Dominika Cibulková, Matej Lipták, Szilárd Németh, Emma Tekelyová či Robo Papp. Kým známe osobnosti na bilboardoch propagujú alternatívnu liečbu, slovenská spoločnosť sa rozdelila na dva tábory a Rade pre reklamu (RPR) pribúdajú sťažnosti.
Jeden zo sťažovateľov otvorene namieta, že tvrdenie „homeopatia nám pomáha“, ktoré lemuje reklamné plochy hlavného mesta, považuje za zavádzajúce a reklamu za klamlivú. Tá je podľa neho koncipovaná spôsobom, ktorý zneužíva dôveru priemerného spotrebiteľa a využíva nedostatok jeho znalostí. Komisia Rady zasadne budúci týždeň. S podobným prípadom sa doposiaľ nestretla.
Šarlatánsky alibizmus
V riešení kauzy homeopatík je totiž hneď niekoľko ale. Rada pre reklamu je etický regulátor. Vo všeobecnosti by sa jej ľahšie hodnotilo to, či nie je Cibulková na bilbordoch nahá, ako medicínske hľadisko propagovaného produktu. Ako sa postaviť k posudzovaniu dôveryhodnosti alternatívnej liečby? „Komisia Rady nie je viazaná obsahom sťažnosti, reklamu môže posudzovať podľa všetkých ustanovení kódexu,“ hovorí výkonná riaditeľka RPR Eva Rajčáková.
V podobných prípadoch tak spolupracuje s orgánmi dozoru. V tom aktuálnom to zrejme bude Štátny úrad pre kontrolu liečiv (ŠÚKL), ktorý reklamu liečiv zastrešuje. Úrad sleduje predovšetkým to, či je daná reklama v súlade so súhrnom charakteristických vlastností kontrolovaného lieku (SPC), na základe ktorého ho úrad, spadajúci pod Ministerstvo zdravotníctva, registruje. Príbeh však pokračuje ďalej.
Bez testovania
Na kauzu bilboardov propagujúcich homeopatiu sme sa pýtali Ministerstva zdravotníctva. Podľa slov komunikačného odboru je možné predpokladať, že vyjadrenia o neúčinnosti homeopatických liekov sa týkajú tých homeopatík, ktoré sú oslobodené od skúšania na zvieratách, ako aj od klinického skúšania a na vnútornom i vonkajšom obale je značenie "Homeopatický liek bez schválených terapeutických indikácií". Určitý typ homeopatík je tak registrovaný aj bez testovania či doloženia relevantných štúdií. Ten však musí byť označený. Fakt, či si to bežný spotrebiteľ všimne, odložme teraz bokom.
Hlavným problémom celej kauzy je, že reklama nehovorí o konkrétnom lieku, ale metóde liečenia. A to celý proces sťažuje. Čo teda bude kľúčom k posudzovaniu etickosti homeopatických bilbordov? Štátny úrad pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) má v podobných prípadoch preverovať, či si informácie uvedené v reklame a príbalovom letáku neodporujú. Všeobjímajúce „Homeopatia pomáha“ však nemožno porovnať s ničím. ŠÚKL, ktorý je v podobných situáciách kľúčový, tak Rade pre reklamu v procese vyšetrovania etickosti bilboardov pomôže len ťažko.
Čo bude ďalej
Rada pre reklamu tak stojí pred výzvou, akej bežne nečelí. Na výsledok, ktorý prinesie, navyše čakajú v spoločnosti oba rozhádané tábory. Je otázne, či prípad neprinesie precedens a nevynúti si úpravu legislatívy. Alternatívnym liečiteľom by sa tak v budúcnosti hľadali diery v legislatíve ťažšie.
Zdroj: Iva Mrvová