Eventové agentúry majú za sebou ďalší dynamický rok. Veľa času a síl im zobrali legislatívne zmeny, najmä úprava paragrafu 65 v zákone o DPH, ale aj prísnejšie pravidlá v GDPR. A tiež netransparentné tendre, nedostatok kvalitných ľudí či tlak na ceny. Ako však zhodnotil prezident BTL komunikačnej asociácie Tomáš Ručkay, „eventová branža nie je v ničom iná ako celkový marketingový trh, a tak aj problémy sú veľmi podobné“. Aké sú to? Opýtali sme sa eventových agentúr, aké najvýznamnejšie problémy rezonujú v ich branži.
Keď sa tendrovanie vymkne z rúk
|
Viera Rezníčková konateľka a spolumajiteľka, Best Shot |
Myslím, že na tejto našej malej lokálnej úrovni sú problémy každoročne rovnaké: neúmerný tlak na ceny, rýchlejšie timingy, nedostatočné klientske zadania, občas netransparentné tendre... Tiež sa nám zdá, že pri niektorých klientoch sa tendrovanie tak trochu vymklo z rúk. Či je to oslovovanie zbytočne veľkého počtu agentúr (stretli sme sa už aj s prípadom, kde ich bolo 14), alebo tendrovanie drobných služieb, pri ktorých je odmena agentúry takmer rovnaká, ako interné náklady vložené do vypracovania zadania. Je to kontraproduktívne.
Zamestnanci vs. freelanceri
|
Andrea Skočeková výkonná riaditeľka a majiteľka, Brand Advertising |
Pre mňa sú zásadné 4 témy: úprava paragrafu 65 zákona o DPH (zasvätení vedia, o čom hovorím); GDPR – v tejto „no waste“ dobe sme vyprodukovali toľko nezmyselného papierového odpadu ako nikdy predtým; zamestnanci vs. freelanceri, moja top téma roku 2018; mindfulness alebo ako nevyhorieť, to je moja osobná téma.
Nedostatok informácií od zadávateľa
|
Rastislav Matys Executive Director, Bubble production house |
Asi ako vo väčšine eventových agentúr sú to tendre. Veľa spoločností vyhodí verejné súťaže na zorganizovanie rôznych akcií, ktoré nie sú konkrétne stanovené s minimálnymi informáciami. Tým sa nie vždy dá jednoznačne určiť, o čo má klient záujem, a realizácia programu či naše kreatívne myslenie je o to sťažené.
Eventy na kreatívnej súťaži Zlatý klinec
|
Štefan Kozák Managing Director CREATIVE PRO |
Vnímanie pridanej hodnoty eventových agentúr a naša aktuálna snaha o transparentnejšiu cenotvorbu event & live comm agentúr v SR. Je „Freemium“ nové „Premium“? SOZA a zmeny v legislatíve (zákon o DPH, paragraf 65). Mentálne ako branža stále bojujeme s vnímaním kategórie eventov v rámci súťaže Zlatý Klinec.
Odmeňovanie eventových agentúr
|
Eva Ličková konateľka a riaditeľka, ELCOP Bratislava |
Stále zostáva aktuálna otázka férového tendra. Eskaluje problematika odmeňovania eventových agentúr, táto situácia je odrazom nedostatočného rešpektu k celej eventovej brandži a jej odbornosti. Minulý rok došlo k legislatívnym zmenám v oblasti DPH, ktoré sa dotýkajú eventových agentúr a značne im, ale aj klientom, komplikujú život. A potrápili nás aj GDPR, ktoré sú v oblasti plánovania a realizácie eventov špecifické a ešte chvíľu potrvá, kým sa „voda vyčíri“ a všetko sa utrasie.
Kvalitní dodávatelia
|
Katarína Hulíková Partner E-Motion |
Nedostatok ľudských zdrojov a kvalitných dodávateľov.
Eventové priestory
|
Michal Svarinský konateľ, INSTITUTE OF PROMOTION |
Nedostatok eventových priestorov, odmeňovanie agentúr, nerešpektovanie zo strany klienta, že ideové návrhy agentúry sú jej duševným majetkom.
Nedostatok ľudských zdrojov
|
Tomáš Ručkay Managing Director LEOPARD Production |
Eventová branža nie je v ničom iná ako celkový marketingový trh a tak aj problémy sú veľmi podobné. To, čo aktuálne vnímam ako jeden z najväčších problémov, sú ľudské zdroje, ktorých je na dnešnom trhu nesmierne málo a zároveň ich kvalita úplne nezodpovedá požiadavkám na „hotových ľudí“, ktorých by sme vedeli okamžite implementovať do firmy. Je to dlhodobý problém všetkých eventoviek, a my sa snažíme s ním bojovať tým, že si ľudí od začiatku vychovávame sami, čo je však náročnejšia a dlhšia cesta.
Rozpočet vs. kreativita
|
Lukáš Jesenský Co-Founder MERTEL RG SLOVENSKÁ REPUBLIKA |
Prílišná cenová vojna medzi agentúrami a tlak klienta na rozpočty odsúva v niektorých prípadoch kreativitu na druhú koľaj a zabraňuje prinášať na Slovensko zaujímavé riešenia.
Ekologická stopa eventu
|
Jozef Magát CEO MT AGENCY |
Jeden z najväčších problémov dnešných eventov badať až po ich skončení. Hoci podujatie splnilo svoj účel, hostia sa výborne zabavili a klient je nadmieru spokojný, máloktorá agentúra reflektuje na ekologickú stopu svojich eventov. To sa týka použitia jednorazových produktov, ale aj čistiacich prostriedkov či prebytkov z cateringu. Veríme, že v 21. storočí je povinnosťou nás všetkých chrániť prostredie, v ktorom žijeme a pracujeme.
Klientske rozpočty
|
Martin Královič Founder & Head of Production PS:Events |
Najväčšie problémy by sme mohli z našich skúseností rozdeliť do dvoch kategórií. Prvou sú dlhoročné problémy, ako napríklad chápanie či skôr nechápanie agentúrnych hodín a agentúrnej provízie v rozpočtoch zo strany klienta. Druhou kategóriou sú priebežne vznikajúce problémy, ktorými sú momentálne napríklad nové vzorce vo výpočtoch licenčných poplatkov pre SOZA alebo „obľúbený“ paragraf č. 65 zákona o DPH.
Nerealizované zadania
|
Pavol Sirotný CEO agentúry SpicyBrown |
Aj v tomto roku narážame na zadania, ktorým venujeme veľa času a kreatívy a nakoniec sa klient rozhodne nezadať event agentúre, organizuje ho interne a inšpiruje sa agentúrnym vypracovaním. Plus stále pretrváva problém zmenšovania rozpočtov so želaním rovnakého výsledku.
Nové nastavenie cenotvorby
|
Milan Kováčik CEO & Idea hunter Wondericon |
Naše vnímanie trhu nie je také, že sa stretávame s problémami. My svet eventov, v ktorom fungujeme, vnímame ako exaktné informácie, ktoré potrebujeme na to, aby sme pre klienta pripravili ponuku, ktorá naplní jeho očakávania a stanovené ciele. Horúcou témou v našej brandži je však tvorba nového rozpočtovania práce eventovej agentúry.
Viac o novinkách a top projektoch eventových agentúr si môžete prečítať v prílohe EVENTY 2019, ktorá vyšla v marcovom vydaní magazínu Stratégie.