Ženy na Slovensku totiž zarábajú priemerne o pätinu menej než muži. Kampaň Róberta Slováka a jeho priateľov demonštruje, že Lidl nepodlieha ilúziám a na mužov a ženy nazerá rovnako.
Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo nás optické ilúzie dokážu „oklamať“?
Rýchlosť nášho mozgu pri spracovávaní informácií prijatých z okolia je obmedzená. Mozog si preto pomáha vytváraním rôznych skratiek a predikcií. „Táto evolučná ‚barlička’ nám umožňuje konať dostatočne rýchlo v momentoch, keď to naozaj potrebujeme. Stojí však aj za našou náchylnosťou podliehať rôznym ‚biasom’, predsudkom či ilúziám,“ hovorí strategická riaditeľka agentúry Romana Umrianová. Ako ich vieme prekonať? Pomôže vedome sa zastaviť a situáciám venovať väčšiu dávku pozornosti.
Ilúzia vs. realita
Lidl Slovenská republika prichádza s témou spravodlivého odmeňovania mužov a žien. Aj keď to znie ako samozrejmá vec, v praxi veľmi neplatí. „Nespravodlivé odmeňovanie mužov a žien sa v našej spoločnosti stále toleruje. Žijeme v 21. storočí, no aj napriek tomu mnohí podliehajú ilúzii, že muži majú zarábať viac. Skreslený pohľad na odmeňovanie sme sa preto rozhodli ilustrovať práve optickými ilúziami,“ hovorí Róbert Slovák.
Hlavná trojica jednozáberových spotov sa nakrúcala v priestoroch tzv. Ames room, čo je známy optický klam, ktorý využíva perspektívnu skratku. Osoby v interiéri pôsobia ako nereálne vysoké alebo, naopak, nízke. V spotoch účinkuje zmiešaná dvojica tvorená zamestnancami Lidla, pričom nadrozmerný je muž. Skreslený pohľad sa stratí, keď dvojica pristúpi k sebe. A práve tento moment upozorňuje na fakt, že v Lidli to chodí inak. Tento zamestnávateľ nepodlieha ilúziám a na mužov a ženy nazerá rovnako, čo znamená, že za tú istú prácu udeľuje rovnaký plat.
Pre potreby spotov agentúra vybudovala vlastnú Ames room. Išlo o zaujímavú konštrukčnú výzvu, pretože miestnosť porušuje všetky zaužívané pravidlá. Aby optická ilúzia fungovala, musí mať lichobežníkový tvar, šikmú podlahu a nerovnobežné línie v interiéri.
Autentickí zamestnanci
Keďže Lidl si zakladá na autenticite reklám, v spotoch účinkujú reálni zamestnanci – pokladník a pokladníčka, skladník a skladníčka, manažér a manažérka predajne.
Tí sa objavili aj v statických vizuáloch, pri ktorých sa uplatnil iný optický klam. Tzv. Ponzova ilúzia využíva tendenciu zraku nechať sa oklamať líniami v pozadí. Na bilbordoch, banneroch či inzerátoch v tlači sú zobrazené rovnako vysoké postavy muža a ženy, no vďaka pomocným líniám sa zdá, že je muž vyšší.
Reťazec v rámci iniciatívy „Rôzni = rovní“ otvára aj ďalšie témy, či už je to rovnováha súkromného a pracovného života, alebo diverzita na pracovisku. Kampaň necieli len na budúcich a súčasných zamestnancov. Vedľajším, no možno ešte dôležitejším efektom je to, že iniciatíva otvára dôležitú diskusiu. A na to si každá silná značka netrúfa.
Ženy na Slovensku totiž zarábajú priemerne o pätinu menej než muži. Kampaň Róberta Slováka a jeho priateľov demonštruje, že Lidl nepodlieha ilúziám a na mužov a ženy nazerá rovnako.
Kampaň necieli len na budúcich a súčasných zamestnancov. Vedľajším, no možno ešte dôležitejším efektom je to, že iniciatíva otvára dôležitú diskusiu. A na to si každá silná značka netrúfa.
Komerčná prezentácia