Petra Lajdová / Matej Drlička, CEO Viva Musica! Agency a Viva Events
StoryEditor

Myslíme si, že vieme o technológiách dosť. Nie je to tak, hovorí organizátor festivalu IXPO

02.04.2019, 06:00
Prvý technologický festival IXPO je určený pre široký okruh ľudí, ktorí sa zaujímajú nielen o technológie, ale aj o to, ako ovplyvňujú a menia náš život.

Zakladateľ festivalu Viva Musica!, z ktorého sa stal najväčší letný festival klasickej hudby na Slovensku, prináša opäť niečo nové. Prvý technologický festival IXPO určený pre široký okruh ľudí, ktorí sa zaujímajú nielen o technológie, ale aj o to, ako ovplyvňujú a menia náš život. O vzniku festivalu a o tom, čo nového prinesie, hovorí Matej Drlička, zakladateľ a riaditeľ agentúr Viva Musica! Agency a Viva Events.

IXPO zmení Tyršovo nábrežie na veľký festival technológií

Prinášate na Slovensko novinku – technologický festival s názvom IXPO. Priblížte nám ho.
IXPO má ambíciu byť novodobým Expom. Písmeno „I“ reprezentuje inováciu, inteligenciu, inšpiráciu a najmä interakciu. Trojdňový festival sa bude konať na Tyršovom nábreží, kde postavíme gigantický stan – obrovské 14-sťažňové šapitó s rozlohou 6 400 m2. Predstaví sa na ňom takmer 60 vystavovateľov a na šiestich pódiách vystúpi viac než stovka spíkrov.

Pre koho je určený?
Cieľom IXPO je technologická evanjelizácia formou zážitkového eventu. My všetci máme pocit, že o technológiách vieme dosť, ale nevieme o nich nič. Technológie nás už dávno prerástli. Svet okolo nás sa vďaka technológiám mení rýchlejšie než za celú históriu ľudstva. Exponenciálna krivka vývoja nových technológií je absolútne šialená. Technológie zásadne ovplyvňujú naše súkromie, našu prácu, naše zdravie, celý náš spôsob fungovania. Nevedomosť a nepochopenie týchto zmien je najväčšou chybou, akú môžeme ako spoločnosť urobiť. Sám som sa ako laik o túto tému dlhodobo zaujímal prostredníctvom kamarátov z technologickej oblasti. Pred dvomi rokmi som technológiám budúcnosti úplne prepadol a začal som chodiť po konferenciách a po rôznych eventoch tohto druhu.

Čím vás zaujala táto téma?
Fascinovať ma začala z čisto praktických dôvodov, lebo mám štyri deti. Zrejme každý zodpovedný rodič si kladie otázku, ako svoje dieťa čo najlepšie pripraviť na život v tomto rýchlo sa meniacom svete. Keď som začal chápať, aký svet ich a aj nás ešte čaká, povedal som si, že chcem vytvoriť zážitkový event venovaný tejto problematike. Tým, že sme eventová agentúra, tak vieme do tejto témy vniesť aj emóciu. Technológie sa nám a priori spájajú s robotmi a umelou inteligenciou, kvantovými počítačmi, kódovaním, s nulami a jednotkami... Žiadne z týchto slov v nás však nevyvoláva žiadnu emóciu. Technológie ako také možno žiadnu emóciu nevyvolávajú, ale ich vplyv na naše životy áno. Napokon sa stal z IXPO trojdňový festival, de facto úplne nová forma zážitkového podujatia pre širokú verejnosť.

