Vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia presúva celú redakciu portálu Aktuality.sk zo Žiliny do Bratislavy a zároveň ju rozširuje - hľadalo 25 novinárov. Tvrdí, že pre Aktuality.sk je to "strategický krok". Šéfredaktor Peter Bárdy povedal o tom pre Stratégie viac.
Aktuality.sk presúvajú redakciu do Bratislavy. Prečo?
Je to logický posun. Pokiaľ chceme ponúkať exkluzívny obsah, otvárať témy podstatné pre spoločnosť, čiže dávať čitateľom široké spektrum kvalitne spracovaných informácií, potrebujeme viac ľudí. A pokiaľ chceme vytvoriť silný žurnalistický tím, je prirodzené, že ho budujeme v Bratislave. Budeme bližšie k aktuálnemu celospoločenskému dianiu. Chceme robiť exkluzívne, dobré a nezávislé spravodajstvo.
Myslíte si, že po zmene vlastníkov niektorých médií možno očakávať väčšiu fluktuáciu novinárov? Nielen tých zo Sme, čo dali výpovede hneď, ale aj iné redakcie a ľudí, v ktorých to možno “drieme”?
Fluktuácia novinárov je bežná vec. Zmeny majiteľov v niektorých médiách prinášajú nové projekty a tým pádom aj nové pracovné príležitosti. Treba však brať na zreteľ prirodzený úbytok tej skupiny novinárov a editorov, ktorí po nejakom čase v praxi dávajú prednosť PR a reklame. Prípadne idú robiť na tlačové odbory či hovorcov. Na druhej strane trh stále ponúka aj nové talenty, ktoré majú silnú vnútornú integritu a žijú novinárčinou. Ale je zrejmé, že niektoré majetkové zmeny so sebou priniesli aj odchody novinárov. Nakoniec, boli mimoriadne mediálne sledované veci.
Aký je váš názor na súčasné dianie? Čo očakávate od Penty v médiách?
Žurnalistika na Slovensku zažíva turbulentné obdobie. Vyhodnotiť ho dnes je predčasné. Každopádne, ako som už povedal, prináša to nové projekty, start-upy, ktoré môžu uspieť a priniesť na trh niečo nové. Takže narastie konkurencia, kvalitná konkurencia. Ako sa to však celé bude vyvíjať, je naozaj predčasné hovoriť. Ja budem rád, keď sa bude rozvíjať profesionálna žurnalistika, Aby mohli novinári vykonávať svoju prácu bez legislatívnych, či iných prekážok. Podstatné je, aby mal novinár v práci pocit slobody, že môže naozaj objektívne písať o veciach okolo nás.
Novinárska profesia nie je tak dobre platená ako napríklad PR. Očakávate, že na novinárskom trhu porastú platy možno aj vďaka tomu, čo sa teraz deje? Alebo je taký veľký pretlak nových žurnalistov, že to nehrozí?
Treba si zobrať jednotlivcov, nie profesia vs. profesia. To, že sú ľudia v PR sektore lepšie platení ako novinári, je stereotyp. Myslím si, že novinári, ktorí chcú robiť novinárčinu, si dokážu zarobiť tak, aby neboli nespokojní, či nešťastní.
Sme hľadalo redakčné posily cez inzeráty. Ako to robíte vy?
Podobne ako Sme. Cez inzerát sa nám prihlásilo asi 400 záujemcov, samozrejme, niektorých sme oslovovali aj priamo. Ešte sme neskončili a pokračovanie tohto dopytu očakávame naďalej. Našou najvyššou prioritou je zamestnávať skvelých ľudí, ktorí si dokážu poradiť s požiadavkami nastupujúcich digitálnych technológii, jedna vec je počet redaktorov, druhá ich skúsenosti.
Chcete ísť cestou mladých novinárov, ktorých si vychováte, alebo seniorných, ktorí majú u čitateľov meno?
Seniormi vekom alebo skúsenosťami? Či kvalitou? Môžem vás a našich čitateľov ubezpečiť, že naši redaktori sú a budú absolútnymi profesionálmi. A pokiaľ hneď v tejto chvíli nemajú mediálne známe meno, ako niektorí starší a skúsenejší kolegovia, prípadne mimoriadne slovenské žurnalistické osobnosti, tak ho po pár mesiacoch budú mať. Je to v podstate o tom, aby si ľudia vytvorili dôveru v človeka, v meno. Som stopercentne presvedčený, že sme na dobrej ceste. V našom tíme sú a budú skúsení novinári a editori, ktorí ponúknu čitateľom profesionálnu a kvalitnú žurnalistiku.
Ak si to zrhnieme, ako bude vyzerať Aktuality.sk napríklad o rok? V čom bude jeho obsah iný ako teraz?
Pribudne exkluzívneho obsahu, vysokej žurnalistickej úrovne. Budeme mať viac pôvodných tém, ktoré, pevne verím, oslovia čitateľov.
A čo čísla? Aký nárast návštevnosti si sľubujete od väčšej redakcie? A koľko vás to bude stáť?
Je ťažké byť prognostikom tak dynamického média a prostredia, akým je internet. Podľa môjho názoru jeho vývoj závisí od penetrácie ľudí na internete, na kvalite a exkluzivite informácií. Naším prvoradým cieľom je rásť kvalitatívne a zvyšovať pozornosť k značke Aktuality.sk. Už dnes patríme k najnavštevovanejším portálom v slovenskom internetovom prostredí a podobne to je aj v kategórii spravodajských webov. Našou úlohou a každodennou snahou je prinášať profesionálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, analýzy. Toto všetko ma napĺňa optimizmom, že ak pôjdeme takto ďalej, na budúci rok budeme ešte úspešnejší. Navyše v budúcom roku plánujeme redesign webu.
Komu po týchto zmenách chcete konkurovať? Možete byť konkrétny?
Konkurencia je každý, kto robí v tomto segmente. Navyše vznikajú noví a noví.
Zdroj: Ivan Krasko

