Pozrite si správy o reklame počas udeľovania cien AA za posledných 10 rokov.
Spoločnosť Kantar Media, do ktorej patrí aj sektor Media Intelligence agentúry TNS Slovakia, pripravila prehľad o reklame počas udeľovania cien Academy Awards. Trendy posledných rokov poukazujú na vzostup cien reklamy a príjmov z reklamy; rastúci počet premiériových zadávateľov reklamy počas televízneho vysielania a rôzne digitálne taktiky médií smerujúce k vytvoreniu záujmu o obsah súvisiaci s udeľovaním Oscarov, ktoré sa tiež využívajú na zacielenie oscarových fanúšikov.
Cena za reklamu
Priemerná cena za 30-sekundový reklamný spot počas posledných rokov mierne rástla, no napriek tomu doteraz neprekonala maximálnu hodnotu z obdobia rokov 2006 – 2008. Priemerné náklady na 30 sekundový spot boli v roku 2012 počas televízneho vysielania Oscarov 1,61 mil. USD a celkové príjmy dosiahli 82,1 mil. USD. ABC uvádza, že 30-sekundový spot sa v roku 2013 predáva za 1,7 mil. USD - čo naznačuje cenové ozdravenie vzhľadom k nedávnej recesii.
Priemerné náklady a celkové príjmy
Rok | Priemerné náklady na 30 sek spot (000) v USD | Celkové reklamné výdavky (v mil. USD) |
2003 | 1,355 | 65,0 |
2004 | 1,503 | 78,2 |
2005 | 1,503 | 72,1 |
2006 | 1,647 | 80,7 |
2007 | 1,666 | 80,0 |
2008 | 1,689 | 81,1 |
2009 | 1,307 | 68,0 |
2010 | 1,400 | 70,0 |
2011 | 1,550 | 74,4 |
2012 | 1,610 | 82,1 |
V marketingových kruhoch boli Academy Awards tradične porovnávané s podujatím Super Bowl. V posledných rokoch Super Bowl zvýšil svoj náskok v cenách, príjmoch a sledovanosti. Medzitým sa aj Grammy Awards (s rekordnými príjmami z reklamy v roku 2012 na úrovni takmer 60 mil. USD) darí znižovať priepasť za svojím hollywoodskym rivalom tým, že jej ceny reklamy neustále rastú.
Míňanie TOP zadávateľov
Malý počet blue-chip zadávateľov dominuje rebríčku top zadávateľov počas udeľovania Oscarov. 43% z celkových príjmov v minulom roku pochádza od štyroch spoločností.
Top zadávatelia v roku 2012 počas Academy Awards
Poradie | Spoločnosť | Reklamné výdavky (v mil. USD) | Reklamný čas (mm:ss) |
1. | Hyundai Corp | 11,3 | 3:30 |
2. | JC Penney Co Inc | 9,7 | 3:00 |
3. | Coca-Cola Co | 8,1 | 2:30 |
4. | American Express Co | 6,4 | 2:00 |
Hyundai je exkluzívnym automobilovým zadávateľom od roku 2009 a JC Penney je sponzorom od roku 2002. Dvaja ďalší veľmi známi zadávatelia sa vyznačujú svojou lojalitou a životnosťou. McDonald´s sa objavil v programe každý rok od roku 1992 a American Express od roku 1993.
Premiéroví zadávatelia
V prvej dekáde 21. storočia mala Academy Awards stabilné jadro dominantných a verných sponzorov. Nízky obrat spolu s prísnymi obmedzeniami celkového reklamného času spôsobili náročný vstup do programu pre nových zadávateľov. V posledných rokoch sa niektorí starší sponzori stiahli úplne, iní zredukovali nákup reklamného priestoru. To vytvorilo príležitosť na nákup reklamného času pre ďalšie spoločnosti. V roku 2012 bolo 29% zadávateľov bolo takých, ktorí si komerčný čas kúpili po prvý krát. Nováčikmi roka 2012 boli aj Citigroup, Google, Hulu a MetLife.
Prekryv zadávateľov podujatia Academy Awards a Super Bowl
Dve najdrahšie reklamné udalosti roka – Super Bowl a Academy Awards – sa konajú v rozmedzí troch týždňov. Napriek vysokej cene reklamného času počas týchto dvoch podujatí sa rastúci počet zadávateľov zúčastňuje na oboch udalostiach. Zadávatelia, ktorí sa v roku 2013 objavia na oboch podujatiach, budú Coca Cola, Hyundai, Procter&Gamble a Samsung.
Prekrývajúci sa zadávatelia: Academy Awards a Super Bowl 2008 - 2012
Rok | Zadávatelia Academy Awards (počet) | Z toho inzerovali aj počas Super Bowl (počet) | Vo všeobecnosti (%) |
2008 | 13 | 4 | 26,7 |
2009 | 18 | 6 | 30,8 |
2010 | 21 | 5 | 33,3 |
2011 | 21 | 7 | 23,8 |
2012 | 21 | 8 | 38,1 |
Reklamný zmätok
Academy Awards oproti bežnému trendu, keď sa zväčšuje objem reklamného priestoru v TV programe, ponúka zadávateľom prehľadnejšie prostredie. Pri udeľovaní vysielacích práv k programu Akadémia limituje množstvo komerčného času. V priemere je to len 9-10 minút reklamných spotov za hodinu. Pre porovnanie, obchodné ťaženie Grammy Awards, ktoré je vysielané o dva týždne skôr, je o 50% vyššie. Vysiela viac ako 14 minút komerčných spotov za hodinu.
Reklamné vysielanie za hodinu Academy Awards vs. Grammy Awards
Rok | Academy Awards (mm:ss) | Grammy Awards (mm:ss) |
2008 | 8:47 | 13:55 |
2009 | 9:07 | 14:29 |
2010 | 9:40 | 14:22 |
2011 | 9:05 | 14:29 |
2012 | 9:42 | 14:16 |
Priemer | 9:16 | 14:18 |
Zdroj: TNS Slovakia