Čo na ňom môžu ľudia zažiť za tie tri dni?
Prvým z dvoch základných pilierov je vystavovateľský kontent – máme 54 vystavovateľov, partnerov, ktorí prinesú svoje produkty a riešenia. Na rozdiel od klasických veľtrhov bude však na IXPO možné všetky tieto produkty a riešenia aj vyskúšať. Najväčším rébusom pre nás bolo presvedčiť partnerov, že ich technológie treba ľuďom predstaviť interaktívnou formou. Že treba nájsť spôsob, aby sa ich ľudia mohli dotknúť. Bol to dvojročný zložitý proces. Nami zvolená cesta je nielen časovo, ale aj finančne náročná. Hoci takéto spôsoby prezentácie poznám zo sveta, my sme malý trh, malá krajina a aj veľké nadnárodné korporácie, ktoré u nás fungujú v rámci svojich zastúpení, disponujú úplne inými rozpočtami ako ich matky alebo zahraničné pobočky.

IXPO

Aké boli prvé reakcie partnerov?
Keď som povedal, že chcem na Slovensku dosiahnuť niečo, ako je CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas, čo je najväčší consumer event, kde sa predstavujú všetky technologické novinky, ktoré prichádzajú aktuálne na trh, tak ma všetci vysmiali. Veľa firiem nám, samozrejme, zatvorilo dvere, keď zistili, že som hudobník a nemám s technológiami nič spoločné. Na začiatku bolo veľmi dôležité, že projektu uverili silní hráči na trhu, ktorí pochopili, že ľudia musia rozumieť technológiám. Nakoniec sa nám to podarilo. Mnohí, ktorí nám pred dvomi rokmi povedali nie, neskôr s nami sami iniciovali stretnutie a stali sa súčasťou IXPO. Každého nového potvrdeného partnera som považoval za malý zázrak. Tým, že nie sme výstavnícka, ale eventová agentúra a a priori sme umelecká eventová agentúra, bolo treba od našich partnerov veľkú dávku dôvery. Na konci apríla tak na IXPO predstaví svoje technológie 54 spoločností.

Čo to bude napríklad?
Humanoidné roboty, elektrické autá a motocykle, drony, virtuálna realita v takých rozmanitých oblastiach, akými sú automotive, umenie, zdravotníctvo, development, rozšírená realita, nové riešenia v oblasti smart home alebo smart office, produktové novinky od renomovaných IT spoločností, videoherné novinky, turnaj v e-sports...

Na IXPO sa budeme zaoberať aj rôznymi dystopickými scenármi blízkej budúcnosti.

Budú si ich môcť ľudia aj kúpiť?
Nie, nebude to predajný veľtrh. Všetci naši partneri prídu ukázať riešenia, ktoré menia náš svet. Cieľom nie je predaj, ale zážitok.

Čo vám pomohlo pri rokovaniach?
V úvode pri prvých partneroch to bol najmä festival Viva Musica!, ktorý poznali, a vedeli, že vieme robiť veľké veci na vysokej produkčnej a komunikačnej úrovni. Išli s nami do rizika s tým, že ideme do cudzích vôd. Na stretnutiach som sa nehral na to, že rozumiem reálnej aplikácii umelej inteligencie do hĺbky. To nie. Ale rozumiem tejto problematike dostatočne na to, aby som vedel, že je dôležité, aby sa o ňu ľudia začali intenzívnejšie zaujímať. A taktiež verím, že vieme vytvoriť event, ktorý tie najzložitejšie technológie súčasnosti priblíži čo najširšiemu publiku.

IXPO

Vedeli by sme vôbec v súčasnosti existovať bez technológií?
Jedným z cieľov IXPO je ukázať ľuďom aj to, ako hlboko sme ako ľudstvo ponorení v technológiách a ako sme od nich úplne závislí.Technológie sú v každom jednom segmente nášho života. Týkajú sa od čerstvo narodených až po tých, ktorí nás práve opúšťajú. Sú úplne všade, niekde evidentne, niekde skryto, ale sú všade. Človek sa ráno zobudí a prvá vec, ktorú zoberie do ruky, je mobil. Potom použije drobné technológie, ktoré sú v byte, technológie má v aute, v kancelárii, u lekára, pri športe, pri zábave a popri tom všetkom sa ešte aspoň 50-krát (čo je podľa prieskumov priemer) pozrie na svoj mobil. Na IXPO sa budeme zaoberať aj rôznymi dystopickými scenármi blízkej budúcnosti, ale v prvom rade chceme ukázať, ako technológie môžu zlepšiť náš svet.

