Spoločnosť Facebook sa dostáva pod zvyšujúci sa tlak zo strany veľkých spoločností. Tie sa rozhodli znížiť, alebo úplne pozastaviť výdavky na reklamu na sociálnych sieťach patriacich Zuckerbergovej firme. Ako dôvod uvádzajú nefunkčné či absentujúce procesy v boji proti nenávistnému a dezinformačnému obsahu. V tejto súvislosti sa spojilo šesť organizácií, medzi nimi Anti-Defamation League a NAACP, ktoré spustili výzvu #StopHateforProfit, ktorej cieľom je nabádať firmy, aby sa rozhodli pre zníženie výdavkov na reklamu na populárnej platforme. Facebook by podľa nich mal zlepšiť spôsob, akým sa zaoberá rasistickým či násilným obsahom.
K bojkotu sociálnej siete facebook sa ako prvé veľké značky pridali v minulom týždni The North Face a Patagonia.
Značky nabádajú facebook aj k tomu, aby boli vytvorené hranice pre príspevky obsahujúce dezinformačné reklamy a mechanizmy regulujúce príspevky s obťažovaním či inými fyzickými napadnutiami.
K výzve #StopHateforProfit sa zapojil prehliadač webových stránok Mozilla, filmový distribútor Magnolia Pictures či komunikačná platforma Viber. Kroky potrebné na odstránenie všetkého obsahu firmy Viber na facebooku budú podľa očakávania dokončené na začiatku júla 2020. Propagácia alebo akékoľvek ďalšie aktivity na Facebooku boli zastavené s okamžitou platnosťou.
„Viber ukončí všetky kampane na Facebooku a pripojí sa tak k rastúcemu hnutiu #StopHateForProfit, ktoré má za cieľ bojkot technologického obra. Facebook naďalej ukazuje, že nerozumie svojej úlohe v dnešnom svete. Od zneužitia osobných dát, cez nedostatočnú bezpečnosť komunikácie, až po neschopnosť pristúpiť k potrebným krokom, ktoré by ochránili verejnosť od nenávistnej rétoriky, zašiel Facebook príliš ďaleko. Nie sme ten, kto rozhoduje o pravde, ale to, že ľudia trpia kvôli šíreniu nebezpečného obsahu, je skutočnosť a spoločnosti k tomu musia zaujať jasné stanovisko,“ uviedol Djamel Agaoua, CEO Viberu.
Jeden z najväčších inzerentov, gigant Unilever, sa rozhodol upraviť výdavky do reklamy na facebooku v rámci USA. Spoločnosť uviedla, že prestane navyšovať výdavky do reklamy aj na Twitteri, ktorý nie je dcérskou firmou Facebooku.
We have taken the decision to stop advertising on Facebook, Instagram & Twitter. The polarized atmosphere in the US...
Uverejnil používateľ Unilever Piatok 26. júna 2020
Spoločnosť Ben & Jerry's vo svojom vyhlásení uviedla, že počas júla nebude zobrazovať reklamy na facebooku ani Instagrame. "Vyzývame spoločnosť Facebook, Inc., aby prijala jasné a jednoznačné kroky, ktoré kampaň vyžaduje, aby zabránila tomu, aby sa jej platforma používala na šírenie a zosilňovanie rasizmu a nenávisti," uviedla firma na svojej webovej stránke.
Nápojová značka Coca-cola pozastaví výdavky na reklamu medzinárodne na všetkých platformách, avšak neuviedla konkrétne názvy sociálnych sietí. V príspevku oznamujúcom rozhodnutie firma napísala, že Coca- Cola očakáva väčšiu zodpovednosť a transparentnosť aj od partnerov v oblasti sociálnych sietí.
K bojkotu sa pridala aj spoločnosť s džínsovým oblečením Levis, Verizon, gigant CPG, automobilová spoločnosť Honda či CNBC. Medzi ďalšie značky, ktoré začali bojkotovať sociálnu sieť patrí The Hershey Company, alkoholová spoločnosť Diageo či Dockers.
Americký kaviarenský reťazec Starbucks oznámil, že pozastavuje svoju reklamu na všetkých sociálnych sieťach, aby sa mohol sústrediť na hľadanie možností, ako zastaviť šírenie nenávistných prejavov na internete.
"Sme presvedčení, že je potrebné urobiť viac pre vytvorenie priateľských a inkluzívnych online komunít," uviedol Starbucks. "Pozastavíte reklamu na všetkých sociálnych platformách a medzitým budeme v snahe zastaviť šírenie nenávistných prejavov pokračovať v interných diskusiách, v rozhovoroch s našimi mediálnymi partnermi a organizáciami zastávajúcimi občianske práva," dodal reťazec.
Zuckerberg prichádza o miliardy
Podľa najnovších informácií klesli minulý týždeň v piatok akcie Facebooku o 8,3 percenta, čo je 56 miliárd dolárov. Zuckerbergov majetok poklesol o 7,2 miliardy dolárov a v rebríčku najbohatších ľudí na svete klesol z tretej na štvrtú priečku.
Organizátori chcú hnutie rozšíriť aj do Európy
Organizátori hnutia, ktoré volá po bojkote reklamy na facebooku, pretože prevádzkovateľ tejto sociálnej siete podľa nich nerobí dosť pre zastavenie nenávistných prejavov, chcú kampaň rozšíriť do celého sveta a zamerať sa chcú aj na európske firmy. V rozhovore s agentúrou Reuters to vyhlásil Jim Steyer, ktorý stojí na čele organizácie Common Sense Media. Tá spoločne s organizáciou Free Press a skupinami zastávajúcimi občianske práva Color of Change a Anti-Defamation League hnutie vedú.
"Ďalším krokom je celosvetový tlak," povedal Steyer. Dodal, že kampaň s názvom Stop Hate for Profit začne oslovovať popredné európske spoločnosti, aby sa k bojkotu reklamy na facebooku pridali.
"Nemyslím si, že bojkot za mesiac júl bude pre Facebook významný," uviedol Ali Mogharabi, hlavný analytik akciových spoločností v investičnej výskumnej spoločnosti Morningstar. Mogharabi tiež poznamenal, že pre malé a stredné podniky môže byť ťažké si dovoliť neinzerovať na facebooku alebo Instagrame vzhľadom na efektívny dosah platforiem.
Spoločnosť Facebook vykázala v roku 2019 tržby za takmer 70 miliárd dolárov, z čoho viac ako 90 percent pochádzalo z reklamy.
Bojkot facebooku prichádza v čase, keď je sociálna sieť pod vnútorným aj vonkajším tlakom kvôli príspevkom prezidenta Donalda Trumpa. Jeho rétorika častokrát oslavuje násilie či rasizmus. Facebook je kritizovaný kvôli miernemu zaobchádzaniu, pričom Twitter je v selektovaní prezidentových príspevkov ráznejší.