Vytvárať a udržiavať inkluzívne pracovné prostredie pre svojich zamestnancov bez ohľadu na vek, pohlavie, etnicitu, náboženstvo, sexuálnu orientáciu či zdravotné znevýhodnenie považuje množstvo zamestnávateľov za kľúčové. Napriek tomu, ešte stále existujú firmy, ktoré pri pracovnom pohovore dajú na predsudky. Štatistický úrad SR v roku 2019 skonštatoval, že ženy na Slovensku zarábajú o pätinu menej ako muži, náskok mužov sa zmenšuje, ale pomalým tempom.
A podľa Eurobarometra z roku 2019 až 35 percent slovenskej populácie uvádza, že mať za kolegu geja, lesbu alebo bisexuála pre nich predstavuje problém. Snaha o nastavenie správnych pracovných podmienok a vhodného pracovného prostredia sa postupne dostáva na prvé priečky dôležitosti.
Prečo muži na Slovensku zarábajú viac ako ženy?
Podľa prieskumu z roku 2020, ktorý realizoval portál Profesia.sk, niektoré pracovné pozície sú v oblasti maloobchodu feminizované. Pri administratívnych pozíciách – rovnako tak pri pozíciách v nižšom a strednom manažmente je rozdiel vo výške mzdy minimálny. V top manažmente majú však najsilnejšie zastúpenie muži – tvoria až 76 percent.
Diverzita v oblasti pohlavia a veku sa však vyvíja vo viacerých faktoroch. Ženy a muži v maloobchode, ktorí dosiahli vek 54 rokov, nepociťujú rozdiel v platoch. Naopak, dramatický rozdiel pociťujú zamestnanci vo vekovej kategórii 35 – 44 rokov. „Zatiaľ, čo sa žena vracia do pracovného pomeru po kariérnej prestávke, akou môže byť napríklad materská dovolenka, jej cena na trhu je nižšia ako cena muža, ktorý sa aktuálne nachádza vo veku kariérneho vrcholu,“ hovorí Martin Menšík z Profesia.sk. Podľa Menšíka "dôvodom rozdielov platov môže byť aj skutočnosť, že ženy očakávajú až o 200 eur nižší plat, aký si v rámci pohovoru môžu žiadať. Práve tento fakt sa ukazuje ako reálny problém, prečo na Slovensku muži zarábajú viac ako ženy.“
Podpora jednotlivého zamestnanca je dôležitá
„Na zachovanie diverzity a podpory každého jednotlivého zamestnanca je potrebná inklúzia. Je to dosiahnutie takého pracovného prostredia, v ktorom sa s každým zamestnancom zaobchádza spravodlivo a s rešpektom. Tak majú zamestnanci rovnaký prístup k príležitostiam a zdrojom. V celku sa jedná o korektné správanie sa a kvalitne nastavené sociálne normy, vďaka ktorým sa ľudia cítia u zamestnávateľa vítaní, hovorí Ľubica Takáčová, medzinárodne certifikovaná koučka a mentorka v oblasti vzdelávania a rozvoja ľudského potenciálu.
Oba tieto prístupy - diverzita a inklúzia - aplikované spoločne prispievajú u zamestnancov a v celom pracovnom tíme k zvýšeniu kreativity, ale aj produktivity na pracovisku. Spolu s tým vzniká priestor na inovácie, zdieľanie skúseností a tiež nový alebo odlišný pohľad na riešenia problémov a situácií.
Prvá ambasádorka pre diverzitu v retaile
Rovnosť platov medzi mužmi a ženami je jednou z pálčivých tém možno v každej firme už niekoľko rokov. Neplatí to napríklad pre Lidl Slovensko. Ľudia, ktorí pracujú pre Lidl na Slovensku, na rovnakých pozíciách nemajú žiaden rozdiel v platoch bez ohľadu na pohlavie - teda 0%. Pre porovnanie priemer Slovenska je 20,2 percent a priemer EÚ je 14,8 percent.
V prístupe medzi pohlaviami dosahuje obchodný reťazec dobré výsledky aj napríklad v zastúpení mužov a žien vo vedúcich pozíciách. Do roku 2020 dosiahol Lidl vyrovnaný pomer pohlaví na vedúcich pozíciách.
Lidl to myslí s podporou diverzity a inklúzie v pracovnom prostredí a vo firemnej kultúre naozaj vážne. "Sme presvedčení, že vytvárať takéto podmienky je nielen našim záväzkom, ale aj výsadou TOP zamestnávateľa. Aj preto sme sa rozhodli, že predstavíme kolegom i odborníkom historicky prvú ambasádorku pre diverzitu v slovenskom retaile. Jej úlohou bude formovať stratégiu v tejto oblasti, viesť dialóg so stakeholdermi, otvárať nové témy na pôde topmanažmentu spoločnosti a realizovať hĺbkový interný audit,“ dodáva ku téme diverzity generálny riaditeľ Lidl Slovenská republika Matúš Gála.
Prvou ambasádorkou pre danú problematiku v retaili sa stala Zuzana Baloghová, vedúca úseku People Processes. Jej cieľom bude tiež revízia firemných procesov spoločnosti Lidl z hľadiska diverzity a inklúzie, silná interná a externá komunikácia týchto tém a ich implementácia. Ďalším dôležitým krokom bude aj vytvorenie systému vzdelávania v tejto oblasti do už existujúcich tréningov pre manažérov a zamestnancov.
„V prvom rade je to pre mňa veľká česť a zároveň zodpovednosť. Som odhodlaná venovať sa tejto téme naozaj naplno, aby každý v Lidli i mimo neho si mohol byť istý, že diverzita a inklúzia nie sú u nás len prázdne slová. Mojim cieľom je, aby sa táto téma prenášala do každodenného života nás všetkých. Chcem, aby sa všetci cítili dobre a mali vhodné pracovné prostredie. Mojou víziou je diverzita ako súčasťou nášho DNA,“ konštatuje čerstvá ambasádorka pre diverzitu, Zuzana Balogová.