Neznamená to, že deti by sa nemali hrať, ale rodičia by mali byť involvovaní.

Otvárate množstvo tém. Ktoré budú dominantné?
Snažíme sa o vyrovnanosť. Ale napríklad veľkou témou bude budúcnosť v automotive. Obrovské množstvo áut všetci vnímame ako ekologický problém, ale aké sú riešenia? Car sharing? Alternatívne zdroje energie? Autá vo vzduchu? Technológie prinášajú veľa riešení, ale je potrebné o nich vedieť a chápať ich v súvislostiach. Vidíme to na mladých ľuďoch – sám mám dvoch pubertiakov. Keď sú rodičmi správne vedení, tak úplne inak pristupujú napríklad aj k autu. Jeho sharovanie už pre nich nebude žiadny problém. My sme generácia, ktorej dáva auto status, chceme ho mať čím drahšie a čím väčšie. Naše deti už majú oveľa zodpovednejší prístup, ak sú správne vedené. Veď Uber, Taxify a spol. začali ako prví využívať práve mladí ľudia, ktorí si uvedomovali, že je to win-win systém.

Veľký priestor venujete aj hráčskemu segmentu.
Gamingová sekcia tvorí asi 40 percent celého priestoru. Našou ambíciou je, aby ju navštívili aj ľudia, ktorí videohry nehrávajú, pretože gaming nie je iba o hraní. Rodičia sa napríklad dozvedia, že gaming je profesijná oblasť, kreatívny priemysel, ktorý zamestnáva státisíce ľudí po celom svete a generuje miliardové zisky. Je to realita, ktorú treba prijať, a možno urobiť aj ten krok navyše a viesť svoje deti k tomu, aby boli dobrí v matematike a mohli v budúcnosti napríklad programovať hry. Veď dnes už podľa hier vznikajú filmy. Televízia ako formát je pre mladých mŕtva. Nie je interaktívna, tak ich nezaujíma. Prečo by mali pozerať akčný film, keď do neho nemôžu vstupovať? Jedným z vystavovateľov bude mladá partia herných developerov združených pod názvom Arcade watch, ktorí majú krédo: Hrám hry, milujem hry, programujem hry. Na druhej strane rodičia sa musia mať na pozore, lebo gaming bez rodičovského dozoru môže mať devastačné následky na detskú psychiku a nervový systém. Aj to sa dozvedia na IXPO. Máme tam aj sociológov a psychológov, ktorí budú hovoriť o digitálnej demencii, znefunkčnení zdravého fungovania mozgu v ranných etapách vývoja. Neznamená to, že deti by sa nemali hrať, ale rodičia by mali byť involvovaní, mali by vysvetľovať a sami to chápať. Najhoršia cesta je zákaz.

IXPO

V programe máte naozaj veľké množstvo spíkrov.
Spíkrov je viac ako sto a vystúpia na šiestich pódiách. Na najväčšom, technologickom, sa vystrieda viac ako štyridsať spíkrov počas troch dní. Prednášky budú na princípe TED-u, čiže 20-minútové talky, kde zrozumiteľne vysvetlia zložité témy tak, aby im porozumeli aj laici. Druhé pódium bude patriť gamingu a na štyroch menších pódiách budú besedy a panelové diskusie s vedcami zo Slovenskej akadémie vied, ale venovať sa budeme aj fenoménom dnešnej doby, ako sú kryptomeny či blockchain. A nezabudli sme ani na oblasť literatúry. Martinus na IXPO predstaví najzaujímavejšie knižné tituly z oblastí tech, sci-fi, fantasy a plejádu osobností.

