Značky sa vždy snažia robiť marketing čo najlepšie. Samozrejme. Avšak stane sa, že chtiac-nechtiac niečo nevyjde a pri následnej zmienke o spoločnosti sa nám pred očami premietne práve to, čo spackali. Toto sa značkám v uplynulom roku nepodarilo odkomunikovať podľa predstáv.
Rok 2018 otvoril rasistický škandál módneho gigantu H&M. Na svojich webových stránkach a vo viacerých krajinách ponúkla zákazníkom detské mikiny. Na tom by nebolo nič pohoršujúce, keby zelenú, s nápisom „Najcoolovejšia opica v džungi“, neobliekla práve chlapcovi tmavej pleti. Ostatné dva produkty majú na sebe deti bledej pleti. Sociálne siete okamžite zaplavili komentáre a samozrejme fotka chlapca s nevhodne vybranou mikinou. K incidentu sa vyjadril aj spevák The Weeknd, ktorý práve kvôli prešľapu ukončil so značkou spoluprácu.
Akcie spoločnosti reagovali poklesom na deväťročné minimum. A demonštrantov reklama tak vyprovokovala, že ničili obchody v nákupných centrách v Juhoafrickej republike.
O niekoľko týždňov na to, musela švédska odevná značka stiahnuť z predaja aj sériu detských ponožiek, na ktorých je vyobrazená figúrka zo stavebnice Lego so zbíjačkou. Vlnu kritiky vzbudila stopa za zbíjačkou, ktorá pripomína obrátený arabský znak pre Alaha.
H&M recall socks over confusion about Arabic writing https://t.co/lFRO8BeIsp pic.twitter.com/QDTS7a6Pzz
— The Independent (@Independent) 30. januára 2018
Podobnému bojkotu čelil aj Protect & Gamble. Moslimské prostesty prebiehali kvôli produktom spoločnosti Pampers. Na tvári kreslenej mačky na obale plienok vidia meno proroka Mohammeda. Produkt bol označený za urážku islamského náboženstva a na protest veriaci zorganizovali „Pampers burning“. Na uliciach sa zišlo niekoľko tisíc Moslimov, ktorí pálili celé palety plienok.
Trošku z iného súdka je prešľap časopisu Šarm. V rámci pravidelnej Ankety týždňa sa v jednom vydaní pýta čitateľov: „Myslíte si, že sa podarí nájsť skutočného vraha novinára a jeho snúbenice?" Za správnu odpoveď po zaslaní spoplatnenej sms správy ponúka Avon balíček v hodnote 40 eur. Anketa sa nachádza pri článku s titulkom Vražda, ktorá zomkla Slovensko. Opýtali sme sa aj na stanovisko Avonu. Viac v priloženom článku.
Alza v roku 2018 provokovala niekoľkokrát. Podľa reakcie ľudí to výrazne prehnala, keď na facebookovej stránke zverejnila status s komentárom: "Je dobré si připomínat, proč máme dnes volno." Po prekliknutí sa na stránku boli v ponuke predmety, ktorých spoločným znakom je oheň. Napríklad gril, detské požiarne auto či hasiaci prístroj.
Pamätáte si na kauzu, ktorá sa týkala ministerky spravodlivosti Malej? Členka českej vlády vraj odovzdala diplomovú prácu, ktorá vykazuje prvky plagiátorstva. Alza podľa jej marketingového riaditeľa reagovala na aktuálne dianie a do ponuky zľavovej kampane zaradila produkty narážajúce na plagiátorstvo.
Krok vedľa spravil americký reťazec Walmart, ktorý dal do predaja tričká so sovietskou symbolikou: kosákom a kladivom a nápisom CCCP, čo v azbuke znamenalo skratku ZSSR pre Zväz sovietských socialistických republík. Obchod podľa nich nahráva Kremlu a propaguje symboly štátu, ktorý má na svedomí vraždy a utrpenie miliónov ľudí. Na Twitteri sa ako vždy strhla vlna kritiky.
"Symboly masových vrážd, dostupný za zníženej ceny. Vďaka Walmarte," ironicky poznamenala na Twitteri americká publicistka Anne Applebaumová, svojho času ocenená Pulitzerovou cenou za knihu "Gulag. História" o sovietskych väzenských táboroch.
