#FacebookStrategia
Hneď z úvodu roka ukázal Facebook, čo jeho cieľom počas najbližších dvanástich mesiacov. Za každú cenu totálna dominancia medzi sociálnymi sieťami. To je z pohľadu biznisového očakávateľné, z Orwellovského pohľadu strašidelné a z pohľadu konkurencie výsostne nepríjemné. Prvé dôsledky už začína pociťovať Snapchat, ktorý podľa dát TechCrunchu stratil od uvedenia "Instagram Stories”, 30% zobrazení všetkých Snapov, zatiaľ čo Instagram to, aj vďaka práve “Stories", vytiahol až na aktuálnych 600 miliónov mesačne aktívnych používateľov. Ľudí Instagram baví a táto sociálna sieť rastie omnoho rýchlejšie, než mnohé menšie rybky v sociálnom akváriu.
#RanySnapchatu
A to je pre Snapchat, sociálnu sieť, ktorá mala zničiť Facebook, televíziu a aj všetko ostatné, dosť smutné. Ale aspoň vidieť, na akej vode sú postavené všetky predikcie. Mladým načúvate, investujete do nich, poučkám všakovakých Guru-ov veríte ako periodickým tabuľkám, ale mladí akonáhle uvidia novú hračku, stará končí v chumáčoch prachu pod posteľou. Vôbec by som sa nečudoval, keby dlhoočakávaný príchod Snapchatu na burzu nevyšiel tak, ako si to CEO Evan Spiegel naplánoval. Následne pricupitá "dobrý ujo Facebook" a Snapchat, či prípadne aj v zdecimovaný Twitter, odkúpi.
#VsetciVsetko
Stratégia totálnej dominancie zo strany Facebooku zahŕňa aj krok: “Dáme k dispozícii všetkým všetko a všade”, čiže každú novú feature napcháme do Facebooku, Instagramu, Messengeru aj WhatsApp. V súlade s ňou už stihli sprzniť a zneprehľadniť Messenger, ktorý tiež dostal denné “Stories”, plus po novom sa na úvodnom screene Messengeru zobrazia aj reklamy. Ako by povedal Pali Habera, “V mobilnej verzii Messengeru sa zachvíľu nebude vyznať ani divá sviňa”. Bude zaujímavé sledovať, či to s taktikou "všetkým všetko a všade" Facebook neprepáli.
#InstagramAlbumy
Rovnako aj Instagram bude vedieť všetko. Počas januára sprístupnil Live videá, s ktorými tak trochu kanibalizuje svojho staršieho brata - Facebook. Plus Instagram testuje a čoskoro naplno spustí novinku, ktorej sa od svojho založenia vytrvalo bránil - foto albumy. Hold, časy sa menia.
#FacebookStories
A samozrejme, ako správne tušíte, aj Facebook bude mať denné “Stories", aktuálne ich testuje v Írsku. Na Slovensku sa ich dočkáme pravdepodobne ešte počas tohto kvartálu.
#FacebookAlgoritmus
Zároveň Facebook opäť upravuje algoritmus zobrazovania príspevkov a to konkrétne pri videách. Tentokrát do hry vstupuje najmä čas, ktorý s videami trávime. Pozerávate dlhšie videá? Facebook vám bude servírovať najmä dlhšie videá. Sledujete kratšie? Tak kratšie. Až do finálneho zacyklenia.
#FakeNews
Fake News sú veľkou témou už od Brexitu a najtvrdšie proti nim vystupuje Nemecko, ktoré sa po udalostiach vo svete obáva, že rôzne nepravdivé a poplašné správy zamávajú aj voľbami práve v tejto krajine. Facebook sklopil uši, prísľúbil nápravu a v Nemecku bude už čoskoro testovať možnosti, ako s Fake News bojovať - napríklad cez nahlasovanie takýchto správ od používateľov.
#ZkategorieVskratke
- Vyžadujete väčšiu bezpečnosť od loginu na Facebook? Čoskoro sa budete môcť prihlásiť prostredníctvom fyzického USB kľúča.
- Facebook Live videá zažili svoj vrchol počas Silvestra 2016. O tom, koľko videí ľudia ráno po opici vymazali, Facebook taktne mlčí.
- Rekord si počas Silvestra zapísal aj WhatsApp, ľudia odoslali 63 miliárd správ a v nich 8 miliárd fotiek a 2,4 miliardy videí.
- Editované posty na Facebooku už nie sú označené ako “editované".
- Počas inaugurácie Donalda Trumpa vygenerovalo na Facebooku 60 miliónov ľudí viac než 200 miliónov interakcií. Uvidíme, čo na to tohtoročný Super Bowl.
Tak a to je z januárového zhrnutia všetko. Tešme sa & bojme sa na ďalšie kroky Facebooku. Vzhľadom na monopol, ktorý krok po kroku získava, to, v istom momente, môže byť aj kontraproduktívne.
Jaro Horváth o sebe:
"Mám rád dizajn starých škodoviek, potulovanie po svete a príbehy vo všetkých podobách. Pracujem ako Strategy planner / Social media teamleader v reklamnej agentúre Creo Young & Rubicam, kde pre najväčšie slovenské značky hľadám cestičky, ako urobiť reklamné aktivity tak, aby boli pochopiteľné a jasné zákazníkom.