V apríli tohto roku spoločnosť Philip Morris International (PMI), medzinárodný výrobca a distribútor cigariet, vyzvala všetkých fajčiarov, nefajčiarov a regulačné inštitúcie na zapojenie do iniciatívy Unsmoke.
Na Slovensku táto iniciatíva odštartuje v piatok 31. mája, na Svetový deň bez tabaku. Najskôr sa objaví v printových médiách a neskôr bude pokračovať v online. „Kampaňou chceme zasiahnuť čo najväčšiu populáciu dospelých fajčiarov,“ hovorí Juraj Králik zo spoločnosti Philip Morris Slovakia. V kampani budú používať anglické slovo unsmoke v rôznych variáciách bez slovenského prekladu. "Budeme ale vysvetľovať, čo znamená. Sami sme zvedaví, ako sa unsmoke alebo unsmokovať uchytí," dodáva.
„Rok Unsmoke“ sprevádza claim „Rozhodni sa už dnes. Unsmoke.“ Základnou myšlienkou kampane, ktorú chce PMI rozšíriť do celého sveta, je:
Ak nefajčíš, nezačínaj.
Ak fajčíš, tak prestaň.
Ak nechceš prestať, rozhodni sa pre lepšiu voľbu.
Unsmoke.
Spoločnosť PMI transformuje svoj biznis model a iniciatívou Unsmoke chce spojiť fajčiarov aj nefajčiarov, ktorí chcú pre seba, svojich priateľov a svoju rodinu život bez dymu. Aktívne rozširuje povedomie o potrebe bezdymovej spoločnosti a o lepších alternatívach pre fajčiarov, ktorí by inak pokračovali vo fajčení. Podľa PMI je najlepším spôsobom na dosiahnutie Unsmoke prestať fajčiť cigarety alebo vôbec nezačať. Druhá najlepšia možnosť je rozhodnúť sa pre lepšiu alternatívu. Na Slovensku sa pre alternatívu doposiaľ rozhodlo 100-tisíc ľudí.
Iniciatíva Unsmoke nadväzuje na minuloročnú kampaň Bezdymová budúcnosť, ktorá chcela fajčiarov cigariet primäť k tomu, aby prešli na alternatívu. Cieľom je, aby do roku 2025 aspoň 40 miliónov ľudí, ktorí by inak pokračoval vo fajčení cigariet, prešlo na bezdymové produkty spoločnosti PMI.
Jacek Olczak, prevádzkový riaditeľ PMI, oznámil ambície spoločnosti byť lídrom v celosvetovej zmene: „Je to úplne jasné. Ak nefajčíte, nezačínajte. Ak fajčíte, tak prestaňte. Ak nechcete prestať, rozhodnite sa pre lepšiu voľbu. To je unsmoking.“
Na celom svete je 1,1 miliardy fajčiarov, pričom aj napriek celosvetovým aktivitám s cieľom odnaučiť ľudí fajčiť Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) očakáva, že aj v roku 2025 bude celosvetovo stále približne rovnako veľa fajčiarov ako dnes. PMI chce dosiahnuť, aby v roku 2025 tvorili 30 percent z celkových predajov bezdymové výrobky.
Philip Morris International Inc. má vo svojom portfóliu šesť z top 15 medzinárodných značiek na svete a svoje produkty predáva vo viac ako 180 krajinách. Okrem výroby a predaja cigariet sa zaoberá vývojom a komercializáciou výrobkov so zníženým rizikom, ktoré sú v súčasnosti dostupné na 47 trhoch vo vybraných mestách alebo krajinách pod značkou IQOS. Do výskumu, výroby a distribúcie bezdymových produktov investovala 6 miliárd dolárov.
Philip Morris Slovakia s.r.o. je spoločnosťou v rámci skupiny Philip Morris International Inc. a je najväčším distribútorom tabakových výrobkov v Slovenskej republike.
Na Slovensku zatiaľ nemá IQOS konkurenciu. "Nejaká konkurencia sa už črtá a budeme veľmi radi, keď príde," hovorí Králik. V Českej republike je situácia iná. Na trhu pôsobí British American Tobacco s bezdymovým produktom, ktorý sa volá glo. "Zatiaľ nevieme, či prídu na Slovensko alebo nie, ale radi ich uvítame. Pre ľudí tak budú dostupné viaceré varianty. Byť jediný na trhu niekedy prináša problém," dodáva Králik.