CME aj na Slovensku výrazne zmenila svoj videoportál. Zaviedla mesačný paušál a chce mať "desiatky tisíc" platiacich klientov tento rok. Šéf VOYO.sk Peter Šturdík v rozhovore pre Stratégie.sk.
Mať video-on-demand službu VOYO je stratégiou CME. Do čoho môže Slovensko zasahovať?
Stratégia je zväčša daná centrálne. Náš tím môže určovať skladbu titulov, obsahovú a marketingovú stratégiu. Po dohode s ostatnými krajinami rozhoduje, čo by v rámci rozhrania stránky bolo prínosné pre našich užívateľov. Ostatné krajiny to vzápätí implementujú. Dôležité funkcie sa snažíme prispôsobiť pre náš trh. Veď už len český a slovenský trh je značne diferentný.
Aké sú medzi nimi rozdiely?
Jeden z hlavných je, že v Česku na internete viac sledujú lokálny obsah.
Rozhodnutie prejsť pri VOYO z čistého pay-per-view modelu na mesačný paušál padlo na Slovensku?
Už dlhodobejšie sme pozorovali, že užívatelia by tento model uvítali aj na Slovensku. Urobili sme výskum v rámci krajín CME, navrhli model a spustili sme ho. Som však presvedčený, že má šancu aj na našom trhu, keďže prvý impulz vzišiel priamo od užívateľov.
Platby osobitne za každý jeden filmový titul nefungovali?
Zoberme si reálnu matematiku: ak mal človek zaplatiť za tri tituly po dve eurá, už po troch tituloch sa dostal na cenovú úroveň, za ktorú mu teraz poskytujeme neobmedzený prístup. Otázku skôr vidím tak, čo my dokážeme ponúknuť za cenu jedného lístka do kina.
Cena 6 eur je naschvál tak nastavená, aby ste o nej v kampani VOYO mohli hovoriť ako o porovnateľnej s kinom?
Cena vyplynula z analýzy. Ako konkurenciu sme porovnávali najmä ponuku káblových operátorov, konkurenciu na internete a sledovali sme aj ponuku stránok, ktoré nazvime „neoficiálne“.
Neskôr zvýšite cenu, alebo budete počet filmov udržiavať na zhruba takejto úrovni a len obmeníte tituly?
Týchto 500 titulov je štartovacia línia pri spustení VOYO, do konca roka sa cena určite meniť nebude. Počet titulov sa však meniť bude, chceme ho minimálne zdvojnásobiť.
Ako sa nakupuje obsah pre VOYO? Synergicky s Markízou, alebo samostatne?
Pre časť obsahu už máme vďaka Markíze zazmluvnené práva aj priamo pre internet. Práva na niektoré tituly sa zmluvne uzatvárajú priamo prostredníctvom VOYO – lokálne, resp. komplexne pre CME. V tom je naša výhoda.
Od jedného z najväčších distribútorov Warner Bros. už máte filmy. Budú aj seriály?
V súčasnosti VOYO disponuje približne desiatkou seriálov. Dúfame, že v závere práve prebiehajúcich rokovaní budeme môcť hovoriť o násobku tohto čísla.
Chystáte sa nakupovať seriály aj takým spôsobom, aby boli vo VOYO skôr ako v televízii?
Určite áno. Momentálne máme niekoľko seriálov, ktoré môže užívateľ na VOYO sledovať skôr, ako ich odvysiela televízia. Nákup niektorých zahraničných seriálov bude exkluzívny pre VOYO.
Môžeme očakávať aj seriály od veľkých distribútorov?
Jednoznačne. Veľké, známe seriály.
Tie patria k najdrahším. Takže ich budete predávať samostnatne ako prémiový obsah?
Ponúkneme ich v rámci predplatného. Ako som povedal, neplánujeme zvyšovať cenu, ale skôr záber a kvalitu obsahu. Myslíme si, že cena je nastavená dobre. Vybraný obsah poskytneme bezplatne všetkým užívateľom. Aktuálne napríklad pridávame zdarma do archívu 7-dňový catch-up seriálových a programových titulov od veľkého distribútora.
Pribudnú aj relácie z archívu Markízy? Je po nich dopyt?
Už teraz máme pripravených niekoľko formátov z archívu Markízy, ktoré digitalizujeme a dáme na VOYO. Pôjde o najúspešnejšie tituly a časom pridáme aj ďalšie.
A čo originálny obsah vyrábaný len pre VOYO?
Uvažujeme nad ním. Všetko závisí od dopytu internetového diváka.
Čo je pre VOYO dôležité? Primárne počet predplatiteľov, alebo riešite aj návštevnosť a s tým súvisiacu reklamu?
Podstatná časť obsahu je naďalej zdarma, určite preto zaváži aj návštevnosť. Najmä v súvislosti s tým, že VOYO je súčasť webu TV Markíza. Je tiež dôležité, koľko klientov získame v tomto roku.
Koľko to má byť?
Hovoríme o desiatkach tisícov platiacich klientov, to je cieľ pre tento rok.
Plánuje sa VOYO po vzore Česka dostať aj na iné platformy? Na mobile už ste, bude nasledovať televízna obrazovka?
Dlhodobý strategický cieľ CME je dostať VOYO aj mimo obrazoviek počítačov a už teraz riešime podmienky s veľkými značkami, ktoré majú technológiu Smart TV.
Kde bude VOYO o rok?
Dúfame, že návštevnosť porastie, predsa je to televízny archív – naša vlajková loď – a musí rásť. Čo sa týka titulov, chceme ich počet rozširovať a do budúcna priniesť aj veci určené pre niche segment. Takže nielen mainstream, ale aj dokumenty, záznamy koncertov a podobne. Máme rozpracované ponuky od takýchto dodávateľov a teraz ide o to, ako rýchlo dokážeme uzatvoriť zmluvy, zdigitalizovať obsah a priniesť ho na VOYO.
Slovenské VOYO je budované na dvojročnú ziskovosť, alebo to vidíte ako dlhodobejší projekt?
Skôr by som povedal, že ciele sú ambiciózne, čiže zisk by mal prísť ešte skôr.
Čo sa zmenilo vo VOYO.sk od februára:
- zaviedol sa predplatný balík za 5,99 eur mesačne namiesto platby za každý sledovaný film osobitne
- do spoplatnenej časti sa presunulo aj živé vysielanie Markízy a stanice Doma
- neplatiaci, iba registrovaní návštevníci VOYO.sk môžu sledovať archív TV Markíza len 14 dní dozadu. Starší obsah je zaradený do predplatného balíka
- pribudli športové prenosy zo stanice Nova Sport
- rozšíril sa počet filmov v databáze
- niektoré seriály sú k dispozícii ešte pred televíznou premiérou
Zdroj: Ivan Krasko