"Dúfam, že 'géniom' v marketingu Walmarte je zle, keď sa spätne pozrú na tento hlúpy nápad," prihodil si finančník William Browder, ktorý sa pred niekoľkými rokmi zasadil o prijatie protiruských sankcií v americkom Kongrese.
Na ruskej sociálnej sieti podobnej Facebooku sa objavila prekvapujúca výzva od Burger Kingu. Fastfoodový reťazec prišiel s nemiestnou ponukou pre ženy, že ak otehotnejú s futbalovou hviezdou, môžu získať 3 milióny ruských rubľov, čo je 40,7 tisíc eur a k tomu ako bonus Whopper navždy zadarmo. Krátko po vyhlásení vzbudilo kontroverzné promo vlnu kritiky, ktorá súťaž považovala za dehonestujúcu a urážlivú. Krátko nato bola výzva zo sociálnej siete odstránená. Burger King ju stiahol a zároveň sa ženám ospravedlnil.
V Litve, predstavili kampaň na podporu cestovného ruchu, ktorú ostro kritizovala cirkev. Terčom kritiky je plagát ženy ležiacej v zjavne slastnom okamihu na mape Európy a „stískajúcej v ruke Litvu". „Vilnius, bod G Európy," píše sa na plagáte. „Nikto nevie, kde je, ale keď ho nájdete, je to úžasné". Kampaň so sexuálnym podtónom bola zhodou okolností predstavená len pár týždňov predtým, ako mal hlavné mesto Vilnius navštíviť pápež František. Litovský premiér Saulius Skvernelis uviedol v utorok, že kampaň neprekračuje žiadne medze, aj keď jej načasovanie je „dosť zvláštne".
Médiami niekoľko dní v tomto roku kolovala titulka amerického mesačníka Vanity Fair, ktorá každoročne venuje jedno zo svojich vydaní filmovým hviezdam z Hollywoodu. Redakcia vyberie niekoľko osobností na spoločnú fotografiu a svetoznáma fotografka Annie Leibovitz nafotí titulky. Tento rok na obálke pózujú napríklad Oprah Winfrey, Nicole Kidman, Tom Hanks alebo Harrison Ford. Svoje miesto na fotografií mal aj James Franco, ktorého však medzi fotením a uzávierkou obvinili zo sexuálneho obťažovania, preto sa ho redakcia rozhodla z hotovej fotky odstrániť. A nakoľko vyťaženosť hercov nedovolila nafotiť nové fotografie, na výslednom portréte sa pomerne výrazne podpísal Photoshop. Redakcia si nevšimla pár grafických chýb a Reese Witherspoon obdržala od grafika tri nohy a dokonca nie je jasné, na čom sedí. Oprah Winfrey namiesto jednej nohy navyše, dostala naviac jednu ruku. Speváčka a herečka Zendaya na fotografií nedostala niečo naviac, ale narozdiel od spomenutých dvoch dám, jej jednu nohu zobrali.
O pár dní na to prišiel s podobnou titulkou magazín GQ, ktorý si prizval pózovať tri hviezdy amerických komédií. Obálka je mierne upravená a herečky obdržali končatiny naviac. Zámerom však nie je vysmiať nepodarenú titulku Vanity Fair, ale upozorniť na to, že sa chyby niekedy stávajú. Nejde ani o konkurenčný boj, oba magazíny spadajú pod jedno vydavateľstvo.
Pri printoch ešte zostaneme. Miestne americké noviny Post- Journal vychádzajúce v New Yorku urobili v titulku preklep. V článku o nových rolách Julie Roberts vo filmových novinkách nešťastne zamenili písmená R a H. Nech už bol článok akýkoľvek milý na adresu známej herečky, chyba sa nemilosrdne šíri internetom.
Ako čerešničku na torte sa pozrime na Slovensko. Niektorí ju chvália, iní nad ňou krútia hlavami. Veľmi diskutovaná kampaň klenotníctva Aurum prišla na jeseň s reklamou s názvom Pokrytec, na ktorej vyzýva chlapa, „aby aspoň raz nebol ko*ot“ a konečne svojej partnerke niečo kúpil. Svetu šperkov sa takáto reklama veľmi nehodí, preto sme sa opýtali, či myslia vážne, že je na jednom z vizuálov použitá nadávka.
Spomenutú reklamu označila za prešľap aj odborná porota Sexistického kixu. Anticenu okrem značky Klenoty Aurum získala aj reklama na predaj ťažných zariadení spoločnosti RV Trailer, či Pizza TUSI.

