Spoločnosť Facebook začne tento mesiac na svojej sociálnej sieti zavádzať zmenu nastavenia, po ktorej budú môcť ľudia blokovať reklamy zacielené prostredníctvom konkrétnych používateľských zoznamov. Firma novinku oznámila spoločne s niekoľkými krokmi, ktoré sa týkajú politickej inzercie. Ako ale uvádzajú americké médiá, Facebook ani po hlasnej kritike a iniciatívach svojich konkurentov neobmedzuje zacielenie politických reklám a stále nepožaduje ich pravdivosť.
"Namiesto toho oznamuje oveľa menej dramatické 'funkcie pre transparentnosť', ktorých cieľom je dať používateľom o niečo väčšiu kontrolu nad tým, koľko politických reklám uvidí, a zjednodušiť používanie svojej internetovej knižnice politických reklám," konštatuje agentúra AP.
Spomínaná databáza spustená v máji 2018 bude po novom zahŕňať aj údaje o "potenciálnom dosahu", záujemcovia teda uvidia, koľko ľudí chcel zadávateľ daným oznámením osloviť. Novinári, akademici aj ktokoľvek iný ďalej bude môcť v knižnici vyhľadávať reklamy podľa "presných fráz", pribudne aj niekoľko ďalších nových funkcií. Zmeny chce Facebook dokončiť v prvom štvrťroku tohto roka.
Politické aj akékoľvek iné reklamy možno aktuálne na Facebooku veľmi presne zacieliť za pomoci takzvaných "na mieru" vytvorených publík. Zadávateľ môže v rámci tohto nástroja okrem iného dodať zoznam e-mailových adries alebo telefónnych čísel a sociálna sieť potom jeho obsah servíruje účtom spojeným s týmito údajmi.
"Teraz budú môcť používatelia zastaviť zobrazovanie reklám, ktoré sú založené na publiku na mieru vytvorenom inzerentovým zoznamom," uviedol v príspevku na firemnom webe riaditeľ produktového manažmentu Facebooku Rob Leathern. Spoločnosť vraj začne novú funkciu zavádzať "neskôr tento mesiac". Agentúre Reuters vysvetlila, že opísaný spôsob zacielenia inzercie nebude možné vypnúť plošne, používatelia si ju budú musieť zablokovať pri jednotlivých inzerentoch.
Zároveň avizovala, že v Spojených štátoch na začiatku leta uvedie "nové nastavenie, ktoré umožní ľuďom na Facebooku a Instagramu vidieť menej politických reklám a reklám týkajúcich sa spoločenských problémov".
Podľa AP tieto kroky pravdepodobne neutíšia kritikov, ktorí majú za to, že Facebook má príliš veľký vplyv a príliš slabé kontroly, pokiaľ ide o jeho úlohu v demokratických procesoch. Denník The New York Times zase uvádza, že nové opatrenia pravdepodobne kritikov len utvrdia v ich názore na prístup Facebooku k politickým reklamám. Výhrady proti nemu v poslednej dobe vyjadrujú najrôznejší komentátori, politici a tiež niektorí zamestnanci samotnej sociálne siete.
Tlak na ňu umocnili konkurenčné spoločnosti, ktoré na jeseň ohlásili v tejto súvislosti významné zmeny. Google, čo je podľa Reuters líder v digitálnej inzercii, začal obmedzovať zacielenie politických reklám na všeobecnej kategórii ako je pohlavie, vek, či bydlisko. Twitter zase platené oznámenia politickej povahy úplne zakázal.
Facebook sa zatiaľ podobným krokom bráni a odmieta tiež kontrolovať pravdivosť platených oznámení politikov. Vo svojich vyjadreniach naopak kladie dôraz na transparentnosť okolo reklám na svojej platforme a opakuje, že politici by mali mať možnosť hovoriť k občanom.
Leathern uviedol, že podobné opatrenia, k akému pristúpil Google, jeho firma zvažovala. "Ale skrze rozsiahle konzultácie sme od pestrej palety mimovládnych organizácií, neziskoviek, politických skupín a kampaní ... zistili, aké dôležité tieto nástroje sú pre dosiahnutie kľúčových skupín," dodal.