Po viac ako roku obmedzení vám už offline podujatia môžu pripadať ako dávna minulosť. A možno ich považujete za nenahraditeľné. Výskum spoločnosti McKinsey* však ukazuje, že online interakcia dokáže dostatočne nahrádzať štandardné offline eventy pre segment B2B, dokonca je najmä kvôli rýchlosti často efektívnejšia.
Online formáty sme rozdelili podľa marketingového zámeru a porovnali ich najväčšie výhody a nevýhody. Oslovenie potenciálneho zákazníka je prvou fázou nákupného cyklu. V tejto časti sa zameriame na formáty so širokým zásahom.
Oslovenie nových potenciálnych zákazníkov
Snaha o čo najväčší zásah by sa mohla zdať málo relevantná, obzvlášť v B2B kde potenciálnych zákazníkov môže byť len obmedzené množstvo. Dostupné cielenie v online systémoch však nie je dosť konkrétne, preto cesta, ako zasiahnuť všetkých relevantných, je vlastne zasiahnuť všetkých. Dostatočne špecifická téma daného online podujatia vám aj spomedzi širokého publika dokáže pritiahnuť práve tých jednotlivcov, ktorých skutočne chcete osloviť.
Asynchrónne formáty
Najlepšou voľbou pri zámere získať čo najväčší relevantný zásah sú tzv. asynchrónne formáty, teda také, čo sa nedejú naživo, ale sú vopred pripravené. Môže ísť o podcast vo forme interview, panelovej diskusie, odborného monológu či storytellingu, alebo o online prednášku či diskusiu.
Zásadnou výhodou týchto formátov je, že sú vhodné aj pre začiatočníkov, lebo ich obsah môžete dodatočne upravovať, strihať a zlepšovať. Keďže sa obvykle uverejňujú na minimálne jednej online platforme (YouTube kanál, audio streamovacia platforma či sociálna sieť), získavajú tým dlhodobú viditeľnosť v organickom vyhľadávaní.
Podcast Marketing k obedu je viditeľný v organickom vyhľadávaní na webe Basta digital a platformách Apple Podcasts, Spotify a YouTube:
Dlhšie formáty zároveň poskytujú dostatok času na „spracovanie publika“. Zapojenie sa publika pritom nie je nutné.
Na rozdiel od online prednášky a diskusie sa pri podcaste stretávame aj s jednou nevýhodou, ktorou je dlhodobý záväzok. Tvoriť podcast pre dve – tri epizódy by bolo zbytočné úsilie.
Zhrnutie výhod a nevýhod formátov pre širokých zásah:
Zaujatie existujúceho publika
Vo fáze, keď nás naše cieľové publikum už registruje, sa potrebujeme dostať do jeho aktívneho povedomia. Pritom toto publikum môže byť dvoch typov**:
- Publikum, ktoré vie pomenovať problém, ale nevie, že ho dokážeme riešiť.
- Publikum, ktoré pozná problém aj riešenie, ale nie je presvedčené, že naše riešenie je najlepšie na trhu.
Príkladom prvého publika je majiteľ menšej remeselnej firmy, ktorý si uvedomuje, že o nej momentálne vie málo ľudí a že to negatívne ovplyvňuje jeho podnikanie. Takéhoto jednotlivca by sme preto ako agentúra zaujali obsahom, v ktorom mu predstavíme možnosti, ako dostane svoju firmu do povedomia širšej verejnosti.
V prípade druhého publika si opäť môžeme predstaviť majiteľa spomínanej remeselnej firmy. Tentokrát však vie, že jeho firma je málo známa a že si potrebuje najať marketingovú agentúru, ktorá mu pomôže šíriť povedomie o jeho značke a službách. Preto aj obsah, ktorý mu ponúkneme, musí zodpovedať iný druh otázok, ktoré si pri rozhodovaní kladie.
Vo fáze, keď chceme „presviedčať“, sú viac ako vítané interaktívnejšie formáty. Také, kde má naše publikum možnosť klásť otázky, alebo sa iným spôsobom zapájať.
Vhodným formátom je webinár. Je to odborná online prezentácia, pri ktorej má publikum možnosť pýtať sa cez chat alebo inú platformu a prezentujúci môže odpovedať. Výhodou tohto formátu je pomerne jednoduchá príprava.
Druhým formátom, ktorý je možné použiť, je online workshop. Podobne ako webinár slúži pre zdieľanie know-how. Publikum sa však musí aktívne zapájať. Preto treba zabezpečiť hladké zosúladenie odborníka, ktorý workshop vedie, s jeho publikom.
Online konferencia je ďalšou možnosťou. Ide však o formát, ktorý je na organizáciu najnáročnejší. Musíte zabezpečiť rečníkov, moderátora, vhodnú platformu, prostredníctvom ktorej budete konferenciu vysielať, kvalitnú techniku a mnoho ďalšieho. Tým sa stáva tiež najnákladnejšou voľbou tejto časti.
Zhrnutie výhod a nevýhod formátov pre zapojenie publika:
Presvedčenie potenciálneho zákazníka
Posledným krokom na ceste nášho potenciálneho zákazníka je finálne rozhodnutie. Dokáže ho urobiť napríklad vtedy, keď si náš produkt či službu môže „ohmatať“.
Čo najautentickejší zážitok dokážeme nášmu potenciálnemu zákazníkovi poskytnúť prostredníctvom online skúšobnej verzie. Výhodou je, že ak je možné ju z daného produktu/služby vytvoriť, ide o jednorazovú investíciu, ktorú možno využívať pre všetky naše ďalšie hodnotné kontakty.
Pre prípady, keď online skúšobná verzia nie je k dispozícii, môže byť vhodnou alternatívou videohovor, na ktorom váš produkt či službu detailnejšie predstavíte. Tento formát vám dáva jednu veľmi užitočnú možnosť – zodpovedať všetky prípadné otázky, ktoré demo verzia sama nezodpovie.
Zhrnutie výhod a nevýhod formátov s cieľom presvedčiť:
Vďaka spomínaným online možnostiam dokážete udržiavať kontakt s vaším cieľovým publikom aj z pohodlia domova či kancelárie a to často časovo efektívnejšie i lacnejšie oproti offline stretnutiam.
Nezabúdajte však, že kvalitný obsah nestačí a dôležitá je aj forma – skúsení prezentujúci, správna štruktúra i vizualizácia prezentácie a vyladené technické parametre.
Poznámky:
* Výskum nájdete na stránke www.mckinsey.com
** Vychádzajú z kategorizácie potenciálnych zákazníkov podľa Eugene M. Schwartza v knihe Breakthrough Advertising z roku 1966.