Content marketing aj reklama sú dôležité nástroje marketingovej komunikácie, ktorých úlohy sú obdobné, avšak každý nástroj aj pri snahe predať pracuje so zákazníkom inak. Content marketing na to, aby predával, nepotrebuje tlak, ktorý úspešne využíva reklama.
Tlak verzus ťah
Reklama je už tradičnou a bežnou súčasťou marketingovej komunikácie. Podieľa sa na podpore predaja či na budovaní značiek. Jej cieľom je vyvolať reakciu trhu tu a teraz, preto je viac akčná a nátlaková. A predovšetkým je komerčná, to znamená, že propaguje konkrétny produkt alebo značku.
Pri content marketingu je to inak a funguje to aj bez komercie a tlaku. Treba podčiarknuť, že je to naozaj bez akejkoľvek komercie v obsahu. Pracuje s témami, prináša riešenia, inšpiráciu, zábavu a tlak nahrádza ťahom. Jeho podstata spočíva v tom, že užitočné témy významne priťahujú relevantných zákazníkov na web alebo e-shop klienta, kde dochádza ku konverziám.
Dlhodobé pôsobenie
Pri začiatku content marketingového projektu to síce ihneď nie je o masových reakciách trhu (o tom „tu a teraz“), ale zato je to vyvážené dlhodobým pôsobením. Ten ťah funguje roky, čo je na rozdiel od reklamy, ktorá je aktuálna pár dní alebo týždňov, veľký, efektivitu prinášajúci benefit. Rýchle pribúdanie dôležitých kľúčových slov na prvých organických pozíciách vyhľadávačov je bonusom.
Budovanie postu informačného lídra
Podstatou content marketingu je dlhodobo produkovať a podporovať originálny, relevantný a kvalitný obsah, a to konzistentne. Ide tu aj o prezentovanie odbornosti a erudovanosti firmy na trhu, na ktorom sa pohybuje. To jej umožňuje vytvoriť si svoju silnú a lojálnu komunitu a stať sa informačným lídrom, ktorý zväčšuje svoj podiel na trhu. Ako zvykneme tiež hovorievať: „Content marketing je záväzok voči zákazníkom.“
Čo hovorí prax?
Základom úspechu content marketingového projektu je jeho výkon, pričom jeho charakteristickými metrikami sú napríklad zvyšovanie organickej a celkovej návštevnosti, rast počtu relevantných dopytov, či v prípade e-shopov aj rast predaja. Na fungovanie content marketingu v oblasti výkonu poukazujú konkrétne výsledky aj na slovenskom trhu.
Viessmann a relevantné dopyty
Obsahový projekt vykurovanie24.sk spoločnosti Viessmann funguje od začiatku roku 2018. Len z organickej návštevnosti a vďaka užitočnému obsahu získava tento projekt pravidelne viac ako 10 000 návštev mesačne. Pre Viessmann nezanedbateľné percento z týchto používateľov sa následne dostáva i ku konfigurátorom a k dopytovému formuláru, ktorého vyplnenie je jednou z primárnych konverzií online magazínu.
OSIVO, a. s., a úspešný rozbeh e-shopu
Spoločnosť predávajúca poľnohospodárske osivá OSIVO, a. s., má dlhú históriu a patrí medzi lídrov na slovenskom trhu. S content marketingom začala pracovať v roku 2019. K užitočnému obsahu pre poľnohospodárov si už za 2 roky našli cestu desiatky tisíc ľudí – množstvo z nich sú odborníci zo segmentu.
Navyše po spustení vlastného e-shopu v roku 2021 klient získal pre neho až prekvapivo fungujúci nový predajný kanál. Ten stojí na online magazíne, ktorý neustále generuje nových zákazníkov.
SCONTO Nábytok a dôležitý predajný kanál
Spoločnosť SCONTO Nábytok prevádzkuje na korporátnej doméne svoj vlastný online magazín približne dva a pol roka. Od jeho spustenia má jeho obsah na Slovensku a v Česku už viac než 1 milión prečítaní. Magazín je vďaka strategicky nastaveným prepojeniam (call-to-action) dôležitým predajným kanálom s priamym dosahom na predaj v e-shope. Okrem toho je pre SCONTO silným nástrojom na budovanie povedomia a podpory značky.
Benefity content marketingu
Tieto, ale i ďalšie príklady firiem z rôznych segmentov poukazujú na vytváranie dlhodobej hodnoty pre zákazníkov. Tá ich následne priťahuje ako magnet, keďže formou užitočného obsahu odpovedá na ich otázky, ponúka im rady a inšpiráciu. Tvorba hodnôt nie je krátkodobá záležitosť, vyžaduje trpezlivosť, ktorá vo finále prináša ovocie v podobe zvýšených predajov. Benefitov, ktoré content marketing generuje, je omnoho viac.