StoryEditor

Omyly a fenomény komunikácie: Strata je vždy väčšia ako zisk

Väčšiu opatrnosť a obozretnosť voči potenciálnym stratám máme zakódovanú v génoch.

Ľudí viac trápi ak stratia 100 €, ako keď 100 € len tak dostanú. Zlý pocit je vždy silnejší ako dobrý. Sme opatrní a obozretní voči potenciálnym stratám. Je to prirodzené, ľudia sa stáročia museli pozerať na život skôr pesimistickejšie.

Strach o to, že možno je v tom kríku diviak, ktorý vás zabije, vám mohol zachrániť život, kým mávnutie rukou, že isto tam diviak nie je, lebo tam doteraz nikdy nebol, vás mohlo stáť život.

Sme potomkovia tých opatrnejších, lebo tí prežili a preto toto uvažovanie máme zakódované v génoch.

O tomto fenoméne hovorí Prospektová teória, ktorej autormi sú Amos Tversky a Daniel Kahneman, ktorý za túto teóriu dostal aj Nobelovu cenu. V princípe ide o to, že ľudia majú tendenciu rozhodovať sa s určitými predsudkami a v rôznych situáciách sa rozhodujú inak – podľa toho, či môžu niečo získať alebo stratiť. Ak ide o zisk, riskujú menej, ale keď ide o stratu, sú ochotní riskovať viac.

Ako to využiť v komunikácii? Skúste upozorňovať na to, o čo človek tým, že nevyužije vašu službu či produkt, môže prísť. Samozrejme, čím pre život dôležitejšiu tému riešite, tým to viac funguje. Keď napríklad v rámci motivačnej kampane na diagnostiku rakoviny prsníkov rozosielali ženám dva druhy letákov. Čo myslíte, ktorý text fungoval lepšie?

Róbert Slovák

01 - Modified: 2018-05-06 08:49:28 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Nedostatkový tovar je sexi 02 - Modified: 2018-05-05 17:50:04 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Viac si vážime to, čo nás stálo námahu 03 - Modified: 2018-05-05 17:49:24 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Prečo sa v reklamách venuje toľko pozornosti začiatku a koncu? 04 - Modified: 2018-05-05 17:48:47 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Ilúzia kontroly
01 - Modified: 2018-12-17 08:35:35 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek 02 - Modified: 2018-12-09 16:43:33 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy 03 - Modified: 2018-12-03 09:56:51 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Ako uvažovať mimo škatule 04 - Modified: 2018-11-26 08:29:19 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Neuvažujme rovnako 05 - Modified: 2018-11-19 08:19:24 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Všetko je remix
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
06. november 2024 01:10