Vážnou hrozbou posledných dní je nepochybne nákaza koronavírusom. Na dva týždne sa zatvorili školy a oficiálne sú zrušené všetky verejné, kultúrne a športové podujatia. K podobným opatreniam pristúpili aj firmy, rušia zahraničné služobné cesty, umožňujú svojim zamestnancom prácu z domu a odkladajú rôzne interné a externé podujatia na neurčito.
Ochrana zdravia je na prvom mieste
„Aktuálnu situáciu so šíriacim sa koronavírusom pozorne sledujeme, a nakoľko je bezpečnosť našich zamestnancov, zákazníkov a všetkých obyvateľov pre nás prioritou, prijali sme viaceré opatrenia. Vďaka nim sa snažíme minimalizovať akékoľvek riziko súvisiace so šírením vírusu a zároveň plnohodnotne poskytovať komunikačné služby zákazníkom,“ uviedla Natália Kunická, Brand Activation Manager Orange Slovensko.
Preventívne opatrenia na zníženie rizika nákazy zaviedla aj spoločnosť Slovnaft. „Veľmi pozorne sledujeme vývoj situácie v súvislosti s koronavírusom COVID-19 v Európe a vo svete. Urobili sme všetky potrebné opatrenia doporučené Svetovou zdravotníckou organizáciou a Úradom verejného zdravotníctva SR, aby sme obmedzili riziko nákazy a chránili našich zamestnancov,“ hovorí Barbora Brlicová, Event Manager spoločnosti Slovnaft.
Eventový biznis s obrovskými stratami
Prístup spoločností k aktuálnej situácii je zodpovedný a ochrana zdravia ľudí je pre všetkých na prvom mieste. Rušenie a presúvanie mnohých veľkých medzinárodných a tiež lokálnych podujatí sa však výrazne dotýkajú spoločností podnikajúcich v eventovom biznise, ktorý sa z veľkej časti skladá z menších firiem a živnostníkov.
„Koronavírus zasiahol eventový biznis ako jeden z prvých. Rušia sa veľké, ale aj menšie kultúrne, športové a firemné akcie. Padli všetky eventy, ktoré sa mali konať marec, apríl, máj, dokonca sa rušia aj tie letné, pretože nikto nedokáže predvídať, ako sa situácia bude ďalej vyvíjať. My a naši klieti musíme platiť storná, takže už teraz môžeme hovoriť o obrovských stratách,“ hovorí Andrea Skočeková z agentúry Brand Advertising.
Opatrenia spoločností na ochranu zdravia napriek stratám žiadna agentúra z eventového segmentu nespochybňuje, hoci môžu byť pre mnohé likvidačné. „Všetci by sme mali zmeniť správanie a byť viac zodpovední,“ myslí si Michal Svarinský z agentúry Institute of Promotion. „Priorita je zdravie,“ dodáva Milan Kováčik z agentúry Wondericon.
Krízové scenáre môžu zachrániť kontent
Eventové agentúry nevedia vzniknutú situáciu ovplyvniť a nevedia, aká bude situácia o týždeň, o mesiac, alebo či sa vráti do normálu o pol roka. „Dopad na našu branžu je veľmi reálny a môže byť veľmi vážny,“ hovorí Soňa Princová z Monarchu. "Je to však zanedbateľné oproti spomaleniu globálnej ekonomiky, ktoré snáď nenaštartuje novú krízu,“ dodáva Martin Marko z agentúry MW PROMOTION.
Agentúry intenzívne komunikujú so zadávateľmi a spolu hľadajú riešenia. „Momentálne našim klientom navrhujeme a posielame informácie, odporúčania a návrhy, týkajúce sa podpory pri príprave krízových scenárov pre event manažment udalostí v súvislosti s aktuálnymi opatreniami v období koronavírusov,“ uvádza Peter Ridzoň z a3boot. „V tejto núdzovej situácii, v akej sa ocitli mnohé firmy a organizátori podujatí, je ťažké nájsť dokonalé riešenie, ale chceme ukázať, že existujú riešenia, ktoré im môžu pomôcť zachrániť “kontent”, a to dokonca s novým marketingovým potenciálom,“ dodáva.
Ak sa dá nájsť niečo pozitívne na aktuálnej siuácii, tak je to podľa Andrey Skočekovej to, „že skutočne máme teraz čas, priestor a dôvod rozmýšľať nad tým, ako nastaviť fungovanie našich agentúr tak, aby sa nás podobné straty dotkli čo najmenej. Je priestor sa zamyslieť a vymyslieť niečo nové, upratať si v hlave a v policiach. Prečistí sa trh ako eventový, tak personálny. Takže beriem to pozitívne, pretože to, čo nás nezabije, to nás posilní,“ uzatvára.