so sídlom v Helsinkách. Desať rokov pôsobil v reklame a brandingu medzi Amsterdamom a Los Angeles, po ktorých spoluzaložil helsinskú agentúru 358. V posledných rokoch zameriava svoju pozornosť na projekty s kultúrnym presahom – ako napríklad Huussi, fínska expozícia na Benátskom bienále architektúry 2023, či odvážny rebranding Operného festivalu v Savonlinne.Andrej & Andrej [SK] - je grafické štúdio so sídlom v Bratislave, ktoré založili Andrej Barčák a Andrej Čanecký. Ich práca vychádza zo zvedavosti, experimentovania a silného dôrazu na konceptuálny dizajn. Špecializujú sa na vizuálne identity, stratégiu značiek, tvorbu písiem, editoriál dizajn a ilustráciu, pričom vytvárajú ucelené systémy naprieč rôznymi odvetviami. Medzi ich klientov patria verejné inštitúcie ako mesto Nitra či Verejný ochranca práv, hudobné festivaly ako Pohoda a Flaam, aj lifestylové značky ako Isadore. Ich prácu ocenili Type Directors Club, Nadácia Tatra banky a Národná cena za dizajn.

