Promo akcia Pepsi Coly, známa tiež aj ako „349 fiasko“, je práve tá, ktorá spôsobila veľa nešťastia a zla. VEĽA.
Kedysi boli veľmi populárne (a vlastne stále sú) také tie súťaže vo vrchnákoch fliaš. Vy tam nájdete nejaké čísielko, kód, znak a máte možnosť vyhrať, pamätáte?
Bude to už 30 rokov, čo presne takáto akcia bežala aj na Filipínach. Pepsi zvnútra vrchnákov vytlačila čísla od 001 do 999 a každý deň žrebovali výhry od 100 pesos (cca 8 dolárov) po hlavnú cenu 1 milión pesos (80 000 dolárov dnes, po zohľadnení inflácie).
V tom čase žila v krajine pod hranicou chudoby takmer polovica celej 100 miliónovej populácie. Hlavná výhra bola ekvivalentom cca 23 rokov práce. Takže si viete predstaviť, že okolo súťaže bol obrovský „humbuk“. Desiatky miliónov kusov fliaš sa vtedy predalo, trhový podiel firmy stúpol o štvrtinu.
Pepsi mala vopred pripravené výherné číslo pre hlavnú cenu – 349, ktoré bolo iba na dvoch vrchnáčikoch.
Potajomky, za prísnych bezpečnostných opatrení dali fľaše do obehu a s napätím všetci čakali, čo sa bude diať.
No, a veruže sa aj dialo.
Či zblbol stroj, ktorý tie čísla tlačil, alebo človek, ktorý ho ovládal, stala sa niekde chyba. A kvôli nej Pepsi nevytlačila s tým číslom len dva vrchnáky, ale rovno 800 000. Z nich sa dokopy predalo 486 000 kusov.
Z pôvodných 2 miliónov dolárov určených na výhry by Pepsi musela zaplatiť 20 MILIÁRD. A to odmietla.
Odvolávala sa na malinké písmená v podmienkach súťaže, kde sa písalo, že pod výherným číslom na vrchnáku musí byť vytlačený aj bezpečnostný kód. Keď to ten stroj chybne tlačil, tak bez kódu, čiže všetky ostatné boli neregulárne.
Čo myslíte, zaujímalo to chudobných Filipíncov?
Absolútne vôbec.
Vyhlásili Pepsi vojnu.
Organizovali obrovské protesty, hádzali Molotovove kokteily do kancelárií Pepsi, prevracali a drancovali desiatky ich nákladiakov. Dokonca lietali i granáty, ktoré päť ľudí zabili a ďalšie desiatky zranili.
Protesty trvali dlhé mesiace, tisíce ľudí firmu žalovalo. Súd nakoniec všetko zmiatol zo stola a dal za pravdu Pepsi.
Ale vplyv na reputáciu to malo taký, že doteraz sa tam z toho nespamätali. V 1992 bola Pepsi dvojka na trhu. Dnes, aj po 30. rokoch, je ledva v prvej desiatke.
Je to tá najtragickejšia predajná kampaň v histórii značky. A vlastne všetkých značiek.
Ale aby som tento blog zakončil pozitívne, Pepsi má prsty aj v iných ťažko uveriteľných príbehoch. Kde ukázali charakter, že konkurenčný boj môže byť tvrdý, ale zakaždým poctivý. Videli ste už video o najdrahšej fľaši v histórii Coca-Coly?