Kto je vlastne cieľová skupina festivalu?
Cieľovka sú všetci, pretože technológie sa týkajú všetkých. Pre mňa osobne sú však veľmi dôležitou cieľovkou dospelí, ktorí vychovávajú deti. Ja sám mám štyri deti, dve staršie majú 14 a 15 rokov, dve mladšie 2 a 4 roky. Veľmi dobre si uvedomujem, ako môže rodič zlyhať pri komunikácii určitých tém. Napríklad, keď rodič separuje odpad, tak aj dieťa separuje odpad. Keď rodič za sebou zhasína svetlo, dieťa za sebou zhasína tiež. Keď rodič stále pozerá do telefónu, tak aj dieťa stále pozerá do telefónu. Úplne jasné veci. Pri mojich starších deťoch si uvedomujem mnohé naše zlyhania, ktoré chcem pri tých mladších korigovať.

V čom je vaša výhoda ako eventovej agentúry oproti agentúre špecializujúcej sa na výstavy a veľtrhy?
Ako eventovka prinášame aj veľa nášho kontentu. IXPO nie je ani veľtrh, ani výstava. Je to novotvar, ktorý je dramaturgicky vystavaný ako zážitkovo-vzdelávací event. Veľmi dbáme o celkovú estetiku priestoru, architektúru stánkov, svetelnú a video réžiu… Celé to bude family friendly, žiadna hlučná laserová techno zábava. Súčasťou budú aj veľká foodcourt zóna medzi IXPO stanom a Dunajom, elektrické bicykle a kolobežky. Chceme, aby to bolo podujatie pre celú rodinu.

IXPO

Pre koľko návštevníkov ste podujatie koncipovali? Aké máte očakávania?
Je to prvý ročník a všetko, čo teraz poviem, je naše zbožné prianie a odhad. Vychádzali sme z počtu návštevníkov autosalónu, ktorých príde do Incheby 50-tisíc. Myslím si, že pri dobrej komunikácii sa vieme dostať k 30-tisícom. To je však relatívne číslo, ktoré bude veľmi závisieť od počasia. Lístky sa už dajú kúpiť v predpredaji, ale práve toto je typ akcie, ktorá vygeneruje najväčší predaj na mieste. Biznis model máme nastavený na predaj čo najväčšieho množstva vstupeniek, preto sme aj ich cenu nastavili veľmi rozumne, aby sme ľudí neodstrašili. Predsa len, nie je to Beyoncé (úsmev). Po prvom ročníku uvidíme, či bol náš biznis model správne nastavený. Ťažko teraz hovoriť.

Takéto podujatie sa asi nedá začať ako komorná akcia.
Presne tak. Veľa som nad tým uvažoval pred dvomi rokmi, keď sme začali projekt koncipovať. Viva Musica! festival si mohol dovoliť vzniknúť ako štvordňové komorné podujatie pre malú komunitu ľudí a postupne rásť. IXPO nemôže začať ako komorné komunitné podujatie.

Aká bola spolupráca s mestom? Predsa len, ten stan je megalomanský.
Celý projekt sme začali riešiť ešte s primátorom Nesrovnalom. Nemali sme žiadne problémy, ale musím povedať, že Matúša Valla projekt vyslovene nadchol. Sám vystúpi na pódiu ako spíker so svojou poradkyňou pre inovácie Petrou Dzurovčinovou.

