Internetom obieha jedna nemilá situácia, ktorá sa spája so spoločnosťou BMW Invelt - predajcom vozidiel BMW v Česku. Rozhodla sa, že vo svojej najnovšej kampani spropaguje značku BMW. Povolať si na to chcela českých mladých youtuberov. Projekt nesie názov „Nová tvár BMW Invelt.“
Novú tvár spoločnosti sa pravdepodobne podarilo odprezentovať ešte skôr, než vôbec kampaň začala, pretože spustila vlnu kritiku nielen na strane fanúšikov, ale aj na strane samotných youtuberov. O čo ide?
Celé to začalo mailom pána Haberleho, ktorý je marketingový manager spoločnosti a ktorý zaslal mail youtuberovi, ktorý si hovorí Freescoot alebo Jakub Smrek. Mail mal štandardné znenie, v ktorom sa spoločnosť a youtuber majú dohodnúť na podmienkach spolupráce, avšak práve podmienky bolo to, čo rozpútalo pohoršenie. Takto mail vyzeral.
Ak si chcete obrázok zväčšiť, kliknite sem.
Spoločnosť v maile požadovala, aby youtuber vozidlom nenajazdil viac než 500 km a k tomu neskôr dodala, že nemôže opustiť Prahu. Ďalej v podmienkach bolo, že nesmie v automobile vykonávať sexuálne činnosti a prevážať náklady ťažšie než 30 kg. Navyše však spoločnosť žiadala, aby youtuber doslova hanil konkurenčné značky.
Ako to už býva, potom, ako sa dostal mail na verejnosť, nechýbalo veľa a vlna komentárov a kritiky bola na svete. Jakub Smrek spoluprácu odmietol, dokonca natočil svoje ďalšie video, v ktorom celú situáciu vysvetľuje:
K Freescoot sa pridal i ďalší youtuber, konkrétne jeden z bratov, ktorých na Youtube nájdete pod názvom TV Twixx. Jemu údajne pán Haberle tiež spoluprácu s rovnakými podmienkami ponúkol. Aj tu sme sa dočkali vtipného videa o tom, prečo je spolupráca nezmyselná. Videá oboch youtuberov majú dokopy takmer pol milióna videní. A tak už nezostáva nič iné, len sledovať množiace sa komentáre.
Spoluprácu predsa len prijala česká youtuberka Carrie Kirsten, ktorá si okrem iného vyslúžila kritiku, že spoluprácu získala inak, len nie mravnou cestou. Takto sa tešila z prevzatia vozidla.
Oceňujeme, ako youtuberi navzájom na seba vo videách odkazujú. V Cannes tento rok americká youtuberka priznala, že podobný "barter" stojí okolo 400 dolárov. Čo však ale stojí viac za zmienku, je, ako promptne zareagovala konkurenčná značka Škoda. Tá pridala komentár pod videom od Freescoota hneď potom, ako zareagoval na údajne šialené podmienky od pána Haberleho. Situáciu značka naozaj využila bravúrne, keď napísala: „Ahoj, díky za tvoj prístup. Ak chceš, napíš nám, a my ti požičiame KODIAQ na víkend. (ten mimochodom youtuber spomína vo videu, pozn. red.) Žiadne podmienky, žiadne negatívne recenzie. : ). Ale odporúčame vyjsť za mesto, aby si si auto poriadne užil.“
Za marketingom českej Škodovky a aj za týmto skvele načasovaným krokom stojí agentúra Zaraguza.
Či celá situácia vznikla omylom, alebo ide o prank, ktorý si vymysleli buď sami youtuberi alebo spoločnosť BMW Invelt, je stále otáznikom. Stratégie oslovili aj spoločnosť s otázkou, či ide o skutočnú situáciu alebo o prank a ako hodnotia celkovú vzniknutú udalosť. Za spoločnosť odpovedal výkonný riaditeľ Pavel Baštář: "Spoločnosť Invelt odovzdala zmieňované vozidlo BMW X1 dňa 15.12. 2016 rodičom Youtuberky Carrie Kristen. Neesixtuje žiadna iná dodatočná dohoda alebo zmluva medzi predávajúcim a kupujúcim alebo Youtuberkou Carrie Kristen, ktorá by zaväzovala k ďalšej spolupráci."
Na záver ešte začalo kolovať video s Hitlerom a jeho známym priznaním porážky, ktoré aj v tomto prípade dobre poslúžilo, aby situáciu ešte viac naštartovalo. Titulky vo videu zvyknú tvorcovia prepísať tak, aby sedelo na danú situáciu, čomu sa nevyhla tentokrát ani spoločnosť BMW Invelt.