Vedeli ste, že v starom Ríme musel staviteľ mostu stáť pod ním v deň, keď ho prvýkrát vyskúšali? Mal sakra dobrú motiváciu, aby postavil ten most poriadne, aby mu nespadol na hlavu.
V jedných izraelských jasliach mali problém s tým, že rodičia chodili neskoro po deti. Snažili sa to vyriešiť tým, že za neskorý príchod rodičov vyberali peniaze. Počet neskorých príchodov rodičov sa však zvýšil. Keď zaplatili, nemali už zlý pocit, že zdržujú vychovávateľky dlhšie v práci. Veď si za to zaplatili.
Keď platíte murára od hodiny, postaviť stenu mu bude trvať oveľa dlhšie ako keď si dohodnete pevnú sumu za stenu. Za rovnaký čas možno postaví aj dve. Podľa nastavenia motivácie si nastaví prístup k práci. Ale, samozrejme, neplatí to len pre murárov. Keď sú vo firmách manažéri odmeňovaní podľa toho, o koľko prekročia plán, svoju energiu venujú najviac tomu, aby nastavili plány čo najnižšie.
Toto sú príklady nesprávnej motivácie. V marketingu sa často stretávame s mylnými predstavami o preferenciách rôznych cieľoviek. Videl som už výpredajovú superzľavu na luxusné auto – namiesto toho, aby ponúkali niečo, čo sa viac hodí k pozicioningu auta – luxusnú večeru či dovolenku v cene ponúkanej superzľavy.
So správnymi motiváciami výborne pracujú značky určené pre ženy. Isto nemusím pripomínať kampaň Like a girl, Fearless Girl či kampaň pre Libresse, v ktorej otvorene hovorí o krvi:
V Indii si značka Ariel vzala za svoje tému prania, ktoré bolo (podobne ako aj u nás) vnímané ako čisto ženská záležitosť. Jedným z netradičných médií, ktoré v kampani použili, bola aj online zoznamka, v ktorej muži pri vypĺňaní kolóniek mali možnosť zakliknúť, že áno, budú aj oni prať. To bola veľmi silná motivácia. Pozrite si video o tom, ako tá kampaň prebiehala a ako super dopadla:
Zdroj: Rolf Dobelli, Umenie jasného myslenia