StoryEditor

Omyly a fenomény komunikácie: Ako uvažovať mimo škatule

Zväzujeme sa pravidlami, ktoré niekto vymyslel, či zadefinoval bez toho, aby sme sa na chvíľu zastavili a opýtali sa, či sú dobré.

Pred rokmi som sa zúčastnil kreatívneho tréningu, v rámci ktorého sme mali zvládnuť jednoduchú úlohu. Dostali sme papier, na ktorom bol vyznačený prázdny štvorec a mali sme nakresliť niečo (nepamätám si čo, nie je to podstatné).

Väčšina z nás nakreslila to, čo mala - do štvorca. Málokto išiel mimo štvorca, nie preto, že by to zadanie zakazovalo, ale iba preto, že tam ten štvorec bol. Jednoducho väčšinu ľudí ani nenapadlo kresliť inam, ako to bolo „dovolené“. Prečo?

Ivana Šáteková

​Ten, kto išiel mimo štvorca, porušil nepísané pravidlá, alebo ich jednoducho ignoroval, v teste uspel. Dokázal rozmýšľať „out of the box“. Pripomenulo mi to známy experiment v klietke s opicami, ktoré dodržiavali nejaké pravidlo a už ani samé nevedeli prečo. Nečudo, že máme k nim tak blízko...

V klietke bolo desať opíc, na jej strope bol zavesený banán. Avšak keď si niektorá z nich chcela banán vziať, všetky opice dostali zásah elektrickým prúdom. Keď si uvedomili tú súvislosť, začali brániť každej opici v tom, aby siahla na banán. Vedci potom z klietky vybrali jednu opicu a vložili do nej druhú. Tá uvidela banán vrhla sa naň, ale ostatné opice ju zbili a zabránili jej v tom, aby sa ho dotkla. Takto postupne vymieňali v klietke jednu opicu  za druhou až kým nebolo v klietke desať nových opíc, z ktorých ani jedna nezažila zásah elektrinou. Každá z nich však po príchode do klietky dostala bitku od ostatných, keď si chcela vziať banán. Všetky nakoniec vedeli iba to, že sa nemôžu dotknúť banána, akurát vôbec netušili prečo.

Zväzujeme sa pravidlami, ktoré niekto vymyslel, či zadefinoval bez toho, aby sme sa na chvíľu zastavili a opýtali sa, či sú dobré. Či fungujú, či nie sú náhodou už zastaralé, nefunkčné či mimo reality. A toto uvažovanie sa zďaleka netýka iba kreativity. Týka sa to každej jednej oblasti bežného života. Od tých najnepodstatnejších vecí až po tie zásadné.

Keď sa dá fotiť telefónom, prečo by sa nedalo telefonovať foťákom? Prečo neredefinovať autorské práva, keď s nástupom internetu ich už aj tak skoro nikto nedodržiava? Prečo nezmeniť politický systém od základov, keď nefunguje tak, ako má?

Mark Stivers

No tak teda ako myslieť mimo box?

Páčil sa mi jeden kreslený vtip (rád rozprávam kreslené vtipy,), v ktorom prísny pánko hovoril mačke stojacej vedľa krabice s pieskom: „Never, ever think ouside the box!“. Ak to ale chcete predsa len skúsiť, tak možno takto: 

Pýtajte sa prečo

Že prečo? Aby ste sa čo nahlbšie dostali k podstate javov a ľudského konania. Tak sa môžete dopracovať až k nejakému slabšiemu a neodargumentovateľnému bodu, ktorý sa bude dať zmeniť a tak sa reťaz následných krokov môže úplne zmeniť. Možno aj k lepšiemu.

Urobte opak toho, čo sa očakáva

S týmto opatrne, musí to byť k veci. Nemá zmysel ísť na diaľnici v protismere, ale v momente, keď niekto vyvŕtal tunel do kopca, aby ho nemusel celý obchádzať, urobil opak toho, čo robili všetci pred ním.

V nečakanej chvíli odbočte inam

Už už keď budete mať pocit, že idete správnym smerom, skúste urobiť nejakú odbočku inam. Možno vás to zavedie niekam od veci, ale to nič, veď vrátiť sa môžete kedykoľvek. A ak náhodou prídete iba na samé blbosti, to nič, veď nejakú štandardnú odskúšanú klišé cestu môžete urobiť kedykoľvek.

obálka knihy Viac ako reklama

Čítali ste ukážku z mojej prvej knihy Viac ako reklama, ktorá už je v predaji.

01 - Modified: 2018-10-29 09:09:16 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Ilúzia permanentného rastu 02 - Modified: 2018-11-04 07:46:54 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Nepotrebujeme 100 percent informácií 03 - Modified: 2018-11-13 05:36:17 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Flow v marketingu 04 - Modified: 2018-11-19 08:19:24 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Všetko je remix 05 - Modified: 2018-11-26 08:29:19 - Feat.: 0 - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Neuvažujme rovnako
01 - Modified: 2018-12-17 08:35:35 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek 02 - Modified: 2018-12-09 16:43:33 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy 03 - Modified: 2018-11-26 08:29:19 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Neuvažujme rovnako 04 - Modified: 2018-11-19 08:19:24 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Všetko je remix 05 - Modified: 2018-11-13 05:36:17 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Flow v marketingu
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
06. november 2024 00:57