Ako vyplýva z pilotného prieskumu, ktorý sa novou technológiou uskutočnil od 20. do 25. marca na vzorke 609 obyvateľov vo všetkých regiónoch krajiny, väčšine Slovákov neprekáža, že obchody musia ostať počas veľkonočných sviatkov zatvorené.
Až 57,7 percenta respondentov úplne súhlasí so zákazom predaja, ďalších 17,9 percenta s tým skôr súhlasí ako nesúhlasí. Proti sa vyjadrilo 11,2 percenta, úplne nesúhlasia len 4 percentá opýtaných. Muži pritom mali na vec prakticky rovnaký názor ako ženy, v porovnaní so zvyškom krajiny bolo o niečo viac nespokojných v Bratislavskom a v Košickom kraji.
Na zatvorené obchody sa plánujú Slováci pripraviť a spraviť si dostatočné zásoby dopredu. Presne 64,5 percenta respondentov priznalo, že potraviny bude kupovať v predstihu a vo väčšom množstve ako zvyčajne, 31 percent neplánuje meniť svoje zaužívané zvyklosti. Na zásoby myslia najmä starší respondenti, so znižujúcim vekom klesá aj ochota ľudí pripravovať sa na zatvorené obchody dopredu.
Prieskum ukázal, že Slováci si nechcú vyberať z Veľkonočných sviatkov deň, kedy by boli obchody otvorené. Väčšina respondentov nesúhlasí s výberom jedného sviatočného dňa, ktorý by dostal výnimku a preferujú rovnaké pravidlá pre všetky dni. Viac ako tretina respondentov by si vedela predstaviť určitý typ výnimky na Veľký piatok.
Nie všetky typy obchodov sú pre Slovákov rovnako dôležité. Zatiaľ čo otvorené banky či športové potreby nechýbali takmer nikomu (spolu 2,3 percenta respondentov), väčšina Slovákov by privítala počas Veľkonočných sviatkov otvorené lekárne (55,1 percenta respondentov).
Vyplýva to z unikátneho prieskumu, ktorý sa prvýkrát na svete uskutočnil práve na Slovensku. Vďaka startupu PRIESKUMY a telekomunikačnému operátorovi SWAN majú Slováci odteraz možnosť zapojiť sa do verejného života priamo z pohodlia svojej obývačky – cez televízor.
Najmodernejšia technológia prieskumov cez televízne vysielanie je alternatívou k starým a neefektívnym spôsobom zberu informácií, najmä k nepopulárnym telefonickým prieskumom. Doslova pár kliknutiami na diaľkovom ovládači môže každý, kto chce, ovplyvniť dianie okolo seba a spoločnosť SWAN ho navyše za účasť odmení bodmi, za ktoré si môže doma aktivovať dodatočné balíky televíznych programov.