Pavol Minár
StoryEditor

Nedeľný SeMinár: 16 reklám, ktoré stavili na históriu

V post-reklamnom svete by značky mali namiesto reklamy rozprávať príbehy. Jednou z možností takto koncipovaného branded contentu je historický storytelling.

Reklama nie je len ekonomickou aktivitou. Je súčasťou kultúry. Napája sa na kultúrne kódy, čerpá z nich a svojím storytellingom ich nielen utvrdzuje, ale niekedy aj problematizuje, prípadne aj vyzýva na ich zmenu (napr. goodvertising – o ňom sme si písali tu.

V tomto SeMinári si ukážeme špeciálny žáner reklamy ako kultúry: historický storytelling.

Reálna história

Jednou z možností je napojiť sa na historickú udalosť a prerozprávať ju v príbehu:

Sainsbury's: 

Pilsner Urquell:

Zo slovenskej produkcie si tu môžeme spomenúť projekt Mojepovstanie.sk. Považujem ho za zatiaľ neprekonaný výkon v tvorbe branded contentu v slovenskej kultúre ale aj v reklame, lebo ide o svojím spôsobom reklamu: cieľom projektu bolo priblížiť (spropagovať, „preadať“) SNP mladým ľuďom:

Postupy prerozprávania reálnych historických udalostí využíva „zakladateľský príbeh.“ Pekným príkladom je Budweiser:

Zakladateľský príbeh Burberry sme si spomenuli aj v tomto SeMinári.

Fenoménom zakladateľského subžánru historického storytellingu je Johnnie Walker – The Man Who Walked Around The World:

Značka môže aj prerozprávať uvedenie produktovej inovácie z historického pohľadu. Tak to vo viacerých podobách urobil napríklad Levi’s:

Reálna história je typ historického storytellingu, ktorý je založený na skutočných historických udalostiach a ich reklamnom naratívnom stvárnení v komunikácii značky. Značky chcú však často dať najavo svoju dlhodobú, kontinuálnu prítomnosť v kultúre a histórii spoločnosti. A na to využívajú postupy iného typu historického storytellingu.

 

Značka ako historický storyteller

Značka sa tu stáva integrálnou súčasťou histórie a tak, ako sa vyvíja spoločnosť, vyvíja sa aj značka. Historický vývoj spoločnosti a kultúry a miesto značky v tomto vývoji sa dá tematizovať na pozadí „veľkej,“ celospoločenskej histórie alebo na priestore „malých“ dejín, teda na individualizovanom, privátnom ľudskom príbehu. Po veľkej histórii siahli napríklad Hovis alebo Lloyds Bank:

„Malé,“ individualizované dejiny použili napríklad Lacoste alebo Levi’s:

Alternatívna história

Historický storytelling sa nemusí držať len skutočných udalostí a reálneho priebehu dejín. V literatúre existuje žáner alternatívnej, fiktívnej histórie, ktorá rozpráva príbehy, v ktorých sa dejiny vyvinuli inak, ako ich poznáme (napr. nacisti vyhrali Druhú svetovú vojnu apod.). Príbehové postupy alternatívnej histórie sú vďačnou a zaujímavou možnosťou pre reklamný historický storytelling.

Heineken mal kedysi veľmi dobrú komunikačnú platformu, z ktorej vyplynulo, že táto značka stojí za mnohými fenoménmi popkultúry:

Pilsner Urquell bol alternatívnym inšpirátorom mnohých dejinných udalostí v českej kultúre a histórii:

V 80.-90. rokoch britská agentúra BBH vytvorila takmer-reálny, takmer-fiktívny svet Ameriky 40.-50. rokov. Išlo o stratégiu, ktorá značku Levi’s budovala ako „kvintesenciu americkosti“ (slová Johna Hegartyho).

Do alternatívnej histórie patrí aj holandská verzia „môjho povstania.“ Holandský chlapec Evert žije v roku 1945, ale používa súčasné technológie. Má videoblog na YouTube a postuje na Instagrame. Tak sa dozvedáme, ako prežíva Druhú svetovú vojnu. Je to projekt telekomunikačnej značky KPN a jeho cieľom je priblížiiť udalosti Druhej svetovej vojny mladým Holanďanom.

Alternatívna história má aj svoju slovenskú verziu v Náuke Inovácie Slovenskej, ktorú pre SPP pripravila Istropolitana Ogilvy:

Post-reklamá doba potrebuje príbehy

Reklama je to, čo chce značka povedať o sebe. Content je to, čo chcú vidieť, počuť a zdieľať ľudia. Reklama robená ako reklama sa niekedy môže stať contentom, ale skôr nie ako áno. V súčasnom svete by značky nemali robiť reklamu, ale content (Faris Yakob). Jednou z možností je historický storytelling. Ako vidíme, ponúka množstvo alternatív, ako urobiť fascinujúce príbehy a content, ktorý nás zaujíma.

 

01 - Modified: 2017-03-26 17:45:50 - Feat.: 0 - Title: Nedeľný SeMinár: Najprv dostal nakladačku a potom nápad na šokujúcu reklamu 02 - Modified: 2017-05-23 14:34:21 - Feat.: 0 - Title: Nedeľný SeMinár: Trendy, ktoré by značky mali poznať, aby prežili (a nie, nie sú to tie, ktoré si myslíte) 03 - Modified: 2017-06-04 10:36:33 - Feat.: 0 - Title: Nedeľný SeMinár: Shackleton, Burberry, Hyundai. Tri reklamy, ktoré musíte poznať
01 - Modified: 2017-06-26 09:43:02 - Feat.: - Title: SeMinár: Štve vás, že iní bohatnú? 02 - Modified: 2017-06-19 07:42:14 - Feat.: - Title: Ako brandovať nábytok a home decor? 03 - Modified: 2017-06-04 10:36:33 - Feat.: - Title: Nedeľný SeMinár: Shackleton, Burberry, Hyundai. Tri reklamy, ktoré musíte poznať 04 - Modified: 2017-05-29 11:31:38 - Feat.: - Title: Nedeľný SeMinár: Reklama pre looserov 05 - Modified: 2017-05-22 10:47:57 - Feat.: - Title: Nedeľný SeMinár: Image alebo produkt? Čo je viac?
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 15:57