StoryEditor

Reklama na chyžné z Filipín sa verejnosti ani Rade pre reklamu nepozdáva

11.12.2017, 15:35
Autor:
pzpz
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu rozhodla o reklamách, ktoré porušili Etický kódex reklamy.

Rada pre reklamu v mesiaci november zaevidoval niekoľko sťažností a rozhodla o niekoľkých opodstatnených. Pozrite si, ktoré to sú.

Spoločnosť United Management Group na svojej web stránke Ultracare.sk ponúka pracovnú silu z Filipín. Vo vrchnej časti stránky sa nachádza headline v znení: „Filipínky Vám zabezpečia diskrétnosť a lojalitu“, pod ktorým je nasledovný text: „PREČO FILIPÍNKY“ s ďalším popisom výhod, ktoré ponúkajú.  Sťažovateľ je toho názoru, že tvrdenia, ktoré sú uvedené v reklame vyznievajú akoby na predaj boli samotné ženy. Chyžné reklama degradovala na úroveň tovaru.

Zadávateľ napadnutej reklamy sa vyjadril, že prvotným zámerom bolo ponúknuť služby komplexnejšieho charakteru, čiže okrem samotného upratovania aj starostlivosť o zviera, varenia a pod. Ďalej uviedol, že prostredníctvom spolupráce so slovenským Úradom práce a sociálnych vecí sa mu nepodarilo uvedené pracovné miesta obsadiť a preto sa rozhodol o pomoc občanov tretích krajín. Na základe mnohých štúdií sa rozhodol pre filipínske pracovníčky.

Sťažovateľ uviedol, že ženy sú na stránke predstavené ako roboty, nie ľudské bytosti.  Zadávateľ odporuje tým, že ako píše na stránke, Filipínky sú pracovité, diskrétne, lojálne a pokorné, čo robot určite nedokáže.

Rada pre reklamu označila reklamu za neetickú s vyjadrením: „Spôsob opisu služby vo vzťahu k Filipínkam, vrátane tvrdení, ktoré namieta aj sťažovateľ, hodnotí vonkajšie znaky príslušníčok konkrétnej národnosti a priraďuje im vlastnosti na základe príslušnosti, rasy či veku generalizujúcim spôsobom. Význam reklamy sa v danom prípade posúva do roviny, v ktorej sú ženy – Filipínky propagované spôsobom, ktorý redukuje ich schopnosti a vlastnosti len na vykonávanie obslužných prác a propagovaných služieb.“

Pravda

​Na webe UltraCare.sk už nefiguruje sekcia Prečo Filipínky, kde firma vysvetľovala ich výber a prednosti.

Verejnosť podala sťažnosť na televízny spot od 4ky, ktorý promoval volania za štyri centy. Headline ´Nič nové´, podľa nej zavádza. Dátový balíček Giga totiž z ceny jedného eura navýšila na cenu dvoch eur. A na túto skutočnosť v reklame nepoukázala. Rada reklamu označila ako etickú, pretože cieľom spotu je propagácia základnej a dlhodobej hlasovej a mobilnej služby. Headline je preto v súlade s komunikovanou službou.

Calzedonia musela takisto čeliť sťažnosti k vizuálom so známou speváčkou Ritou Orou. Sťažnosť poukazovala na to, že spoločnosť prekročila hranicu mieri v nahote. Známu osobnosť označila ako „polonahú“. Rada pre vysielanie túto sťažnosť zamietla s tým, že spracovanie vizuálu nie je neslušné a ani v rozpore so všeobecnými normami mravnosti a slušnosti. 

Calzedonia

​Rada pre reklamu dostala sťažnosť aj na nový týždenník Téma, ktorý svoj príchod na trh reklamoval na billboardoch. Súčasťou vizuálu v ľavom hornom rohu je „najúspešnejší týždenník prichádza na Slovensko“. Sťažovateľ považoval toto tvrdenie za neetické a tak podal sťažnosť. Nakoľko nebol na týždenníku uvedený zdroj takéhoto tvrdenia, rada sa rozhodla, že sťažnosť je oprávnená a takto sa k danej veci vyjadrila: „Umiestnenie týždenníka v rebríčku, ktorý uvádza zadávateľ, nie je argumentom, ktorý jednoznačne preukazuje odpodstatnenosť využitia superlatívu v zmysle, že v súčasnosti nie je na trhu žiaden iný týždenník, ktorý by bol v Českej republike úspešnejší

Heureka vo vianočnej spote ´Vianoce v pokoji a bez poštovného´ ako hudobný podmaz použila pieseň „Tichá noc, svätá noc“. Na reklame sa kresťanským sťažovateľom nepáči, že na pozadí takejto hudby, sa dve ženy hádajú a bijú a celkovo ich takáto reklama uráža a dehonestuje.

Rada sa k reklame vyjadrila nasledovne: „Reklamné posolstvo je v tomto prípade komunikované prostredníctvom reklamného príbehu, ktorý zachytáva absurdnú situáciu ‚bitky‘ dvoch žien v kamennej predajni. Reklama síce pracuje so symbolikou vianočných sviatkov, avšak zároveň využíva zjavné reklamné nadsadenie, ktoré je zo spotu zrejmé“ a reklamu uznala za etickú.

01 - Modified: 2017-11-13 13:05:49 - Feat.: 0 - Title: Heureka štartuje s Vianocami. Na začiatok spúšťa Dni dopravy zdarma 02 - Modified: 2017-11-07 20:24:07 - Feat.: 0 - Title: 4ka má pre vás na Vianoce: Nič nové!. Len stále rovnako výhodnú ponuku
01 - Modified: 2021-01-29 12:29:39 - Feat.: - Title: Rada pre reklamu vyniesla verdikt: Sťažnosť na reklamu Lidla je neopodstatnená 02 - Modified: 2017-11-10 08:55:10 - Feat.: - Title: Rada pre reklamu: Porovnávacia kampaň Lidlu je neetická 03 - Modified: 2017-10-05 18:52:51 - Feat.: - Title: Ľudské telo stiahnuté z kože na billboardoch sa Rade pre reklamu nepáči 04 - Modified: 2017-01-09 19:41:07 - Feat.: - Title: Na tieto reklamy sme sa v roku 2016 sťažovali najviac (prehľad) 05 - Modified: 2016-11-21 12:40:59 - Feat.: - Title: Reklama Calzedonie opäť "boduje". Sťažujú sa na jej neetickosť
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 00:10