V skutočnosti je ale táto epizóda podcastu Yeah, That‘s Probaly an Ad skôr komplexným pohľadom na všetky generačné vrstvy a ich potreby. Prečo sa tak veľa investuje, aby sme ohúrili mileniálov, keď kasu drží genX? Oplatí sa ešte komunikovať na boomerov? No a čo je to alebo radšej KTO je to teda tá generácia Alpha?
Link na podcast nájdete tu
Festivalová sezóna začína
Zúčastniť sa na zahraničnom reklamnom festivale bolo pre mňa vždy ako za odmenu. Minulý rok som bol vďaka Young Drummers na Golden Drume. Z Chorvátska som si vtedy priniesol niekoľko poznaní.
Publicis Italy aj v roku 2022 vyhrávalo všetko, čo sa v Európe vyhrať dá. Keď Bernbach v päťdesiatych rokoch hovoril, že exekúcia vs. idea je 80 k 80, dnes by to exekúcii ťahalo na 90.
Toto je také prepracované, že je to brutálne
Toto je také jednoduché, že je to brutálne
Pozrite si všetky práce z minuloročného Golden Drumu TU a ak sa bude len trošku dať, choďte si nejaký z festivalov tento rok pozrieť naživo. Stojí to za to.
Speaking of festivaly
Toho najprominentnejšieho, Cannes Lions, kde inak stojí vstupenka cirka 3k, sa môžete zúčastniť aj zadarmo. Stačí vyhrať Young Lions. Ak máte menej ako 31 rokov, je to ideálna príležitosť otestovať, akí dobrí kreatívci ste. Štartovacia čiara je pre každého rovnaká a vy máte možnosť vypapať si koncept presne podľa seba, bez toho aby vám do toho hovoril obsedantný kreatívny riaditeľ alebo ktokoľvek iný.
Keď si pozriete ročníky spred 3-5-7-10 rokov, uvidíte medzi ocenenými samé zvučné mená, ktoré teraz hrajú reklamný prime a vyhrávajú všetky tie tendre na Telekomy, Kauflandy a podobne.
Tohtoročný YL máme už pár týždňov za sebou a to je ideálna príležitosť čeknúť si práce, ktoré uspeli. Tento rok bol fakt nabitý. Ak toto číta niekto, kto sa zúčastnil a nestačilo mu to na umiestnenie či shortlist, vedz, že je to úplne v poriadku.
Young Lions učí pracovať pod tlakom, komunikovať v tíme a hlavne pozerať sa na svoj nápad s odstupom. Dať si feedback a zhodnotiť, čo je dobré a s čím netreba strácať čas. To je jeden z najužitočnejších skillov v ideamakingu a ty si o krok bližšie k jeho ovládnutiu.
Najlepšie práce z tohtoročného merania síl nájdeš TU.
Listen the rainbow
Komunikácia Skittles je dokonalým ambasádorom konzistencie v reklame. Značka cukríkov začiatkom milénia mohla komunikovať príchute, kvalitu, nezmenenú receptúru. Presne ako to v tomoto čase robila väčšina konkurencie.
Namiesto toho si nasadili nerdish okuliare a prišli s konceptom, ktorý by neurazilo pomenovanie najväčšia reklamná punkáčina 21. storočia. Z prieskumu im vyšlo, že ľudia Skittles neberú ako snack. Je to pre nich skôr zdroj zábavy. Miesto vkladania si ich do úst vyhadzujú. Skúmajú chute jednotlivých farieb a náhodne ich kombinujú. Featuringom tohto insightu a surrealizmu, ktorý značka prevzala z vtedajšej popkultúry vznikol dnes už legendárny Taste the rainbow. Koncept, ktorého sila, zmysel a rozpoznateľnosť už 20 rokov rastie s každým ďalším bizarným podaním.
Skittles zadefinovali úplne nový komunikačný prúd, ktorý ovplyvnil značky ako Old Spice, Mountain Dew alebo Liquid Death. Listen the rainbow v podcase Tagline. Nie je to len veľmi inšpiratívne, ale aj smiešne.:)
Link na podcast nájdete TU.
Almanach slovenskej reklamy
Matúš Kvas v ostatnej Vývrtke túto knihu tak predal, že mi priateľka musela jednu hneď zadovážiť.
A trochu sa aj hanbím, že som sa k nej dostal až teraz. Lebo kým legendárnych kampaní zo sveta mám napozeraných hodne, o takej Soria & Grey som vedel len z počutia.
Slovenská reklama 1993-2004 je viac zborník ako kniha. Dá sa prelúskať na 3-4 šálky medovkového čaju. Na jednej strane mi miestami dvíhalo kútik, na druhej boli bomby ako printy pre Ligu proti rakovine. A Hubert. Strop.
Knižku nájdete napríklad TU.
Ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na inšpiratívny reklamný obsah, velice odporúčam sledovať ma na LinkedIne.
Diky a peknú nedeľu.