IXPO sa bude rozprestieraťna neoficiálnom parkovisku pod Starým mostom. Kde budú návštevníci festivalu parkovať?
Jednou z nosných tém festivalu a našich spíkrov je ekológia. Naša spoločnosť rieši rôzne problémy, ekológia je však reálne tým najväčším. Ľudstvo nemá žiadny iný zásadný problém, ktorý by nevedelo vyriešiť. Odpovedám oblúkom – chceme, aby ľudia prišli pešo alebo na bicykloch. Možností parkovania je v okolí Tyršovho nábrežia dosť, my však chceme ľudí vyzvať k tomu, aby využili MHD, a tých, čo bývajú v centre, aby prišli pešo. Počas víkendu, keď bude IXPO, budú aj Dni mesta a Dobrý trh. Sú to všetko podujatia, ktoré sa s IXPO pekne dopĺňajú. Snáď nám všetkým bude priať počasie, aj keď naši návštevníci sa vnútri stanu dažďa obávať nemusia.

Kto je Matej Drlička?
Zakladateľ a konateľ agentúr Viva Musica! Agency a od roku 2017 Viva Events, ktoré realizujú veľké eventy a hudobné produkcie na Slovensku a v Česku. V roku 2005 založil festival Viva Musica!, v súčasnosti najväčší letný festival klasickej hudby na Slovensku. V roku 2017 založil projekt IXPO. Ako hudobný dramaturg sa podieľal na podujatiach, ako napríklad slávnostné otvorenie Eurovey, Ples v opere, Expo 2015 či Novoročný hudobný ohňostroj k 20. výročiu Slovenskej republiky. Jeho agentúry realizujú eventy pre klientov ako Tatra banka, Soitron, News and Media Holding, RTVS a mnohé ďalšie. Vyštudoval hru na klarinete na konzervatóriu a VŠMU, ako koncertný umelec pôsobil osem rokov vo Francúzsku.

O festivale IXPO
Najväčší technologický festival na Slovensku je určený pre široký okruh ľudí, ktorí sa zaujímajú nielen o technológie, ale aj o to, čo nám prinesú do života. Na jednom mieste sa predstaví viac ako 60 vystavovateľov futuristických technológií a gamingových vychytávok, s inšpiratívnymi príbehmi vystúpi viac ako 100 spíkrov. IXPO chce byť novodobé EXPO. Písmeno „I“ reprezentuje inováciu, inteligenciu, inšpiráciu a najmä interakciu. Prvý ročník nového festivalu zážitkov bude 26. – 28. apríla na Tyršovom nábreží.

Rozhovor vyšiel v marcových Stratégiách, v špecializovanej prílohy EVENTY 2019.

01 - Modified: 2020-10-05 16:34:23 - Feat.: 0 - Title: Prial by som si viac osvietených marketérov, hovorí Matej Drlička, riaditeľ festivalu Viva Musica! 02 - Modified: 2019-07-09 13:12:49 - Feat.: 0 - Title: Spojenie popmusic s veľkým orchestrom aj pocta Barabášovým filmom. Viva Musica! prinesie opäť klasiku v netradičnom šate 03 - Modified: 2019-04-15 12:34:15 - Feat.: 0 - Title: Eventové agentúry očami zadávateľov. Aké kritériá musí spĺňať agentúra, s ktorou budú spolupracovať? 04 - Modified: 2019-04-17 11:35:53 - Feat.: 0 - Title: Aké najväčšie problémy rezonujú na trhu eventov? Opýtali sme sa tých najpovolanejších
01 - Modified: 2022-03-22 17:09:01 - Feat.: - Title: Covid priniesol tiež virtuálne ochutnávky 02 - Modified: 2022-03-11 13:09:39 - Feat.: - Title: Štefan Kozák z Creative PRO: Emócia sa dá dať aj do online eventu 03 - Modified: 2021-12-15 17:40:19 - Feat.: - Title: Volám sa Laia. Do tradičného sveta eventov prinášam digitalizáciu 04 - Modified: 2022-01-10 17:25:18 - Feat.: - Title: Spojili sme reálne prostredie s online priestorom 05 - Modified: 2021-10-20 15:46:17 - Feat.: - Title: Budějovický Budvar priniesol nevšedný zážitok. Krajina, kde pivo rastie na stromoch, zožala úspech
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 15:10